Christians ...

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Jeg har ikke noe info om hvorfor plains piler ofte har så lange fjør, men noen tanker har jeg :wink:

Som oftest så kombineres lange fjør med korte piler.
Samme fjæroverflate kan oppnås ved lave og lange fjør eller korte og høye.
Høye fjør er sårbare for å bli "squåsha" i et tett kogger og dermed miste noe av styringsegenskapene sine, lave fjør er stivere og tåler med juling før fjæra blir ødelagt.
Høye fjør krever også mere plass i koggeret en lave fjør, og indianere som driver med jakttyper som krever mye piler (bison/blekansikt) vil ha nytte av å kunne bære med seg veldig mange piler. Noe som stiller krav til størrelse på pil (korte med lave fjør = mange flere en lange piler med høye fjør).
Motsetningen til plains pilene kan sies å være de søramerikanske pilene. Her driver man smygjakt i tett skog og pilene er ofte opp mot 5' lange og som oftest har jeger bare 2-3 piler med på jakt.

Det er rart med det. Når jeg skriver mine tanker så er det som om blå himmel med evig solskinn strømmer ut av fingrene mine, men når jeg leser over teksten etterpå så er det såvidt jeg skjønner noen ting :roll:

jaja, lave fjør er kult! :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Christians ...

Legg inn av Grauten »

Jeg synes det virker som du treffer spikeren på hodet Christian. Sett ut fra et bruksperspektiv, så må jeg si meg enig i alle dine kloke ord. En annen ting med korte piler, er det faktum at de har lettere for å holde på formen.Mao, så slipper du at du ender opp med en masse piler som endrer treffpunkt etter luftfuktigheten/temperatur/lagring. :lol: Det er vel hevet over enhver tvil, at indianerene hadde en litt annen "innkvartering" enn det vi i dag har! De var med andre ord temmelig mere utsatt for vær og vind enn det vi er i dag.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Christians ...

Legg inn av Bowman »

Kuult. Piler etter mitt hjerte. Men du er flinkere enn meg. Hudlim er tøffere enn super attack. Har du sett potawatomipilene mine? Gå på pillinken min.
Jeg har også klippet fjærene på noen av mine andre indianskinspirerte piler slik at jeg får slike nusselige dingser i forkant. Det er ikke bare i junaiten de er populære. De er en høidare i Melsomvik og.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

superlim er veldig ok egentlig, uten fjørklemme og superlim så hadde jeg nok hatt færre piler :wink:

Men når jeg kjører på med indianerstil så vil jeg bare gå rundt og irritere meg over sånne småting som superlim, så da blei det hudlim og fjøring for hånd :wink:

Har du prøvd ut de pilene dine forresten? Potawatomipilene altså. Spent på hvordan de oppfører seg :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Christians ...

Legg inn av Bowman »

Jeg har ikke testet de ut. Tenkte jeg skulle montere trade point spisser, men da får jeg de ikke ut av blinken, så det er muligens dumt. Blir nok vanlig feltspiss. eller de superkule rakettspissene fra Richard Head i 3/8.

:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Tradepoints er grisetøft 8) Hunting tradepointene til Tradbow er livsfarlig kvalitet i hver mm, men de er litt store hvis du ikke skal gå rundt å skyte elg..
Den kompositkonsept pila mi med eikeforskaft har en sånn spiss forresten.
Det du kan gjøre med tradepoints er å sage av hjørnene slik at spissen får en mer diamant/eliptisk form, da er det lettere å trekke den ut av blinken, men det er fortsatt ikke noe jeg hadde brukt på halmmatter til flere tusen :?
Tradepoints er forøvrig noe du av prinsipp skal lage sjøl 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Christians ...

Legg inn av Bowman »

Jeg har tenkt litt på det der. Lage spissene selv. Litt skikkelig stål og en vinkelsliper gjør vel susen. Det blir nok det. Plains piler med trade point spisser er tøft ja. Tror at potawatomipilene med trade points blir bra. Tuppen starter på 3/8 og ender ut i 5/16 ved nocken. Potawatomibue på ca 50 pund på 22" burde duge for de pilene. Har en potawatomi bue med scallops på gang i hickory. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

En gammel sikling + skrutvinge og baufil = mange utsøkte tradepoints 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Du kan også lage "tradepoints" av råhud. De fungerer faktisk ganske bra.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Christians ...

Legg inn av Lien »

Christian skrev:En gammel sikling + skrutvinge og baufil = mange utsøkte tradepoints 8)
Eller en gammel sag og platesaks...
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Jepp:)

men jeg synes at sagblad som oftest blir litt tynne, noe som bare er supert hvis du skal jakte med de, men for litt røff bruk mot stubbedemoner så foretrekker jeg tjukkelsen til siklinger :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Christians ...

Legg inn av Bowman »

Sagblad skal prøves ut. Sammen med sikling.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Fordelen med sagblader er jo helt klart størrelsen. Selv om de kan være litt tynne, så vil et sagblad gi deg nok spisser til å gå til krig mot spanskekongen 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Christians ...

Legg inn av Bowman »

Bruker du en sånn vanlig håndholdt platesaks?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Christians ...

Legg inn av Moen »

Døkk, kara...? Jeg er litt Askeladd og har samlet på mye rart, og tilfeldig vis har jeg godt over 1000kg sagbladkapp. Tykkelser fra 0,6 til 1,8mm, i grommeste karbonstål. Har laget mange siklinger av de, men hvor mange tonn siklinger trenger en som ikke bruker det da? :? 1,4mm tåler mere juling enn det buene deres kan gi.. Kan sende med Daniel noen flak når han spinner ned til Moss, så har døkk no å jøra mens je fishe laka... :lol:
Svar