Stridspiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Stridspiler

Legg inn av Are »

Er i gang med noen nye stridspiler til 105-punderen min. Skal drive litt testskyting på rustning til neste helg.

Bestilte meg noen kopier av middelalderske pilspisser med riktig metallkvalitet fra Hector Cole med 3/8" fal (måtte nok bestille med tommer fra England gitt :D ) Jeg trodde det skulle bli stort nok til at jeg kunne lage pilskaft som var bredest i tuppen og jevnt avsmalende bakover (bobtailed). For at gjennomslagsevnen skulle bli størst mulig vil jeg ha hodet på pila til å være det bredeste punktet. Jeg prøvde meg med både ask og bøk. Det ble for mykt. For å få pilene stive nok, måtte jeg opp i rett under 10 mm diameter parallele skaft. Utvendig er falen såvidt litt bredere enn skaftet. Ser nå i ettertid at jeg skulle bestilt meg større spisser, kanskje 1/2".

Det er vrient å få stive nok skaft til den buen. Buen er 105#/
30". Nå trekker jeg den til 31". Pilene jeg bruker hindrer meg i å trekke lenger. Pilene jeg nå lager skal tillate meg å trekke 32". Når pilene blir såpass lange, trenger de å være stivere enn ellers. I tillegg blir buen kraftigere på så langt drag. I tillegg er stridsspissene tunge, opptil 23 gram. Alt dette gjør at jeg trenger stivere piler, og ingen spinetabell kan gi meg svaret. Jeg famler derfor litt i mørket etter å finne riktig stivhet

Spissene er limt med bek, og nokkforsterkningen i horn er akkurat limt. Blir spennende å se hvordan de pilene går :wink:
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Du er en kraftkar Are, 105 pund, jeg grøsser.
Hvis du bruker den tradisjonelle spine tabellen for trepiler hvor støttene for pilskaftene er 26" tommer fra hverandre på spineapparatet og med en 2 punds vekt og pilene er 32" lange og med en 20 grams spiss kommer jeg til følgende.
Det kommer jo også an på hvor effektiv buen er.Litt vanskelig å ta ut piler til andre.
Jeg kommer til 130 pund pilspine etter tabellen. Nå pleier man jo å trekke fra litt når det gjelder trebuer så jeg tror et spine på 110 pund burde gjøre susen. For noen år siden kjøpte jeg askepiler fra USA og jeg har noen som er så stive at jeg aldri kommer til å bruke dem. De er 32" lange, 9,3-9,4mm tykke. Jeg har 9 stk. Spinet på de respektive pilene er som følger; 100-100-100-105-105-105-110-110-120. Hvis dette er av interesse kan du få dem hvis du betaler frakt. Oddbjørn.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det var noe i det området jeg har siktet meg inn på. Problemet er at spinetesteren jeg sitter på ikke går lenger enn til 92,5 pund, og spinetabellen jeg har ikke går lenger enn til 100 pund, så det blir litt gjetting fra min side hvor mye skaftet skal svikte. Har du et tall i tommer på 110 pund er jeg interessert
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Spine deflection på 110 pund ved 26" mellom støttene og en 2 pund
vekt er ca. 0.290". Ved 100 pund ca. 0.300". Stivt som faen.
Oddbjørn.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

http://www.jamesmhill.com/Spine_Tester.html
Her er noe andre verdier. Hvis dere blar helt nederst på sida så er det
en spine tabell som går til 125pund. På min spinetester er deflection på
50 pund helt lik denne tabellen, men når man kommer opp mot 100 pund
blir det noe forskjell. Jeg kan ikke si sikkert hva som er riktig.
Oddbjørn.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Takker.
Har akkurat samme problem jeg også. Tabell og tester stemmer ikke overens ved høyere spineverdier. Men det er vel uansett bare å prøve og se hva som skjer...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg har en tidligere politibil fra tommeland stående, med skuddsikre dører. Du skulle nesten testa de :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Are, har du prøvd å varmebehandle pilskaftene dine for å få høyere stivhet?
Mener å ha lest noe om noe slikt et eller annet sted en gang :wink:
Samme prinsipp som for buemager, men jeg vet ikke om skaftene blir for sprø :lol:

Lars
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Nei det har jeg ikke prøvd. Kanskje verd et forsøk. Men spørsmålet er som du sier: Blir de for sprø?
Svar