Piler fra Vikbuer

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av Kviljo »

Kult!! Upåklagelig håndverk! Jeg har hatt dette på to-do-listen i årevis, men har aldri turt å begynne på det. Kudos! Det er en skremmende tolkningsjobb med tanke på dokumentasjonen som er tilgjengelig. Hvordan syntes du den smale bunnen fungerer? Blir det trangt med flere enn 5 piler slik det er nå?

En annen ting jeg har lurt på, er hva som indikerer at stropp-festene har vært plassert på hver sin side? Å ha koggeret hengende rett ned er ikke nødvendigvis den mest praktiske løsningen. Stropp-feste-typen minner en del om det man ser på koggere fra mongolia. Der er festene på samme side, slik at koggeret kan henge litt på skrå. Slik som denne fallosen: http://www.metmuseum.org/collection/the ... arch/27951
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av Are »

Bowman skrev:
Are skrev:Sålelæret Bjørnar kjøpte av meg var garvet med eikebark. Det får en mye finere farge enn f.eks. mimosabarken gir.
Hvordan gjøres dette Are?

:)
Hvis du mener hvordan eikegarve er nok google flinkere til å gi deg svar enn det keg er. Men det har visstnok vært en vanlig garveform. Mimoaa ø.l. har vi lite av på våre kanter.

Er det neste prosjekt? :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Bjørnar, når du kommer innom kan du se en bit lær som jeg garvet med vanlig dekkbark fra hagesenter, det er for det meste granbark,tror jeg. Jeg brukte en avhåret bit av elgskinn som lå i barksuppe et par måneder. Fargen ble brunsort og da jeg ikke gjorde noe for å myke opp biten etter garvingen er den nå hard som hønn. Kunne kanskje være noe for de som lager "rustning" av lær.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av Lurz »

Oi!
Veldig fine Bjørnar, både piler og kogger.

Ang. å farge med jern. Jeg har farga en slire og noen reimer med stålull en gang, men opplevde at hvis læret lå lenge for å få det skikkelig svart så ble det ganske sprøtt. Andre som har non erfaringer? Og tips for å hindre det?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Kviljo skrev:Kult!! Upåklagelig håndverk! Jeg har hatt dette på to-do-listen i årevis, men har aldri turt å begynne på det. Kudos! Det er en skremmende tolkningsjobb med tanke på dokumentasjonen som er tilgjengelig. Hvordan syntes du den smale bunnen fungerer? Blir det trangt med flere enn 5 piler slik det er nå?

En annen ting jeg har lurt på, er hva som indikerer at stropp-festene har vært plassert på hver sin side? Å ha koggeret hengende rett ned er ikke nødvendigvis den mest praktiske løsningen. Stropp-feste-typen minner en del om det man ser på koggere fra mongolia. Der er festene på samme side, slik at koggeret kan henge litt på skrå. Slik som denne fallosen: http://www.metmuseum.org/collection/the ... arch/27951
Hyggelig tilbakemelding fra Ivar og dere andre.
Den smale bunnen fungerer akkurat for 6 piler. Skal jeg lage et 12 pilers kogger, noe jeg kommer til å gjøre så må det være litt mindre avsmalende. Jeg har prøvd å ha det på hoften og det fungerer overraskende bra. Ikke noe å løpe med akkurat, men det duger. Jeg har alltid synes at kogger er noe herk og alltid føles litt i veien. Ryggkogger er veldig Hollywood, men kogger som hviler på hoften eller i korsryggen kjennes mer riktig. Men noen hoftekogger er også veldig håpløse fordi de dingler att og fram.
Det kan være at festene har vært på en side. Kanskje det skal prøves ut og.
Koggeret skal selvsagt utrustes med noen grompiler jeg holder på med. Ivar satte meg på sporet med bronzenokkene sine. Så da blir det 6 piler med bronzenokker, hvit gås, lin, bek og lang nålbodkin med tange. Og selvfølgelig askeskaft fra Ivar.
:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Oddbjørn skrev:Bjørnar, når du kommer innom kan du se en bit lær som jeg garvet med vanlig dekkbark fra hagesenter, det er for det meste granbark,tror jeg. Jeg brukte en avhåret bit av elgskinn som lå i barksuppe et par måneder. Fargen ble brunsort og da jeg ikke gjorde noe for å myke opp biten etter garvingen er den nå hard som hønn. Kunne kanskje være noe for de som lager "rustning" av lær.
Kommer innom en dag Oddbjørn. Noen småting jeg gjerne vil ha gjort. Snakkes. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av GreenMan »

Lurz skrev:Oi!
Ang. å farge med jern. Jeg har farga en slire og noen reimer med stålull en gang, men opplevde at hvis læret lå lenge for å få det skikkelig svart så ble det ganske sprøtt. Andre som har non erfaringer? Og tips for å hindre det?
Mer jern (altså mer stålull) og en liten dæsj eddik for å speede opp prosessen.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av Are »

Alternativ til stålull er jervitriol. Koster ikke all verden for en kilo på fargehandelen. Har også opplevd at noe skinn tar fargen dårlig. En del av det "vegetabilsk" garvete skinnet er visstnok kombinasjonsgarvet. Sørg for at det er rent vegetabilskgarvet når du handler.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Verdigris og prosessen. Fikk omsider tak i nyretalg fra Gilde. Litt mye om og men, siden det ikke var det de solgte mest av. Jeg bestilte 5 kg for å ha noe å gå på og kan sannsynligvis forsyne en passe stor hær med talg i fremtiden.
Jeg fant en oppskrift på smelteprosessen på nettet og satte igang. Brukte tørrvarme i kjele på lav temperatur. Talgen smeltet langsomt og jeg silte resultatet gjennom kaffefilter. Resultatet ble ren talg som tåler romtemperatur. Verdigrispulver lagde jeg ved å utsette kobberplater for rødvinseddik.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Ingrediensene er bivoks, verdigrispulver, terpentin, talg og harpiks. Det tok litt tid før det tørket og jeg er usikker på om blandingsforholdet mitt ble optimalt. Det er ganske tørt nå etter en uke. Sammen med alm, kuhorn, gåsefjør og rød silke ble grønnfargen en fin kontrast.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Jeg er i besittelse av ganske mye talg, så hvis du blir inspirert av dette så bare si ifra. Harpikspulver har jeg også mer enn nok av.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av GreenMan »

Du har definitivt en tykkere blanding enn det jeg lagde, men også min brukte en evighet på å tørke.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av Kviljo »

Kuult! Ser ut som en ganske fornøyelig prosess :)
(Kilkenny!)

Jeg tipper dette har vært påført skaftet før fjørene ble surret på, men helsemessig er det sikkert lurt å påføre det med pensel etterpå :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

De ga vel bengen i helsa på 1400 tallet. :lol: Men det har nok vært påført før fjøringen ja. Kanskkje det har vært litt hudlim i blandingen også.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

GreenMan skrev:Du har definitivt en tykkere blanding enn det jeg lagde, men også min brukte en evighet på å tørke.
Jeg har lagt på to strøk. Synes fargen er helt rå mot det hvite og røde.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Piler fra Vikbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Dette ble fint. Ikke fortell "vanlige" folk hva du driver med, de kan tro du er alkymist eller trollmann. :mrgreen:
Svar