Piler fra Vikbuer

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Pilene var nok mye mer rølpete lagd ja. Buene fikk nok også mye juling. Ikke 8 lag med finishing oil der nei. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:
Are skrev: Mener å huske å ha lest et sted at MR-pilene viser tydelige tegn på "sloppy craftsmanship".
Hvis det er tilfellet, så har jeg laga et par piler som er mer historisk riktige enn jeg hadde tenkt sjøl! :D (én del av dete var riktignok litt kort nokkforsterking, av gevir..:?) Dette var forresten en interessant og opplysende diskusjon. Er det, for middelalderpiler, nøye om hornet er forma som kile eller har parallelle sider? Det siste er det jeg synes jeg ser mest av, men hva sier kildene?


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Jeg tror at hornet har hatt mer form som en kile. Jeg tror ikke de har sittet og filt og pusset et nøyaktig spor, men heller laget en splitt, bundet en stram surring ved enden av splitten og presset inn en kile med lim. Det høres mye mer hurtig og masseproduserende ut, men det er bare min tolkning. Hornet ser utrolig mye bedre ut når det har form som en kile. Selv sprittusjnokker kan bli vakre da. :mrgreen: Så nå skal splitten perfeksjoneres og bli så vakker at det er unødvendig å skjule bunnen med en surring. Godt at vi har noe å holde på med. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Her kommer den nye pila. Med voksen ku.
Bilde
Bilde
Bilde
Pila er en Mary rose pil i bjerk med tapering ned mot nokken. Den har en tudor bodkin smidd av Hector Cole. Fjørene er fra grågås. Surringene er rød silke og satt inn med hudlim. Den mye omtalte hornkilen er nå litt i overkant av 2" lang. Og den er selvsagt fra en ku. Buen på bildet er en barlindbue som dessverre ikke ble den 100# punderen som jeg planla. En stor sprekk avslørte seg. Barlind kan overraske, dessverre. Den endte på ca 70#. Skal legge ut bilder senere når jeg får på nokkene. Jeg vurderer hval-nokker.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Allan »

Ooh! Dette var da dritstrøkent!! Pilene jeg lager ser jo ut som avfall sammenligna med dette!! Skikkelig pen barlind! Jeg har en stokk til tørk fra i fjor vinter, jeg lurer på om jeg er blitt stor nok til å prøve meg på den snart...jeg fikk tak i noe norsk kuhorn til en rimelig penge her for litt siden, det blir veldig fint som nokker på bue i alle fall, kulere enn bøffel synes jeg i alle fall.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Lurz »

nice=understatement!
:shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:Ooh! Dette var da dritstrøkent!! Pilene jeg lager ser jo ut som avfall sammenligna med dette!! Skikkelig pen barlind! Jeg har en stokk til tørk fra i fjor vinter, jeg lurer på om jeg er blitt stor nok til å prøve meg på den snart...jeg fikk tak i noe norsk kuhorn til en rimelig penge her for litt siden, det blir veldig fint som nokker på bue i alle fall, kulere enn bøffel synes jeg i alle fall.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Jeg synes definitivt ikke at det du lager ser ut som avfall Allan. Takk. Har du mye kuhorn? Bytter du mot litt Hval? Du er definitivt stor nok til å prøve deg på barlind. Det er ikke så vanskelig, men det kan komme overraskelser. :-)


:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Allan »

Du har jo ikke sett de siste par pilene mine:-D jeg har noe horn, og kan skaffe mer. Jeg har til nå bare jobba litt med det, men det virker bra. Litt bytting kan alltids la seg ordne veitdu.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Kviljo »

Lekker pil! :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Kviljo skrev:Lekker pil! :)
Takk :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Lurz skrev:nice=understatement!
:shock:
Takk Lars. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Are »

Definitivt ståkarakter :-)

Surringen ved nokken er den av praktisk eller estetiske hensyn. Erfaringsmessig holder hornet fint påkjenningen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Jeg har vært litt i tvil ang. den ekstra surringen. Flere av bøffelhornokkene mine har spjæret, men det tror jeg kommer av dårlig bøffel. Jeg er helt enig i at det er penere uten. Kanskje jeg tar den av. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Det være fin pil ja, flink du Bjørnar. 8)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Oddbjørn skrev:Det være fin pil ja, flink du Bjørnar. 8)
Takk og godt nytt år Oddbjørn

:-) Tar en tur bortom en dag så får du hjelpe meg å sage ut den andre barlindstokken. Den er ikke så veldig tykk. Kanskje den kan bli to buer.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Tok en dagstur ned til Ivar på Kviljo og shoppet litt, pilskaft, hornplater, bambus og purpleheart. Ivar har et fantastisk verksted. Det er verdt et besøk. Planen er å lage sett med like engelske piler i serier med ulik spine. Har startet med tunge blinkpiler i 3/8. 6 stykker i hver spinegruppe. Begynner på 55-60 og opp til 70-75. Askeskaftene er rette og fine. Blir snasent med en 5 cm lang kile i sauehorn. Likner veldig på ku. Jeg skal gjøre det samme med de lettere pilene. Der begynner jeg på 25-30 og fortsetter helt opp til 50-55. Ideen bak det hele er å ha piler med likt utseende i et sett fra 25-30 og opp til 70-75. Knekker jeg noen så supplerer jeg bare settet. jeg har da selvfølgelig tenkt å gjøre det samme med langbuene mine. Jeg skal ha et sett med langbuer fra 40# og oppover mot 110# med ca 10# mellomrom.
Prikken over i'en blir i tillegg standardpiler og livery arrows i samme utseende. Og da blir det hvite og brune fjør med rød silkesurring. Godt vi har noe å holde på med :mrgreen:
Bilde

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar