Hasselpiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

Bowman: Hvis du synes indianerbuer er stas MÅ du få deg Bows and arrows of the native americans! Skrivi av Jim Hamm før han blei med i tbb gjengen. Artig detalj er at han bruker et helt kapittel på å si at kiln dried wood will NOT make bows, for så å bruke et kapittel i tbb1 på å si ehm, well... turns out that kiln dried wood will make bows... :lol:

men ellers er det en super bok om indianerbuer og piler!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hasselpiler

Legg inn av Bowman »

Nå har jeg bestilt boken pluss at jeg har kjøpt den lille balsahøvelen. Snerten liten sak. Pilene blir fine. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

stas!

jeg har nettopp laga ferdig "konseptpila" med eikeforskaft. Hver gang jeg har en idé som skal prøves ut, lager jeg alltid et eksemplar slik at jeg kan lære av mine egne feil før jeg begynner å gjøre dem :wink:

men forskaft var en ny kilde til grå hår ass! Hver gang jeg drilla ut skaftet fulgte drillesaken (brukte en woodsman, 3bladet jaktspiss) etter margen i skaftet, og siden den ikke var helt i senter, blei ikke åpningen til forskaftet sentrert heller :evil: noe som gjorde at det var et sant H å få forskaftet til å sitte rett med skaftet og samtidig tett nok i skjøten...

men men, det gikk seg nå til 8)

Er det noen som har en formening om forskaft vanligvis blei satt på i tillegg til trekklengden på skaftet? Altså hvis du trekker 28" har du da et skaft på 28" + forskaft eller et skaft på 23" + 5"forskaft?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hasselpiler

Legg inn av Bowman »

Har du bilder? Virker som at indianerne brukte mye forskaft. :)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

ha! kommer bilder når jeg får finpussa utseendet på dem :wink:

Mye forskaft blant indianerene ja. Ishi brukte ihvertfall forskaft på sine piler. Han laga piler med skaft av hassel i full trekklengde også et forskaft utenpå der igjen. Ganske genialt egentlig, fordi man bare kan bytte ut deler av pila hvis den går istykker. Jaktpiler med steinspisser er som regel for engangspiler å regne. (veldig sjelden det står stabla masse etafoam bak rådyr i skogen...) så når spissen går fyken er det bare å sette inn et nytt forskaft med spiss. En annen sak er jo at alle pilene jeg har knekt under skyting har ryki rett bak spissen, eller har fått herpa fjøra av en eller annen grunn, da er det jo bare å bytte ut den delen som er ødelagt istedenfor å lage ei hel ny pil.

Ishi slutta forøvrig med å lage forskaft etter at han blei introdusert for rundstokk av bjørk. Artig hvordan utviklingen går, Ishi som hadde laga piler i bortimot alle sine år og plutselig får han se hva moderne trelast har å by på mot jeg som begynte med rundstokk furu og nå gjør omtrent alt så tungvint som mulig... :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hasselpiler

Legg inn av Bowman »

Hei
Det er sikkert fordi vi har så mye fritid at vi går for de tungvinte løsningene. :-) Har akkurat kommet hjem fra skogen med 12 nye hasselskudd, De er nå avbarket og ligger og tørker. Har høvlet 5 stykker ganske bra, og går nå snart løs på den siste finishen. Har tenkt å lage spisser av det som er igjen av tapetknivbladene når alt er brukket av. Du skjønner? Den stumpen med hull som blir igjen. Snakk om gjenbruk. Den er muligens ikke solid nok, men dette er et forsøk. Den er iallfall skarp nok til å fumpe gjennom saueskinn og lignende. De må files til og limes på med epoxy og så surres litt. Tenkte jeg skulle kalle prosjektet-"Da steinalderen møtte det 21. århundrede"- de hadde nok drept for et par slike tapetknivblader i steinalderen er jeg redd. :-) Det kan bli fine tilbehørspiler til holmegårdsbuer og nydelige fumpete indianerbuer. Har noen fine emner til tørk nå. Blir en 3-4 indianerbuer og en holmis i alm nå utover.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

stas. nettopp lagt ei bestilling på horn nå, så da blir det ei plains hornbue om noen måneder :twisted:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hasselpiler

Legg inn av Zeida »

Gleder meg :D
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Hasselpiler

Legg inn av torkis »

Jeg har også brukt rundstokk av bjørk, kjøpt på "modellbyggebutikk" Fungerer veldig bra, og tåler en trøkk
Bare synd at de har vært konstant utsolgt siden i fjor, og bare 50% er beine nok til å være brukbare :(

Men det er mye "grommere" med ekte vare, så jeg må nok ut å sanke litt jeg også :)

PS
Bowman : Du får laminere knivbladspissene dine, da blir det virkelig hightec, og hva er "fumping" :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

fump er lyden skarpe spisser lager når de flyr gjennom saueskinn som henger i trærne :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

De knivbladene blir sikkert utrolig skarpe spisser, men jeg er redd for at de ikke tåler så mye. Tradbow har noen tøffe spiser som heter hunting tradepoints. De er rettogslett livsfarlige :twisted: men veldig tynne, og er veldig lite fornøyd med å treffe litt på siden av trestammen... da blir den bøyd :oops: Sjøl har jeg god erfaring med å sage ut spisser av gamle siklinger! En godt brukt sikling + dremel/baufil = perfeksjon :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hasselpiler

Legg inn av nidrinr »

Det er mye som kan bli pilspiss.. -Men planen er å få somla meg til å lage smie neri hagan. Kun til å lage spisser. (Blir vel klar om en goooood stund...)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hasselpiler

Legg inn av Bowman »

Jeg kan lime sammen to blader med epoxy. Dette er uansett gjenbruk. Er jeg virkelig den som fant et anvendelsesområde for det som ble igjen da tapetknivbladet var modent for utskifting? Kanskje jeg får en pris. Skal høre med fremtiden i våre hender. Dette er fortsatt på prate/tenkestadiet. Men det er jo det som er gøy? :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hasselpiler

Legg inn av Zeida »

Hei jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg noen sånne hunting Hunting Trade point spisser de ser bra ut og er laget i stål mahahaaha jeg bruker dem ikke til stubbe/treskyting jeg skyter enten lenge eller på bliker enten i hagen eller i bueskytter klubben. Der har vi både inne på 18 meter som er vanlig inne distanse og ute der vi har max hundre men skyter vel aldri over 90 jeg for min del skyter på 30 :lol:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hasselpiler

Legg inn av Christian »

Hunting spissene er kule, men de krever litt skillz å montere. skjærer du hakket i skaftet skeivt 0.5mm blir pila ubrukelig... også er de bare masse trøbbel med å bruke de mot blinker. bortimot umulig å få de ut igjen :evil: og hvis du bruker de mot mattene i klubben din, så blir nok medlemsavgifta di økt en smule :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar