Christians ...

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Christians ...

Legg inn av Christian »

dagens arbeid:

Noen piler til en kompis som har brukt opp alle de forrige han fikk på å bekjempe stubber og annet pakk i norske skoger.

furu rundstokk fra byggmaker, 9mm ved spiss høvla ned til 8ca 10cm bak spissen og ut skaftet. 27" lange klar for nye kamper mot stubbedemonene :wink:

Bilde

Bilde
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Christians ...

Legg inn av Zeida »

Det var noen lekkre piler. Hva har du på dem for å få dem til å se så fancy ut? Jeg er gaske :mrgreen: på piler :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

du kan få kjøpt noe som heter capwraps hos tradbow. Det er egentlig bare et slags klistremerke du surrer rundt pila. Plastnokker i fancypancy mønstre går det også an å få tak i hvis det skulle være ønskelig. Disse pilene derimot har selfnokk og er håndmalt.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Christians ...

Legg inn av Jacob97 »

ble vel litt jobb det..
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Christians ...

Legg inn av Zeida »

Ja det hørtes ut som veldig mye arbeid :|
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

jojo, begynte å høvle til skafta ca 1200 og klipte til fjøra og sa væsjego i 22tia, men det var jo mye ventepåmalingsomtørker og playstation innkludert i de timene :roll:

også er de jo bare fra rundstokk fra byggmaker så strengt talt er det vel ikke så mye pilmaking det er snakk om, mer pilmontering :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Hasselpil med eikeforskaft. (konseptpil)

Etter å ha erfart at hasselpilene mine som regel knakk 5cm bak spissen, tenkte jeg at et forskaft i hardere tre kunne være tingen. Jeg har pusla litt med forskjellige sammenføyningsmetoder, deriblant spisst forskaft inn i uthult hovedskaft som Ishi brukte. Jeg ligger tydeligvis laaangt under Ishi sitt nivå for jeg får ikke til å lage gode spleiser på den måten :roll:

En sånn scarf joint derimot:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... -scarf.gif

Funka på første forsøk! Litt pirk å få lik vinkel på flatene, men med ei god rasp og litt øyemål gikk det tilslutt.

Jeg skal lage en buildalong på ei sånn pil, når jeg får litt mere øving i det. Dere for nøye dere med bilder av en noe pjuskete konseptpil :wink:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Pila er 30" lang fra nokk til bak spiss. 10mm tjukk i spleisen, ned til 8mm i spiss og foran nokk. Forskaftet er 5", spleisen er 2" lang. Fjøra er 5" lange og kommer fra Brøtumhane :mrgreen: Spissen er en sånn hunting trade point fra tradbow. De er rett og slett helseskadelige! Jeg måtte jo se hvordan pila oppførte seg i lufta så jeg skøyt den mot 30cm skumgummimadrass med den lille 40# indianeren min. ca 10m unna. Madrassen rørte seg nesten ikke engang, men pila satt en god cm inn i ei selje noen meter bak :shock:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Alt er forøvrig limt sammen med hudlim og surra med elgsener. (er det bare jeg som synes elgsener i hudlim høres ut som en suspekt matrett?) Fjøra er lagt på for frihånd (ikke det at det skulle være vanskelig å se :roll: ) Men hane fjøra ville bare vri seg rundt og la seg sidelengs på skaftet... Derfor fikk den en surring midt på også :wink: Etter at jeg trakk pila ut av treet (med tang :mrgreen: ) måtte jeg jo skyte den inn en gang til for å se om den holdt :wink: 10skritt unna, samma bua, thump! rett i stammen uten å vise det minste tegn til kapitulasjon 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Christians ...

Legg inn av nidrinr »

Herlig pil! Nytter ikke å gjemme seg bak madrasser i alle fall :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Christians ...

Legg inn av Bowman »

Veldig kul pil. Kanskje jeg skal prøve med forskaft på de knekte hasselpilene mine. Ville nok ikke satset på madrasser med den spissen der nei....Lå ikke cowboyene bak madrasser og skjøt på de ville for litt over 100 år siden? Jeg holder med de ville og håper at en og annen pil rammet en forfyllet cowboy...... :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Noen fargerike indianere :)

26" lange hasselpiler med varmeherda "blunts" og 8" :shock: lange fjær 8) Skafta har tre furer fra midt under fjøra til rett bak spissene, og fjøra er strippa kalkunfjær. Altså bare membran uten stamme. Surra for hånd og limt med hudlim som beskrevet av Jim Hamm i B and A of the NA.

Alle fjøra har liggi til bløt før de blei festa til skaftet, noe som er helt nødvendig når man jobber med såpass lange fjør 8)

Rødt og turkis for å nærme meg de fargeglade indianerne, selv om jeg synes de kanskje har bikka over til fargeblinde indianere :roll:

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva jeg mener om de derre piggestråledingsene på fjøra, men de er veldig pop i unaiten, så jeg tenkte jeg måtte prøve jeg også :wink:

også veier de 23g pr stk.



Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Christians ...

Legg inn av MalaWolf »

Liker det, liker det, liker det!!

Hva med å forsøke deg på en sånn holmegårds-blunt i hassel?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Har du bilde av denne H-blunten?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Christians ...

Legg inn av Kviljo »

Sje..Nei Høvdingpiler! 8)

Kul den fjørlimingsmåten. Å legge fjørene i bløt før de ble limt på for hånd var normalt fram til i alle fall 1925. James Duff, i "Bows and Arrows" skriver om samme metode.

Kan det tenkes at det er en sammenheng mellom de lange fjørene og lav vekt ved spissen? Rent teknisk er det jo det, men jeg syntes det stemmer overens med de fleste pilvarianter enten fra etnografisk eller arkeologisk materiale.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Christians ...

Legg inn av MalaWolf »

Christian skrev:Har du bilde av denne H-blunten?
Skal se hva jeg klarer å grave opp :) Det var noen fine bilder av en replika på primitiv.se, men ser ut til at de sidene ikke eksisterer lengre ... :(
Sist redigert av MalaWolf den 14 jan 2011, 22:08, redigert 1 gang totalt.
Svar