Lokes pilmakeri

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Lokes pilmakeri

Legg inn av Loke »

Jeg har søkt nettet og funnet ut at det ikke er mye informasjon om piler fra vikingtiden. Jeg har også gått gjennom "The secrets of the Warbow" og "The great warbow" for å samle sammen så mye jeg kan.

Jeg kunne tenkt meg å lage noen piler ut fra følgende forslag og lurer på om de kan gå som vikingtids krigspiler:

Skaftet: ca 75-77,5 cm langt, tønneformet med 11mm ved skulderen, 12mm 12" fra skulderen og 9,5mm ved nocken.
Fjærer: to hvite og en naturfarget(stripet). Surret med lintråd. Bivoks som underlag for ekstra feste. Hvor lange bør de være, tro?
Spiss: Som på bildet under, evnt med tange og surret med sener (bruker i tilfelle kunstig sene, men se bort i fra det;D)
Settes inn med linolje og poleres til slutt med bivoks.

Blir det veldig feil å forsterke nocken med horn slik det er gjort på senere krigspiler?

Thomas
Pilspiss.jpg
(78.05 kiB) Lastet ned 4473 ganger
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Loke »

Da var ukens smikvote brukt opp - kona sier stopp før helgen...

Legger ut arbeidet. Tenkte å bruke de på vikingpilene.

Er det noen som vet hvor lange fjørene bør være?

Og surringen - hvilken vei bør den gå?

Takker for svar :)

Thomas

[img]
Spisseru21.jpg
(25.95 kiB) Lastet ned 4449 ganger
[/img]
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av bueeirik »

Ser veldig bra ut det der! Bra du lager spissene selv :wink: Har du krigsbue btw?
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Loke »

Tusen takk for det :) Har en krigsbue - #100@30" , men den er for veik, den bua. Skal varmebehandle den litt senere - får håpe det hjelper litt. Har en ny krigsbue i alm som jeg legger ut når jeg blir ferdig med den.

Testet forresten en av pilene her om dagen
http://www.youtube.com/watch?v=-kSSDW_n3ME
Egentlig bare lagt ut for å teste det å legge ut på tuben, men... Tenkte å kjøre på med noen tester etterhvert. Har noen bilpanser som så sårt trenger hull :)

Thomas
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av nidrinr »

Bilpanser er morro! -50# med rett spiss er nok til å komme gjennom, alt over 100# ødelegger de fleste bilpanser med riktig form og vekt på metallet og treverket som får fart :twisted:

Flotte spisser forresten, de kommer til å gjøre seg godt på 12mm krigsskaft.

Ang. lengde på skaft, fjør og alt det der kommer jeg nok ikke på noen som kan gi deg bedre svar enn Ivar (Kviljo), men såvidt jeg veit opererte ikke vikinger ut fra en felles mal. Hornnokker er jeg i grunn usikker på...

Et tips etter å ha sett videoen på YT, ville jeg laga pilene minst 32" om de er til deg sjøl.
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av bueeirik »

høres bra ut :) Bra å høre at det er flere krigsbue intereserte i Norge :D Ja 100# på 30" går igjennom det meste men det er tøffere med 110 - 130 pundere :twisted: Som Daniel (Nidrinr) sier bør du kappe pilene dine 32" så du kan dra 2" lenger ( Vis bua tåler det ) Hva har du planer på å lage av alma da?
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Loke »

N: Takk for tipset - det skal jeg gjøre.

Alma skal bli en krigsbue. 40-42 i bredde og ca 35-36 i tykkelse. Har da 15 mm ved nockene. Kjører litt tykkere når den blir så sterk... Håper på et skikkelig monster :)

Thomas
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av nidrinr »

ca 42mm brei/36mm djup i grepet vil gi et fantastisk monster på godt over 140# om bua er sån ca. 200cm lang. Litt avhengig av hvor godt emne du har i alm. Er det et veldig godt emne kan du fort sitte med noe som nærmer seg 170#. -Men, bedre å lage noe som er for tungt enn noe som ender på ei stussli' vekt. Mye lettere å ta av bua litt enn å legge til #.

-Du må uansett vise resultatet! :)
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Loke »

Ja, det skal jeg gjøre. Er ferdig med spissene til den første samlinga. Har forsøkt å lage litt av hvert etter som jeg har funnet tilsvarende med vikingreferanser... Den helt nederste har fått tange smidd beskrivelse fra Lien. Gikk fint som bare det :)

Thomas
pilsamling.jpg
(139.93 kiB) Lastet ned 4351 ganger
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Lien »

Tøffe spisser! Greit å høre at det gikk fint :D Men hvilken type hammer bruker du? og har du stemt den?
Kommer til å være smed på hamar middelalderfestival, så jeg har anledning til å vise litt dersom det er noen som er interessert...
Blir vel også anledning til å kjøpe ferske spisser og div. andre ting
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Loke »

Nå har jeg endelig fått til den spisstypen jeg ønsker, med en rygg på midten. Litt mer arbeid enn de vanlige panserspissene, men mye kulere :)

Spissen er laget av fjærstål og herdet til litt hardere enn jeg pleier å lage kniver. Gleder meg til å prøve den ut....
Har laget et hull for å feste en nagle slik jeg har lest at ble gjort. Men er det en gjennomgående nagle, tro? Eller er det mer som en stift?
Thomas
Pilspiss2.jpg
(124.47 kiB) Lastet ned 4251 ganger
pilspiss.jpg
(124.81 kiB) Lastet ned 4251 ganger
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Zeida »

Det der va så kult fin spiss
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Christian »

Den var bare helt rå! :shock: hvordan lager du ryggen?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Loke »

Jeg har laget meg en form der jeg har satt to stykker av fjærstål mot hverandre og filt ut en firkant slik at det blir en trekant på hvert stykke.

Først lager jeg holken. Ryggen lages ved at jeg først lager hele spissen som om den skulle ha vært en vanlig firkantet bodkin/panserspiss. På den måten får jeg sentrert ryggen hver gang jeg skal slå den ut. Så kommer den møysommelige jobben med å varme opp stålet, legge spissen mellom stykkene og slå den ut. Det er ganske mange oppvarminger før den får formen jeg vil ha. Til slutt bruker jeg en håndfil og filer eggen og spissen. Prøver å ikke bruke noen elektriske hjelpemidler, bortsett fra blåseren på essa... Ganske low-tech og veldig high-fun :lol:


Thomas
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Lokes pilmakeri

Legg inn av Oddbjørn »

I Oddmund Farbregds bok Pilefunn fra Oppdalsfjella er det mange pilespisser fra vikingtid med mål og vekt.
Også pileskafter med lengde, tykkelse og form. Du vil se at pilespissene fra vikingtid har en avsats mellom spiss og tange, en forbedring fra folkevandringstid. I boka ser du spisser og skaft fra folkevandringstid og inn i middelalderen. Oddbjørn.
Svar