Zeida's Pilmakeri

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Christian »

De pilene var faktisk ikke så værst :wink: men du burde surre fjøra i front! Ellers kan du fort få fjørpiercing i knoken :? araldit, epoxy, superlim... alt funker :) De første pilene jeg laga med feltspisser har ikke lim i det hele tatt. Jeg bare dytta spissene på furuskafta og skøyt de i betongveggen! De spissene sitter fortsatt 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Stefflus »

Fine saker :)

Går det an med fjør fra skjære, eller blir de for tynne og veike?
Holder på å fjerne en skjæreflokk som plager hønsene, de har fine rette fjær, men ikke særlig breie.
@Zeida: Tar med noen så du også kan prøve, hvis du vil.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

Christian: Surring ja eg bruk hanske men har når jupe arr etter det ja i knoken. Akkurat no tel å fæset spissan med så bruk eg en blanding mellom trelim og kontaktlim funk bra klar ikke å trekk ut spissen når eg sett den i skurstekka. Banker til slutt med tre kloss som slimulerer skyting i murveggen :lol:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

Christian: Surring ja eg bruk hanske men har når jupe arr etter det ja i knoken. Akkurat no tel å fæset spissan med så bruk eg en blanding mellom trelim og kontaktlim funk bra klar ikke å trekk ut spissen når eg sett den i skurstekka. Banker til slutt med tre kloss som slimulerer skyting i murveggen :lol:

Stefflus: Så du har lagt deg tel med salong? Bue? Hagle?? :lol: å skyte på skjæra :lol: Hadde vært flott om du hadde tatt med noen så jeg kan prøve. Du skukke kom en tur i helga sku bi bra vær på lørdag tengte en sopp tur eller noe sånt kansje litt tilig til tyt :D
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Stefflus »

Sopptur høres bra ut :wink:
Prøvde nettopp å skjære og pusse til ei fjær, stammen ble fort veeeldig tynn mot spissen, og alt virket veeeldig mykt og "lebjent".
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

Er de tørre eller er de søkk våte? :?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Christian »

Det har ingenting å si om de er mjuke, de får jo et helt pilskaft å støtte seg på :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Stefflus »

Mja men jeg har tafset litt på svanefjær og andre grøvre fjær, og det virker som om selve..hva heter det.."alt bortsett fra fjørskaftet" også er relativt mykt på fjær fra skjære, nesten så jeg ser for meg at det kan kollapse under luftmotstanden når man skyter. Men det vet jeg ikke før jeg har prøvd, så i morgen blir det prøving.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av nidrinr »

Lag lange, men ikke så høge fjør fra måke, skjære, kråke, ravn ++ og det vil til en viss grad funke mer eller mindre bra. Hender jeg bruker "denfuggernjefinnfjørfra-fjør" til lengdepiler. Ellers kan de stives av med grønn scotch butikklim.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Indianerne brukte den metoden Daniel, jebrukerdenfjørafradenfuggernjetilenhvertidknerter...........det gikk visst mye i kalkun. :-) Se Asterix i amerika. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Jacob97 »

bare lurer på: vet noen av dere hva som er best av svanefjær og kalkunfjær?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Christian »

Kalkun tåler mer juling. svanefjør er litt mjukere. begge fungerer fint, men siden trueflight fjøra er kalkun blir det jo mest de pga tilgjengelighet.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Jacob97 »

bare lurer fordi jeg kan få kjøpt svanefjør på vei hjem fra skolen, slik at jeg ikke trenger å vente i 3-5 dager.

ellers hadde det jo vært fint å vite hvilken av typene som presterte best.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

Smart :D
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Zeida's Pilmakeri

Legg inn av Zeida »

Hei jeg håndlager skaft med høvel og rasp mener jeg ikke får bra nok resulatat uten og pussen en pil fra 2*2 cm til 0.5cm med 200 pappir. Betaler da 9kr pr skaft vis jeg kjøper 100 spinede gran skaft er det 11 kr skaftet tengte 2kr ekstra for en masse airbeid i minus. Noen som har noen tanker. Vis jeg da skal kjøpe skaft kan noen fotelle meg hva i H.......... Det der 5/16": 25-30, 30-35, 35-40, 40-45
11/32":40-45,45-50, 50-55, 55-60, 60-65, 65-70 betyr? :?
Svar