Hasselpiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Hasselpiler

Legg inn av Christian »

Piler! Hasselskudd, 30" lange, 6" fjær (svane :wink: ) ca 11/32 fra spiss til fremste fjørsurring derifra taperer den til 7mm før nokken som er samme dim som resten av skaftet. Svartfargen er sot og gelatin, senene er bløtlagt i sotblandinga før surring. Pynt av kaninhår 8)
Den "spennende" spissen er dremla ut av en sliten sikling :wink: resten av pilene har standard feltspisser fordi "spennende" spisser er et h@lv£te å få ut av stubber :evil:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Også en raring jeg laga på jobben..
seljeskaft, seljebarksurring, skjærefjør og passende steinspiss :roll:

Bilde

Bilde

Bilde
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Hasselpiler

Legg inn av MalaWolf »

WOW!

Vakkert handverk! Når på året plukket du hasselskuddene? Hvor tykke i mm var de ferske?
Jeg MÅ ut i sakuen i dag å plukke meg noen. Kunne tenke meg å lage en slik holmegårdbluntpil:

Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

hurra, endelig respons :mrgreen: :oops:

De skaftene her er plukka på vinteren, men jeg har plukka hasselskaft resten av året også. Hassel sprekker veldig lite under tørking, mindre en seljeskudd tilogmed. Jeg tror at skudd som har lite "kjernemateriale" sprekker mindre, villrose sprekker ihvertfall bare jeg ser på den... Hasselen der jeg henter den vokser veldig jevnt og rett, så jeg pleier å få to skaft ut av et skudd. De skafta som tåler mest er etter bitter erfaring de som ligger lengst inni treet. Så jeg lager ikke skaft av skudd under 12-13mm uten bark. Også legger jeg til 10cm på hver ende av ønsket skaft for å gjøre det betraktelig enklere å rette de ut.

Hassel gir veldig fine og lette skaft også er de veldig hvite i veden så de tar farge bra :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hasselpiler

Legg inn av nidrinr »

Fantastiske piler!

Hvilken metode bruker du for å rette dem? -de ser jo ut til å være snorrette alle sammen.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

De er faktisk temelig rette ja, rettere en jeg pleier å bry meg med :wink:
men det er bare å bøye de der de er bøyd, så blir de rette 8) drar man på med litt varme i tillegg så går det veldig greit :) Ellers er det bare øyemål som gjelder og selvfølgelig spinntesten til slutt. (At nokken står stille når du spinner pila på spissen)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hasselpiler

Legg inn av Bowman »

Hei

Veldig fine piler. Jeg får nesten lyst til å løpe ut i skogen og raske med meg hasselskudd hjem. Har du erfaring med askeskudd? Det er det mye av på gården til min kjære kollega. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

Ask har såpass kraftig greinskyting at skudd ikke blir no særlig bra pilemner, men hvis du splitter askestokker ned til pinner og så høvler de runde blir det jubel rundt mjøsa :twisted: Tunge kraftige krigspiler :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hasselpiler

Legg inn av nidrinr »

Juble juble! :mrgreen:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

For å lage skaft av skudd bruker jeg en sånn en: http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =142651790 helt genial! kan stilles så fint at høvelmerkene på runde skaft blir nesten umerkelige. Men det viktigste verktøyet er en gevirbit med tre hull på 10, 9 og 8 mm borra igjennom seg. Når skudda har fått av seg barken og tørka ca en dag kan de rettes ut veldig enkelt. Så høvler jeg en ende til jeg får den inn i 10mm hullet og fortsetter å høvle meg oppover skaftet mens jeg sjekker diameter med gevirbiten. når hele skaftet har en jevn dim på 10mm lar jeg det tørke noen dager til før jeg gjør samme prosess med 9mm. Grunnen til at jeg tar de ned i to omganger er at jeg har en liten feilmargin å gå på hvis jeg skulle bli litt ivrig :oops: og at skaftene ofte forandrer seg litt når de tørker helt. Siste finnish gjør jeg ved å gni de hardt med geviret, såkalt burnishing :wink:

Lykke til, og husk bilder :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hasselpiler

Legg inn av Zeida »

AHHHH nice det der var noen gromme piler jeg får lyst til å løpe ut og hente meg noe hassel, men problemet er at jeg bor i Mo i Rana så her er det ikke bare å løpe i skogen og hente HASSEL. Nei, her må jeg løpe til sørlandet for å hente det :cry: . Det eneste jeg har brukt hassel til og derfor vet jeg at det er bra som pil er spyd lagde et godt spyd med hassel. Rett og fint og ikke minst lett!! Skal til nøtterøy i sommer så skal se hva jeg kan finne der se gjerne denne: viewtopic.php?f=4&t=1340 det er min bare lurer litt på noen små ting angående høgging på Nøtterøy :)

Hilsen Arild
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hasselpiler

Legg inn av Bowman »

Jaggu er det rette og fine hasselskudd i skogen rett over veien der jeg bor. Så nå blir det hasselpiler. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

Stas! Driver og legger opp til en liten byggalong på hasselpiler med forskaft av eik nå. men med mitt tempo så blir den vel ferdig i oktober :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hasselpiler

Legg inn av Bowman »

Virker da som at du er skrekkelig så produktiv. Er veldig fasinert av indianerbuene dine. Tror jeg må lære meg litt refleks og defleks. Må kjøpe en varmepistol og litt flere tvinger. :D Sener kan jeg vel få kjøpt hvis jeg skulle få lyst til å senebacke de korte indianertassene. Det er mange fine illustrasjoner på indianerbuer i bowyers bible 2. Har lyst til å kopiere flere av de.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hasselpiler

Legg inn av Moen »

Tøffe piler! Jeg plukket en haug syrinskudd for ett par år siden. Planen var selvsagt piler, men resultatet lar vente på seg.. :?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

syringa vulgaris :mrgreen: Det blir det fine piler av! Desverre er de fleste plassert så kronglete til, inni hagan til gamle damer osv :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar