Hasselpiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hasselpiler

Legg inn av Zeida »

medlems avgifata??? jeg gikk et år der uten og betale en krone og jeg skal kjøpe meg noen vanlige feltspisse i samme slegen :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hasselpiler

Legg inn av Bowman »

Fantastisk bok du anbefalte. Blir nok recurve og senebacking etterhvert ja. Sener kan jeg få fra elgjegeren i første etasje under meg. Kanskje du skulle dratt igang et sene, backe og strengekurs til høsten. Ferie?

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

hehe :wink: Hvis du får tak i no elgbein, så husk at mye arbeid med en gang sparer deg for enda mere arbeid etterpå :wink: Etter du har dratt senene ut av beina bør du legge de i vann noen timer, da sveller hinna eller seneskjeden som Kviljo kalte det :oops: og det blir enklere å få sener uten så mye ekstra på seg som er no skikkelig herk å få av når de er tørka.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hasselpiler

Legg inn av Bowman »

Seneskjede er et bra ord. :-) nesten like bra som skjedekasse. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hasselpiler

Legg inn av Bowman »

Har du lagd pilspisser av bein noen gang? En dremel og litt bein må vel gjøre susen. Jeg har blitt invitert med på elgjakt til høsten, så det kan hende jeg drar med meg litt rekvisita hjem, Ikke bare kjøtt. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

beinspisser funker fint det, men dremel blir litt pinglete. Bedre med ei god tvinge, baufil og båndsliper. Husk støvmaske og vernebriller! Beinstøv er ikke helt helsekost også lukter det død forferdelse! ikke akkurat en aktivitet som passer seg innendørs :oops:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hasselpiler

Legg inn av Zeida »

nei det er vel ikke bra for noe eller noen 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hasselpiler

Legg inn av nidrinr »

Beinspisser er fint, men jeg har til gode å få til beinspisser som er enkle å få ut av en blink.. -Ellers ikke å anbefale mot blinker av metall. Fått til gode jaktspisser av bein, og de sitter som fy i treverk..
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hasselpiler

Legg inn av Zeida »

høres skummelt ut :lol:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hasselpiler

Legg inn av Bowman »

Jeg ga elgbein til bikkja for noen år siden, og det som var igjen etter at hu hadde fortært kjøttet kunne vært solgt til maffian som eksotiske spanskrør :lol: Rett og slett beinardt, bokstavelig talt. Så hvorfor ikke pilspisser. Høres ut som en hageaktivitet og ikke innedørs. Takk for tipset. Det er kult med råvarer som ikke koster noe. Meningen er jo å holde kostnadene nede med denne hobbyen.
Kjøpte 12 pilskaft fra tradbow i forrige uke. Han anbefalte uspinede furuskaft fordi det ikke skulle være til noen spesiell bue m.h.t trekkkraft. Jeg begynner å få en pen samling med hasselskaft nå. Dette med spining, kan det gjøres selv? Er det også noe å lære? Altså, hvis jeg lager en holmegårdsbue på ca 60#. Hva slags piler er optimalt? Jeg tror at jeg beveger meg ut i en stor diskusjon nå, men det er jo både lærerikt og gøy. Det kommer helt sikkert an på hva slags skyting vi snakker om i tillegg. Lengdeskyting, blinkskyting, stubbeskyting etc........Hvordan lage optimale selvlagede pilskaft. Jeg kan jo studere synspunktene til Jim Hamm. Han skriver mye om piler i boka si.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

spine ja... pfffh :roll: I hovedsak går det jo utpå at pilene bøyer seg best mulig i forhold til bua, slik at pila forholder seg mest mulig stabil i perioden fra bue til mål. Men Det å ha en standardspine på skaft er.. på sitt beste veiledende :wink: Det er mange faktorer som spiller inn på pilas fleksibilitet i forhold til bua. Sånn som tjukkelse på buegrepet(pilanlegget) tønneforming av skaftet(dynamisk spine :roll: ) tyngde på spiss, lengde på pil over trekklengde osv...

Når jeg bruker furuskaft så er det litt sånn bøyeforhåndsortereetterhvorstivedeer. Som regel virker det som strukturen på årringene har litt med hvor stive de er, som regel så ligner skaftene på hverandre i tjukkelse og antall årringer ihvertfall. Som regel altså :wink: etter det er det å sette på en spiss, sage nokk og skyte dem avgårde. De som treffer og flyr nogenlunde rett for lov til å pynte seg med fjør og annet stas. De andre får ligge å vente på ei anna bue 8)

Når du lager skafta selv er det litt mindre morro å sitte igjen med 10% pil av alle skaftene du har retta ut og høvla ned, Det er også en av grunnene til at jeg tar de ned til 10mm først. Da kan jeg få piler ut av litt for mjuke skaft også. Hvis man i tillegg bruker forskaft er det bare å lage forskaftene i ulik lengde for å tilpasse spine. Lengre forskaft = lavere spine :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hasselpiler

Legg inn av Zeida »

hva er så vanskelig lage en rett pil som er jevn og sett på en spiss og litt fjør og sage nock så har du ferdig fin pil? :lol:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hasselpiler

Legg inn av Lurz »

Søk på "spine tester" på google gir ca 119000 treff.
Dette er det øverste, og den ser jo kul ut: http://www.jamesmhill.com/Spine_Tester.html
Ellers så selger tradbow også noen, men du må nok lage en del piler skal det lønne seg :)

Zeida: spine betyr stivhet. Stivheten på pila skal helst passe til buen. Prøv å lage en knall stiv rett pil, sett på fjær. Skyt først en vanlig pil, så den stive. Sikt godt med begge. Se hvordan de treffer. Poenget er noe som heter "archers paradox på nynorsk, dvs at pila trenger å bøye seg rundt buehandtaket. Skrevet mange bøker om det.

Det står det en del om piler på Tradbow sine sider: http://www.tradbow.no/index.php/tradisj ... piler.html.
Står forresten en del leslig om buer og trimming også
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hasselpiler

Legg inn av Zeida »

Jeg for min del er vant til bøyelige aliminiums piler fordi jeg er konkuraseskyter med moderne recurv der vi bruker tynne aliminium piler. Vis jeg skulle lage en helt stiv pil måtte jeg nesten bruke 2cm eik :lol:

TAKK
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

det kommer an på hvor lange de er det veit du :wink: ei "pil" som er to cm i diameter kan bøye seg like mye ved en viss vekt som ei pil som er 8mm i diameter! hvis 2cm pila er 150cm lang og 8mm er 74cm f.eks..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar