Lokes pilmakeri

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Kviljo »

Pent arbeid!

Fal er nok mer solid, men tange er utvilsomt mer historisk riktig i forhold til vikingtid. Farbregds avhandling fra 1972 kan absolutt anbefales. Biblioteket har den.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Loke »

O: Takk for tipset - skal forsøke å få tak i den. Vet du om de har den på biblioteket i Tønsberg?

K(I): Ja, har laget en med tange også, men etter et prøveskudd på den tettpakkede striesekken jeg skyter på (som til vanlig er mer enn nok egentlig), gikk den tvers i gjennom, videre inn i en 2" planke som var brukt som støtte og ca 0,5 cm ut på andre siden. Var et slit å få ut igjen! Kjedelig å dra av skaftet for hver gang...
Spissen er på bildet under. Den er mitt første forsøk på spiss med rygg, men ble ikke helt symmetrisk. Tangen er ca 5 cm ned i skaftet, festet med bek og surret inn med kunstig sene. Den veier ca 30 gram.
002.JPG
(115.61 kiB) Lastet ned 4167 ganger
Ellers er spissen over et forsøk på en spiss som ble avbildet i "The secrets of the English Warbow" som eksempel på en skandinavisk spiss for bruk til krig. Etter som det er den type spiss jeg har vært ute etter å finne har jeg valgt å følge den formen (tror du de bommer i definisjonen sin?). Fal er jo brukt i flere tilfeller fra denne tiden. Var på et museum i Stockholm der de hadde vikingspisser med fal.
006.JPG
(92.79 kiB) Lastet ned 4167 ganger
Thomas
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av nidrinr »

..Det er forresten ei utrolig bra bok. -Fine spisser forresten 8)
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Loke »

Einar Tambarskjelve stod bak i krapperommet på Ormen. Han skjøt med bue, og skjøt hardere enn noen annen. Einar skjøt etter Eirik jarl, og pila smalt i nakken på rorknappen rett over hodet på jarlen, og gikk inn like til surrebandene. Jarlen så på den, og spurte om noen visste hvem som skjøt, men i det samme kom det ei ny pil, og det så nær jarlen at den fløy mellom sida og armen på ham, og så inn i hodefjøla bak ham, slik at brodden stod langt ut på den andre sida. Da sa jarlen til en mann som noen sier het Finn, men andre sier han var av finsk ætt, - det var en stor bueskytter.

Var ute i hagen med bua i dag. Traff igjen denne 2" planken...
pil.jpg
(141.72 kiB) Lastet ned 4154 ganger
pil2.jpg
(95.11 kiB) Lastet ned 4154 ganger
Skjøt med #125@32" vikingstil krigsbue på ca 25 m.

Denne gangen skal jeg skjære i stykker planken i stedet for å trekke ut pila ;)

Thomas
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Lurz »

skikkelig bøst :shock:
Og så viser du jo at historien om de walisiske bueskytterne som skal ha skutt gjennom en håndsbredde tykk eikedør kanskje ikke er (veldig) langt fra virklighetens verden likevel :twisted:
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av nidrinr »

Fantastisk! Akkurat dette er det som gjør bueskyting morro. Du har ikke noe mer info om bua du brukte? -Eller noen bilder?
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Loke »

Buen er en #125@32" almebue av stående årringer. Den er 40X30mm i håndtaket og følger på den måten forholdet mellom bredde og tykkelse på samme måte som buen fra Ballinderry (4:3). Tilleren er "full compass" med utstikkere på 7,5 cm etter sidenockene. Utstikkerne skal dampes og bøyes en liten tanke tilbake når jeg får tid. Etter pussing til 240 korning er den satt inn med en blanding av bivoks, harpiks og talg. Ganske så god å skyte med. Føler jeg kan stå hele dagen og smelle avgårde piler med denne :)
bue125.jpg
(38.66 kiB) Lastet ned 4132 ganger
Thomas
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Hei
Vikingene hadde sindige og rolige betraktninger på motpartens evner og prestasjoner i kamp. Men det var vel Snorre som skrev det ned på sin måte. Kan jo hende det kom et par eder og forbannelser også. :)
Fantastiske buer og piler du lager. Du bor ikke så veldig langt unna meg. Hva med å stille på skytebanen på Jarlsberg sammen med oss en onsdag kveld i nærmeste fremtid?

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Loke »

Å ja!!!! Det hadde vært artig. Var en tur på Borremarkedet for å se om jeg kunne komme i kontakt med noen fra distriktet. Det har jo selvfølgelig ikke falt meg inn å forsøke seg her... :) Det var noen som kalte seg Baglerne der. Hører du til dem? Uansett - det hadde vært veldig gøy å ta seg en tur i løpet av høsten. Akkurat nå er det litt hektisk i heimen med en liten bueskytter på 2,5 år og en på 2,5 uker som krever sitt av foreldrene :) Når ting roer seg tar jeg kontakt igjen!

Thomas
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Stefflus »

Lien skrev:Men hvilken type hammer bruker du? og har du stemt den?
Nå kjenner jeg at jeg ble nysjerrig. Stemme hammern? i Fiss-moll?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Zeida »

I fiss moll stefflus C dur mye enklere å spille :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Hei

Vi er en fire fem stykker som begynt å treffes på onsdager for et par timer med bueskyting. Fin avkobling i en travel hverdag, To av de er medlemmer i vestfold langbuelag, noe jeg også vurderer å melde meg inn i. Vi kunne jo selvsagt laget et eget trebuelag. Vi er ekte "die hard" trebuebyggere og skyttere. Ikke noe plast hos oss.


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Loke »

Ja, det hadde vært artig. Hvordan kommer man i kontakt med langbuelaget? Har Grapplingtrening på onsdager, men noen ganger skal jeg vel klare å snike meg unna :)

Thomas
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Hei

Snakket med Tjarand ang. langbuelaget, og han mener at det ikke er aktivt. Vi snakker om å lage et "trebuelaug". Da kan vi favne alt fra krigsbuer til rytterbuer. Jeg skyter med det meste, bare det er laget av tre. Onsdager er fine dager for oss. Håper at det kan passe. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Loke »

Ja, det passer! Er med på et laug;) Når skal dere neste gang?

Thomas
Svar