Lage self-nock. Hva slags redskap?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av Tjarand »

Prøver meg på 1/2"-pil og har kommet et lite stykke på vei. Har hatt mye bra materiale på forumet her og se på men jeg lurer litt på hvordan det er best å lage nocken? Jeg prøvde meg på saging men om det er redskapen eller meg som ikke er bra nok så ble det uansett skakt. Bruker dere rundfil? Hvilken dimensjon?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av Moen »

Jeg bruker ei flissag fra Claser`n, alt to baufilblader limt sammen.. At sporet ikke blir rett kommer seg med litt øvelse. Mener det ligger info under pilmakeren en plass..
Ett godt tips er å feste skaftet godt før du sager. Lag deg klemmbakker som du kan feste i skrustikka eller med ei tvinge til bordet :wink:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av Moen »

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av nidrinr »

Sag skrått ned ene kanten først, så skrått ned andre, før du tar det midt på. (Ikke så godt forklart, men om det er helt umulig å forstå så spør. :) )
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av MalaWolf »

Tjarand skrev:Prøver meg på 1/2"-pil og har kommet et lite stykke på vei. Har hatt mye bra materiale på forumet her og se på men jeg lurer litt på hvordan det er best å lage nocken? Jeg prøvde meg på saging men om det er redskapen eller meg som ikke er bra nok så ble det uansett skakt. Bruker dere rundfil? Hvilken dimensjon?
Jeg bruker saga på Letherman'en min jeg - synes det fungerer godt. Ei lita rund nålfil fra Biltema gir meg en snap-on effekt ved å utvide nedre del av hakket. Deretter fint sandpapir. Men en slik flissag fungerer enda bedre - vet Brage benytter en slik...
Sist redigert av MalaWolf den 17 mai 2010, 17:40, redigert 1 gang totalt.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av Jacob97 »

jeg bruker en fil til å lage et lite spor der nocken skal være. så bruker jeg håndsagen min til å skjære nedover. tilslutt gjør jeg det jevnt med sandpapir.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av woodstick »

Jeg bruker en nock-jig (fåes kjøpt hos Ola) for å sikre at jeg kutter rett og sager med 3 baufilblad tapet sammen. Jeg tar finpussen med sandpapir skive på Dremel og lager snap on med rundfil :D
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av Jacob97 »

kanskje jeg burde skaffe meg en slik en... da blir det kanskje lettere å lage nocken.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av Kviljo »

Blir ikke den jiigen utslitt? Baufilblader sager jo igjennom det meste.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av Oddbjørn »

Båndsag og så rundfil. Legg pilskaftet mot anlegget og lag et kutt som er ørlite fra senter, vri skaftet 180 grader og lag et kutt til. Da er du garantert at kuttet er helt i senter, 20 piler går som et skudd. Oddbjørn.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av Moen »

2,3mm bred x 12mm dyp hulkil S-fres, hjemmesnekra anlegg... litt puss puss så er`n ferdig. Fresen koster 78.- hos Clas Ohlson. Den funker også i søylebormaskin på full spiker. Må bare kjøre litt saktere. Ellers så bruker jeg samme metode som Oddbjørn da jeg snekrer skaft på kjøkkenet hjemme.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av Christian »

Jeg har også en sånn nock-jig, den ligger nederst i en eske et sted... Jeg skjærer like presist på frihånd med baufil uansett, også synes jeg den var litt kronglete å bruke... nå bruker jeg mest dremel, fort og enkelt 8) selv om jeg gjerne skulle hatt et litt mer "historiskt" verktøy :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av woodstick »

Jiggen funker fint, har kappet noen dusin i den uten at den har tatt skade. Må selvsagt styre baufilbaledet slik at det ikke tar i til å begynne med, det er også stødiger å bruke jigg enn å gjøre det på frihånd.
Har man tilgang på mere verksted utstyr enn det man får plass til på kjøkken bordet så finnes det nok enklere og bedre løsninger :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av Christian »

Nock jiggen fungerer bra på ferdige skaft, men jeg lager alle skaftene mine sjøl og har ofte tjukkere nokk o.l. og da fungerer det bare ikke :? Men på ferdige poc skaft av standard dim så fungerer den absolutt :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Lage self-nock. Hva slags redskap?

Legg inn av MalaWolf »

Min Letherman Wave multitool er fortsatt førstevalget mitt. Sager ut nock med saga. Filer bredden med fila. En liten rundfil tll slutt sikrer "snap-on". Ellers har jeg testa baufil, Dremel, flisekutter .. men ingenting er bedre enn Leteherman :)
Svar