Vinkel på fjær"stammen"

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Gøtrevøter
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 13 jan 2006, 18:46

Vinkel på fjær"stammen"

Legg inn av Gøtrevøter »

Hei!

Jeg lager fjæra til pilene mine fra bunnen av (får tak i hele fjær). Bruker teknikken med å strippe fjærene for hånd omtrent som på denne siden her http://www.wwmag.net/feathrip.htm. Funker på mange måter utrolig bra, da det går veldig veldig fort og jeg ikke får med noe av det hvite skumaktige greiene på fjæra (i mangel på et godt ord ;-p ). Eneste problemet jeg har, er at fjærfibrene ikke står rett på fjærstammen, men litt skrått. Dette medfører at når jeg setter på fjæra med en rett fjæringsklemme, kommer ikke hele fjærstammen i kontakt med pila. Noen andre som har hatt dette problemet/funnet en løsning på det? Venter på et lite lass med skråstilte klemmer fra USA, men for øyeblikket sitter de fast i posten et eller annet sted. Regner med at det vil hjelpe litt på problemet

Joachim
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Vinkel på fjær"stammen"

Legg inn av Moen »

Jeg tror neppe du løser problemet med left/right-klemmer. Men prøv å få en annen vinkel på fjæra når du drar den av. Har prøvd noe på flightpiler, men du verden så frustrerende det kan være :?
Jeg har laget en dings hvor jeg fester fjøra (litt lik den som 3Rivers har) To treklosser, èn tykk og èn tynn, og et hengsel er alt som trengs. Plus en pussekloss, selvsagt. Jo lengre pusseklossen er, jo lettere og raskere er det :wink:
Brukeravatar
Gøtrevøter
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 13 jan 2006, 18:46

Re: Vinkel på fjær"stammen"

Legg inn av Gøtrevøter »

Hmmm... Jeg ser ikke helt umiddelbart for meg hvordan jeg skal klare å rive fjæra av i en annen vinkel, men skal sjekke når jeg skal ned på verkstedet i morra.

Har brukt en lignans greie som den du nevner der, bare at jeg hadde en lærbit istedenfor henglse. Når jeg river av fjæra så blir det jo ikke noe "grums" igjen på stammen å pusse vekk, så har egentlig slutta å bruke det. Klipper heller vekk de smågreiene som ikke skal være der. Men er en viss mulighet for at pussing kan hjelpe til å få en rettere fjærstamme, så skal sjekke ut det også. Takk for tipsa :)

Joachim
Svar