Rett eller helical fjærklemme?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

xollex
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 04 jan 2010, 00:01

Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av xollex »

Hva er det som er best av rett og Helical fjærklemme? :?:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av Moen »

Kommer litt an på dèt. Skal du bruke LV fjær, må du jo bruke LV klemme, og omvendt.Jeg bruker mest LV, det fordi det er større utvalg av farger... av en eller annen merkelig grunn... :?
En vridd fjær gir også bedre presisjon..sier de som treffer... :wink:
xollex
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 04 jan 2010, 00:01

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av xollex »

Takk for raskt svar :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av Kviljo »

Skyting på kort hold = vridd.
Skyting på langt hold eller med svak bue = rett.

Vridde fjør gjør at pila stabiliserer seg raskere, men den taper fart raskere også.

Velkommen, forresten!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Cherox
Nybegynner
Innlegg: 17
Registrert: 08 sep 2009, 19:51
Sted: Trondheim, Persaunet
Kontakt:

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av Cherox »

Du kan vanligvis legge en liten helling på alle piljigger, uansett om klemma er rett eller helical..
De fleste av oss dødelige vil vel ikke legge merke til noe forskjell fra straight eller helical, bortsett
fra at vi ser det på pilens omdreininger..
Fordelen med rett klemme er at du kan bruke både LW og RW på den ;)
Jeg har kun helical til min JoJan Multi, men skal kjøpe en rett og ha ved siden av.
'The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on.' - Robert Bloch
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av Moen »

Cherox skrev: De fleste av oss dødelige vil vel ikke legge merke til noe forskjell fra straight eller helical, bortsett
fra at vi ser det på pilens omdreininger..
Du vil jo få bedre presisjon med heli. Det gjelder jo både dødelige og de andre... Deg også, Daniel :lol:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av nidrinr »

Jeg treffer ikke med fjernstyrte piler en gang jeg... Uansett, fordelen med rette fjør er at de går lenger. (Så det blir enda lenger å gå når du bommer på låveveggen mener jeg :lol: )
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av Oddbjørn »

Husk at hvis du har kjøpt en Jig med rett fjærklemme og vil bytte til helical fjærklemme eller omvendt,
bør du også bytte nock receiver som svarer til klemma. Uansett rett eller helical så er det viktigste å ha
pilskafter med riktig spine. Prøv å skyt en pil uten fjær som du vet har helt galt spine rett ut i lufta, det
er faktisk litt skremmende. Pila bøyer av og ser ut til å komme tilbake som en boomerang. Oddbjørn.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av Jacob97 »

jeg kjøpte meg et cartel fjøringsapparat: http://nettbutikk.digitroll.no/buesport ... &prodid=35

det er laget slik at man får med en enkelt rett klemme. så skrur man litt og vips så har du vridd. man kan enkelt endre mellom rett, venstrestilt og høyrestilt. lett å bruke og veldig billig i forhold til enkelte andre fjøringsapparater.
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av Vibeke »

Kviljo skrev:Skyting på kort hold = vridd.
Skyting på langt hold eller med svak bue = rett.

Vridde fjør gjør at pila stabiliserer seg raskere, men den taper fart raskere også.

Velkommen, forresten!
Hvor går grensene her??
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av Kviljo »

Tsja, det er nok helst en smakssak, og noe man best kan prøve seg frem til.

Jeg foretrekker stort sett rette fjør uansett. Om pilene passer sånn noenlunde til buen, så går det fint med rette fjør selv på 18 meter. Vil kanskje si at de vridde fjørklemmene gir litt for mye vri, og helst passer til flu-flu piler og andre typer som man ønsker at skal bremse mest mulig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av Jacob97 »

lagde tre stk historiske piler for noen dager siden. en hadde rette fjør, en som hadde høye vridde fjør og en som hadde vridde fjør som var like store som de rette fjørene. jeg merket ingen forskjell når jeg prøvde dem på 18 meter. bortsett fra litt lyd fra de to pilene med vridde fjør, merket jeg ingen forskjell.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av Moen »

Den klemma jeg har, Bohning, (den som Anton lånte) kan man justere vridningen fra lite til nok. Jeg bruker vridde fjør med lav profil (Shield-cut) på 18m pilene. Altså de vridde stabiliserer og de gir i alle fall meg bedre resultat enn rette fjør.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av Jacob97 »

på atten meter merker jeg ingen forskjell. woodstick lærte meg et knep for noen dager siden. han sa jeg skulle konsentrere meg om det gule i blinken og la kroppen gjøre resten. dvs: konse på målet og la kroppen justere automatisk. OG DET VIRKET! etter det samlet pilene seg nærmere midten.
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Rett eller helical fjærklemme?

Legg inn av Vibeke »

Hmmm...
Da har jeg en liten jobb foran meg... Men aller først må jeg sørge for at JEG gjør det jeg skal gjøre og det samme hver gang... Ellers hjelper det lite å teste forskjellige piler...
Svar