Piler fra Vikbuer
Moderator: GreenMan
Re: Piler fra Vikbuer
Godt ikke de driver med heksebrenning nå til dags. Da hadde hele buemakermiljøet blitt fyra opp neste St. Hans.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Fjør fra svane er mer solid enn gås. Kinasvane er tingen. Billig å handle fra møkkalandet Kina. Neida....det var en spøk. Mye bra i Kina.
Du merker det når du skal slipe at dette er mer solide saker ja. Perfekt for engelske krigspiler og da selvsagt livery eller lywerye som er selve krempila.

Du merker det når du skal slipe at dette er mer solide saker ja. Perfekt for engelske krigspiler og da selvsagt livery eller lywerye som er selve krempila.

his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Hei,
Hvorfra kjøpte du fjærene? Er på utkikk etter svanefjær for ett sett med livery piler selv også.
Hvorfra kjøpte du fjærene? Er på utkikk etter svanefjær for ett sett med livery piler selv også.
Ebay. Fra Kina. Billig og bra. 

his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Hmm trur jeg må ta meg en tur på eBay 

På tide å skrive litt igjen. En lang dvale er over. Våren har gått med til litt systematisering av piler. For mange buer blir ofte litt pilkaos. Tenker at 5 gode blinkbuer er greit å optimalisere med gode blinkpiler så den gode gamle barlindbua som muligens får en arvtaker i samme materiale og ca samme pundvekt får godt selskap av en etterhvert meget bra trilam i bambus, purpleheart og osage. Og vi snakker selvsagt ELB i denne sammenheng. En god nydam, en recurve og en hedeby er under oppseiling og da er vi oppe i 5.

Blinkpiler i 40-45 spine og 55-60 tilpasset trilam og barlind engelsk langbue. Noen av skaftene er pusset opp. De har fin patina, fulgt meg i mange år og har fått nye fjør og stæsj. Pilene med naturell lange kalkunfjør har ekte verdigris under surringene. Pilene med korte fjør har skjoldform i 4" og 5.5".

Blinkpiler i 40-45 spine og 55-60 tilpasset trilam og barlind engelsk langbue. Noen av skaftene er pusset opp. De har fin patina, fulgt meg i mange år og har fått nye fjør og stæsj. Pilene med naturell lange kalkunfjør har ekte verdigris under surringene. Pilene med korte fjør har skjoldform i 4" og 5.5".

his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Meget pene pilbunter, Bowman 
Vel verdt arbeidet du har lagt ned når en ser resultatet!

Vel verdt arbeidet du har lagt ned når en ser resultatet!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Jeg er ingen racer når det gjelder EDB så det går ganske treigt her hos meg. Litt flau over at jeg brukte nærmere 4 år på å oppdage den glimrende måten å hente opp bilder på, men nå er jeg her.
Saga fra Lie-Nielsen fikk bein å gå på når jeg prøvde meg på Viktoriansk nokk. Det gikk riktig så fint. Nå gjenstår det å perfeksjonere denne teknikken.
Pil nr 2 er mitt bidrag til kompanipil. Den har fjør som en livery, skaft fra poppel i 1/2-3/8. Håndhøvlet. Verdigris og rød silke. Den er omlag 31.5 tommer lang . Den er kun bearbeidet med høvel, fil og sikling. Litt sandpapir på avrunding av nokken. Spissen fikk jeg av Eirik for endel år tilbake. Tror Eirik har smidd den. Fikk 3 stykker, som nå har sett dagens lys.

his name was Robin Hood
his name was Robin Hood