Rett eller helical fjærklemme?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av KEn »

Dette handler om å hjelpe seg selv mest mulig...

Et godt skudd må inneholde
- ei rett pil med rett spine, få "historisk" skyttere har dette, noe flere trad-skyttere har
- rett plassert nock punkt
- et godt slipp, her er det mye opp og ned

Piler som logrer lager ulik luftmotstand og gir høydespredning @ langt hold, selv om ei pil med svære fjær kanskje kommer litt senere fram, kan den godt gi mindre dispersjon

Ikke glem at om pilene har rett spine og skytteren har OK slipp hele tida (og det ikke er sidevind, og...) er fjær totalt unødvendig


Så er det ting som kan kompensere for eller redusere effekten av dårlige slipp og skjeive piler med feil spine
- De som er aller mest effektivt her er store fjær, og vridde fjær
- lange piler, la det være igjen 5-10cm foran buen på fullt drag. Piler som er litt for lange flyr bedre
- FOC, ei stiv pil med tung spiss flyr bedre enn ei myk med lett spiss, selv om begge har rett spine


Jeg føler at til trebuer, og med trepiler, så er det nesten helt umulig å ha ett sett med piler som hele tiden har helt rett spine. I tillegg er ingen av mine slipp 100%, så jeg får helt klart best resultater med lange piler, høy FOC og 5 1/2 fjær satt med maks vri med ei vridd klemme. Også på 50m.

K
Svar