Snurrevingepiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Snurrevingepiler

Legg inn av nilstor »

Måtte bare prøve!

La hver fjær - det greier seg med to pr. pil - gå halvveis rundt pilskaftet, og du får en pil som - med en rask bue - bokstavelig talt går så det uler. Sikkert til forargelse for noen, men til stor fryd for skytteren og andre likesinnede!

Bilde

Bilde

Pilene snurrer så det er en fryd og går rett som en strek, men jeg kan tenke meg at lyden vil komme til å foråsake en del hevede øyenbryn på skytelinjen på et gjennomsnitts FITA-stevne. I alle andre sammenhenger, derimot ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snurrevingepiler

Legg inn av nidrinr »

ulende piler er morro! -Har du merka noen forskjell i lyden fra å klippe fjøra i bannan heller enn med "natur"?
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Snurrevingepiler

Legg inn av nilstor »

Dette er mine første forsøk uti hylepilenes doméne, så det har jeg forløpig ingen sikker oppfatning om. Jeg vil tro at pilhastiget og hvor stive fjærene er, spiller stor rolle. Men her er det jo duket for mye prøving og moro!

Andre som har efaring på dette området?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Snurrevingepiler

Legg inn av Stefflus »

Ralltøft!! :D

Har pønska litt på snurr selv, men kom til at hvis jeg skulle prøve så måtte jeg i tillegg lage et spor som gikk i inngrep pil/bue som starta snurren i starten, slik at det ikke bremser så voldsomt. (dette er et scenario hentet fra hodet mitt, og har ingen rot i testing)

Den hylinga er vel igrunn tapt energi, har du prøvd med f.eks. en kvart omdreining?
hihi og så kan du jo bruke en selvborrende plateskrue som spiss, skulle sett den rustningen som stod seg mot dét! :lol:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Snurrevingepiler

Legg inn av Zeida »

genialt me skrue spiss mot rusting :lol:

PS du kunne ikke lage en video og legg ut på youtube med den der pila
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Snurrevingepiler

Legg inn av nilstor »

Stefflus skrev:Den hylinga er vel igrunn tapt energi, har du prøvd med f.eks. en kvart omdreining?
Det er hylinga som er hele poenget! Om pilen ramler flatt ned etter hundre meter, spiller ingen rolle så lenge den hyler! Det finnes seriøse piler som treffer der de skal, trenger gjennom ting eller flyr langt, og så er det useriøse piler som bare er til for moro skyld. Disse pilene er useriøse, og har ikke noe annet formål enn å glede skytteren og skytterens likesinnede!

At de faktisk går svært presist på kort hold, blir i så fall bare bonus.

Og så er det rett ned i snekkerbua for å fjære om noen piler til hundreogtjuepunderen. Må jo ha noe å gjøre vi som ikke er på NM også!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snurrevingepiler

Legg inn av Bowman »

Kult. Dette må vi prøve ut. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Snurrevingepiler

Legg inn av nilstor »

Var på skyting i kveld, og ved hjelp av en kamerat og et kamera som kunne filme 600 bilder i sekundet, fikk vi fram litt statistikk på snurrevingepilene.

Buen jeg skjøt med, gjør i overkant av 52 m/s med en gjennomsnitts pil. Holdet var tretten meter, som pilen gjorde unna på snaut et kvart sekund. På filmen så vi tydelig at pilen gjorde 13 fulle rotasjoner før den traff. Litt enkel hoderegning gir oss en rotoasjonshastighet på over 42 i sekundet. Ikke rart det bruser i fjøra! Vi så dessuten tydelig bueskytterparadokset (pilene passet til buen, viste det seg!), og at buestrengen slenger to-tre tommer sideveis i skuddet. Vi fikk også bekeftet at pilene ikke begynner å rotere før etter at de har forlatt buen.

Artige saker, disse høyhastighetskameraene!

Fotografen har lovet meg en CD med fimsnuttene. Skal se om det er laseggjørlig å legge dem ut når jeg får dem.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Snurrevingepiler

Legg inn av MalaWolf »

Hva slags kamera var det? Modell ??

fete piler! Kommer filmen på YouTube??
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Snurrevingepiler

Legg inn av nilstor »

Sett slike greier, da, har rota bort CD'n! Skal iverksette leteaksjon/be pent om å få en ny! Og så skal jeg sjekke opp kameramodellen.

PS: Det aller enkleste er å prøve selv!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Snurrevingepiler

Legg inn av Kviljo »

Oi, så ikke denne posten før nå. Høyhastighetsfilming er kult! Det hadde vært staselig å se hvordan ei 1/2" askepil oppfører seg paradoksmessig sammen med en kraftig bue. Et slikt kamera må jo være det ultimate spine-tunings-redskapet!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
frahog
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 14 jun 2010, 20:34
Bosted: Leirvik

Re: Snurrevingepiler

Legg inn av frahog »

De der var rå, hvilken lengde har du på fjøra? Det der må testes kanskje med forskjellige fjørlengder for å se hva som gir mest gromlyd.
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Re: Snurrevingepiler

Legg inn av hardway »

Så tøft! Håper å se den høyhastighetsfilmen! Det skulle forresten vært gjort mer filming med høyhastighetskamera og bueskyting, for det vil jo avsløre hva som faktisk skjer med både bue, pil og streng under skyting. Vil nok være ganske lærerikt tror jeg.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Snurrevingepiler

Legg inn av Jacob97 »

Svar