Zeida's Pilmakeri

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Grauten »

5/16" (tomme) er ca 8mm, 11/32" er ca 9mm. De numrene som står etter (i par) angir spine
på skaftene ved 28" lengde. Dvs. at dersom du har en bue som er 30#(pund), så bør du gå for
skaft som er 25-30 i spine. Men dette er bare en rettledning, for du kan manipulere spine med
feks. tyngre spisser, større fjører eller lengre skaft for å få de mykere. Skal du ha de stivere, så går du ned på lengden på pila, eller setter på lettere spisser osv. Alt i forhold til 28" lengde seff. Var dette forklarende? :D
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

Tusen takk det hjalp meg mere enn jeg trengte takk for kjapt svar :D
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

Hei hvorfor har ingen sagt at jeg kan bruke svart kvae som kommer fra furu til pil å feste pil spisser. Jeg samlet bare kvae fra en lykte stålpe la det i en pilspiss som satt fast i en trebit og så smeltet jeg det med varmluft pistolen og satte skaftet nedi funka kjempe bra. :D
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Stefflus »

neineineineineii det er kreosot ikke kvae, meeeeget kreftfremkallende, vask hender og luft huset
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

ok funka kjempe bra jeg er ikke dum så jeg holder på ut og holder pusten mens jeg varmer og vaskerhender kan tenke vettu :)
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Stefflus »

heh giftpiler :roll:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

huff høres ikke bra ut ok inrømmer det dårlig ide :(
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av nidrinr »

Men apropo, ekte kvae kan brukes. Om du koker det opp og blander det med trekølstøv (trur je det var), skal det visst bli brukandes. Husker ikke helt det her, sikkert noen andre som husker det bedre.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Christian »

All slags "støv" du blander i kvaen gjør den mindre sprø. Mange bruker tørr avføring fra hare, rådyr osv som de knuser og rører inn i varm kvae.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

hmm må teste med litt div :D
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Ingis »

Jeg bruker en blanding av kvae,kullstøv og bivoks på mine steinalderpiler for feste av spisser.Funker greit.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

hm må testes har fått tak i noe kvae i dag fra gran. Vis det er en ting jeg har god tingang på er det gran skog :lol:

Hvordan funker det med bare og varme opp spissene til de utvider seg og setter de på skaftet da svir de vel seg selv fast og krymper på skaftet? Det ble jo gjort i vikroiansk tid med metall skivene utpå hjulene til heste kjerrer og den slags :D
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Stefflus »

Du vil kunne svi til en bra passform, men lim med elektrokjemisk binding (type trelim, hudlim) fester nok dårligere på svidd virke, ikke at det har så mye å si her, da festeevnen mot metallet er akilleshælen.
Men krympingsgraden er veldig liten, den blir utnyttet enten i større deler (jern på tre) slik som i vognhjul som du nevner, eller i tilfeller med mer presis pasning (jern på jern) som f.eks. ei hylse på en aksling. Poenget er at jeg tror ikke det krymper så mye at det blir godt hold, og især ikke da det gjelder en konisk fal.
Men prøv, det kan hende at den eneste grunnen til at det ikke er tradisjon for det er at slik varming ville ødelagt herdingen på panserbrytende spisser?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

Det er to ting man lærer av feilig og prøving :D
Svar