Zeida's Pilmakeri

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

Hei da va eg endelig komme i gang med pilmaking. Pilene er 81cm lange med spiss og veier 31 32 og 33 gram. Fjøra e ikke akkurat veldig flott klippet men de funker.

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg har brukt historiske felt spisser. Vet ikke ossen fugel fjerene er fra men de er farget. :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Fine piler. Har du brukt kalkunfjær?

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

Takk som jeg skrev sto det ikke ossen fjer det var da jeg kjøpte dem. Tar meg vel en time pr pil pga at jeg hånd spikker skaftene ned fra 2 gange 2 cm ned til 0,5cm i diameter eller fra 140 gram til 23 gram så setter jeg på spiss og har da ca 30 gram. :D

ossen klar dok å klepp fjøra så jevnt? mal, øving?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av nidrinr »

Jeg limer oftest på fjøra i full høgde, kun lengden er klippa lik før jeg limer. Når limet har tørka, legger jeg pekefingern rett bak fjøra, og klipper et lite hakk med fingern som mal til høgde. Fra det lille snittet sikter jeg rett ned mot der fjøra slutter i forkant. Med lang nok saks trengs bare ett klipp, og da blir det relativt rett. Rett nok for meg i alle fall.

:)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

ahh takk jeg limer og på full høyde på fjøra :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Christian »

Et par tips til klipping er at du klipper de bakfra, altså fra nokk til spiss, da slipper du at fjøra "legger seg" foran saksa. Det kan også gjøre det litt enklere å klippe de til hvis du damper fjøra først, litt fuktige fjør er enklere å klippe i :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Christian »

også har du maskeringsteip trikset da! Hvis du legger maskeringsteip over fjøra, kan du bare tegne opp profilen på fjøra med tusj også klippe den ut. Etterpå er det bare å ta av teipen og beundre arbeidet :wink: Helt klart den enkleste måten og klippe fjør på "frihånd"
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

ahh takk :D
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Lurz »

Ellers så er det mulig å gjøre det vanskligere åsså :mrgreen:

Bilde
En innretning til å rotere pila på, en glødetråd, og en strømforsyning. Det stinker :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Stefflus »

Hvilket materiale er glødetråden?
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Loke »

Jeg brukte kobbertråd som var trukket ut av en strømledning. Funket helt fint, men som nevnt - det stinker og i tillegg må du ofte justere tråden når den utvider seg.

Har gått over til å legge maskeringstape på begge sider av fjæra og klippe etter en mal. Er mer familievennlig og i tillegg slipper jeg mørk kant på hvite fjær, som noen ganger kommer etter brenning...

Thomas
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Lurz »

Glødetråd er glødetråd fra jernvarebutikken. Reservetråd til sånn sviapparat til å dekorere treting med.
"If it breaks you get to keep both parts"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Moen »

Hehe... Kommer aldri til å glemme reaksjonen til frua her da jeg fyrte opp fjærbrenner`n på kjøkkenet :lol: :lol:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

:lol:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

sånn da har jeg endelig fått tatt noen bilder av noen piler jeg laget for 1 ukes tid siden. De er ganske godt brukt. Mye jord og den slags. Her er de i hvertfall:


Bilde

Bilde

Bilde

Her er noen bilder av rytterbuen min og noen gamle piler

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde



PLZ ikke kommenter buksen min på nest siste og siste bilde. Vet det den er langt neppå ræva men giddet ikke å finne belte :? God bue myk å skyte. Til piler: Pilene er brukt de vanlige panduro svanefjør og history point feltspiss. Skaftene er beiset i terasse beis. Nå har vært og skaffet meg noe Liberton Finishing Oil til bruk på piler og eventuellt veldig bra buer vis det blir noe av.
Furu skaft. Holder på med noen svarte og hvite piler svarte og hvite fjær med furuskaft oljet i klar Liberton Fhinishing Oil. Er det noen som har noen formeing om hvor mange lag jeg skal legge på et furu skaft med Liberton Finishing Oil 2-5? Hva er den beste måten og feste spisser uten blå araliditt? takk
Svar