Christians ...

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Christians ...

Legg inn av Stefflus »

Skikkelig snaskens!
Måsefjær?

Hva slags metode bruker du/dere for å få utv. diam. på fal til å flukte med skaftet?
Hittil så kòner jeg skaftenden ved hjelp av anlegg med riktig vinkel og snurre pila mot en skivepusser, men jeg skal til med noen messingspisser som jeg vil ha fin overgang til skaftet på, helt smoot lissm.
I den forbindelse ser jeg for meg at eneste løsning er blyantkvessermetoden for å få den kanten som må til ?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Bare vanlig kalkun det her desverre, men jeg har planer om noen ordentlige med bek, nesletråd og ordentlige jaktspisser, de skal ha fjør fra Norsk pippip :wink:

Spissen jeg har på denne er en "middelalderspiss #2" fra Tradbow, mener det er bearpaw som lager dem. De er .... tja, det er ikke alvisk håndtverk akkurat :roll: så de trenger en omgang med fila før de er brukandes til og monteres på skaftet. Den ene spissen hadde 1mm!! tjukke kanter og jeg måtte banke den rett med en hammer :evil: men for å få de til å flukte med skaftet så bruker jeg bare ei fil og litt håndlag :wink: pusse pusse 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Christians ...

Legg inn av Kviljo »

Pent håndverk 8) Kan ikke være langt fra standard-pil den der?

Brukte man så mye tråd til å surre foran fjørene i gamle dager? :P
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Kviljo skrev: Brukte man så mye tråd til å surre foran fjørene i gamle dager? :P
Kan jeg ikke tenke meg :lol: brukte ca 3x lengden på pilskaftet med tråd, muuulig det ikke hadde vært like artig hvis jeg hadde måtte laga all tråden selv :roll: men jeg liker å ha en viss lengde på forsurringa av reint estetiske grunner. Hvis surringa er under 1cm så ser det så puslete og usymetrisk ut, det er dårlig feng shui rett og slett :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Christians ...

Legg inn av nidrinr »

Sederja! -Pila si det. 8)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Christians ...

Legg inn av Bowman »

Veldig fine piler. Har du brukt lintråd?

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Tråden er servingtråd fra tradbow som jeg delte i tre. Hadde jeg hatt tynn nok svart lintråd så hadde jeg brukt det, men det blei nå nylon denna gangen :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Christians ...

Legg inn av Bowman »

Regner med at det er forbigående med deg......altså...det med nylon? :mrgreen: Tror jeg må legge ut noen piler når jeg kommer hjem. Har noen fine på gang. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Nylon er til damestømper :evil:

jeg har ikke så mye imot nylon egentlig, men jeg liker ikke å jobbe med det. Jeg har laga en del strenger av dacron og jeg likte verken følelsen av å tvinne de, eller å ha de på bua. Lin kan jeg tvinne til krampa tar meg og fortsatt være i godt humør :wink: Det er nå en smakssak antar jeg, men jeg garanterer at den første bua jeg lager over 100# skal ha LIN på seg 8)

etter at den strengen ryker, og tar med seg halve bua, så kan det hende jeg eksperimenterer med fastflight... :oops:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Christians ...

Legg inn av Bowman »

Fantastisk pil. Hva kan jeg bruke som fjørlim, som jeg får tak i en vanlig butikk. Venter på leveranse fra Ola, men limet sitter visst fast i tollen. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Christians ...

Legg inn av nidrinr »

Scotch butikklim type vannfast. Rød tube er best, men den grønne funker den også.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Christians ...

Legg inn av Oddbjørn »

Gamle gode Karlsons lim eller ei lilla tube som heter Universal lim fungerer fint på fuglefjær og trepiler.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Christians ...

Legg inn av Zeida »

@Christian Hehe, bare lag lin strengen til sånn tau de fortauer ferger med så går det fint :P
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Christians ...

Legg inn av Christian »

Hvis man skal binde fjæra så fungerer alt lim helt fint, men lim som herder fort er en fordel. Jeg bruker mest fastset fra arizona http://www.bowsports.com/acatalog/Arizo ... _Glue.html det for man kjøpt på xxl og er helt genialt! Det sitter fast i det du trykker fjæra mot skaftet :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar