Piler fra Vikbuer

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av nidrinr »

De opererer litt etter "approximately" lengde og "preferrably made by horn" også i England.. Jeg fikk da godkjent ei pil med 3,5cm lang feit hornforsterkning i æljhønn, og ei anna pil med "hornforsterkning" i alm kjerneved sist jeg var over og skaut....
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Så da er det håp? Kan vi ikke leie inn noen pirkete engelskmenn under neste NM på Borre så får vi litt skikkelig stemning under lengdeskytingen :lol: Fikk allikevel svært lyst til å kopiere hornet på den pila Ivar viste frem her. :D Går uti fra at det er like nøye med standardpilene.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Are »

Det jeg ikke skjønner er hvorfor noen alltid må tyne regelverket :? Det er ikke noe vanskeligere å følge regelverket enn å la være. Jeg liker ikke å underkjenne piler, men blir jeg satt til å foreta teknisk kontroll følger jeg regelverket. Som jeg har nevnt tidligere: Enten følger man reglene, eller så fjerner man dem. Det er ingen vits i å beholde regler som ikke etterfølges.

Dermed basta :evil:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av dagsunde »

Enig strenge-Are...
Å endre regelverket er helt ok, men man følger det til enhver tid gjeldende...

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Selvfølgelig følger man reglene. Skal hornkilen være to tommer så skal den være to tommer og ikke 3,6 cm. Jeg har bare oversett dette med lengden på hornkilen.. Jeg tror det andre er iorden. Jeg får bruke vidunderet som treningspil. Men følger langbuelaget reglene til engelskmennene 100% ?

:?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Kviljo »

Jeg syntes man kan være litt rund i kantene. Det er ikke så ofte man har konkurranser i NL, og da er det litt kjipt å stenge noen ute dersom de stiller med utstyr som ikke er 100% etter reglene. Så lenge man ikke har noen fordel og vedkommende ikke har annet utstyr til å delta med, så bør man tillate deltagelse.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av nidrinr »

Enig med Ivar der. Det kan fint godkjennes, men det er også samtidig lov til å minne den som har pila på at hornet bør være lenger neste gang. Stort sett holder det til at hønnbiten ER lenger neste gang. Blir pila avvist er det større sjangs for at den som eier pila ikke gidder styre med det neste gang. Man skyter ikke lenger med lenger hønnbit heller, så det er ingen resultatfremmende argumenter for å ikke godkjenne det. Da er det mer viktig å være rigid på pilvekt og størrelse + form på fjøra.

Når jeg fikk pilene godkjent i England sto det veldig tydelig der at "nock reinforcements should be approximately 2" long, preferrably made by horn". Det sto ingen absolutt bastant nulltoleranse for slingringsmonn i lengden, eller materialet. Men det er klart at å få til ei hornforsterkning som er lang nok er ikke vanskelig. Og den lille påminnelsen jeg fikk der holder til at pila mine har 2" hønn i nokkenden i dag. Hadde jeg ikke fått skyte da er det ikke sikkert jeg hadde funni ut at resultatene de opererer med ikke er uoppnåelige, og kanskje ikke brukt så mye tid på dette som jeg i ettertid har...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Are »

Du har et poeng Ivar.

Skal innrømme at jeg har sluppet gjennom en standardpil med en fjær som er for lav. Dette fordi to andre fjær var godt over minstemålet og pila veide også godt over minstemålet. Har selv fått underkjent standardpiler fordi de var ørlite for lette. Det var helt greit for meg selvom jeg skjønte at Ivar mislikte å underkjenne dem :-)

Det er forskjell på tekniske regler som skal forhindre fordeler i konkurransen, og estetisk regelverk som skal få pila til å likne på en bestemt historisk piltype. Førstnevnte regler er de klart viktigste, og spesielt hvis det er snakk om skyttere i teten. Hornkilelengde vil jeg definitivt klassifisere som estetisk regel. Men som noen sikkert har skjønt, er det estetiske i historiegjenskaping viktig for meg.

Men hvorfor folk lager piler som ikke blir godkjent i teknisk kontroll er en gåte for meg.

Til mitt eget forsvar hadde mine egne piler nevnt ovenfor tørket mer etter at de ble laget og dermed sank under minstemålet i vekt.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Jeg slår til med en ny hornkile. Den forrige blir treningspil.
Bilde
Bilde
Bilde
Jeg er enig med dere alle tre. Jeg er spesielt enig med Are i at lengden på en hornkile handler om en estetisk regel. Siden jeg også liker å bli mer og mer nøye i forhold til det historiske aspektet blir alle mine fremtidige hornkiler på 2".

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av GreenMan »

Pent Bjørnar
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Are »

Nå begynner vi å snakke Bjørnar. Denne er mange hakk penere.

Men er det en ørliten sprekk innerst? Jeg pleier å kontrollere at bunn på kila er ørlite tynnere enn sporet i skaftet. For å sikre enda bedre mot sprekking, kan du ta en surring rett under sporet før du setter inn kila. Når limet er tørt kan du fjerne surringen. Hvis du bruker vokset lintråd sitter den ikke fast i limet. Du kan også bruke en tvinge, men den kan lage pressmerke i skaftet. Da er det en fordel om skaftet skal pusses/høvles tynnere etterpå.

Kjør på. Du er inne på den smale sti ;-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Takk. :D Vanskelig å unngå den sprekken. Skal prøve med en surring på den neste. Det blir jo ikke synlig, da sprekken kommer i overgangen mellom fjør og hornkile. Tenket jeg skulle bli litt god på å lage krigspiler. De får en grei vekt på ca 70 gram. Jeg har brukt bjerkeskaft. Spissene er nr 16 (tror jeg) , smidd av Hector Cole. Ser ut som jeg har 3 gåsefjør som er lange nok og er jeg heldig får jeg tak i 3 laaaange nok fjør pr. år (jakt). Så da blir det en til neste år. he he. Vi får supplere med kalkun på de andre. Jeg liker meg på den smale sti.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Kviljo »

...samtidig må Are også tenke på at de nok ikke var så nøye med ammunisjonen på 1500-tallet :D :wink: Hjelmsmeden Anders Helseth Nilsson sa en gang at han prøvde å gjøre de samme feilene som de gjorde i middelalderen. Lurt, hehe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Are »

Det stemer Ivar. De haddde en helt annen standard på symmetri og presisjon enn vi er vant til i dag. Fikk for noen år siden kopiert en bukler ettr en original i København. Han som lagde den var ovverasket over hvor lite presis originalen var. Men sånt noe legger man ikke merke til hvis man ikke ser etter det.

Mener å huske å ha lest et sted at MR-pilene viser tydelige tegn på "sloppy craftsmanship".

Det er bare vanskelig å drive slurvete håndverk når jeg til daglig jobber som håndverker med moderne krav til symmetri og nøyaktighet ;-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Allan »

Are skrev: Mener å huske å ha lest et sted at MR-pilene viser tydelige tegn på "sloppy craftsmanship".
Hvis det er tilfellet, så har jeg laga et par piler som er mer historisk riktige enn jeg hadde tenkt sjøl! :D (én del av dete var riktignok litt kort nokkforsterking, av gevir..:?) Dette var forresten en interessant og opplysende diskusjon. Er det, for middelalderpiler, nøye om hornet er forma som kile eller har parallelle sider? Det siste er det jeg synes jeg ser mest av, men hva sier kildene?


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar