Tønneformede piler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Gøtrevøter
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 13 jan 2006, 18:46

Tønneformede piler

Legg inn av Gøtrevøter »

Hei!

Etter å ha sett bilder av flere flott tønneformede piler her på forumet, har jeg fått litt lyst til å lage mine egne. Men hvordan gjør dere det? Jeg tenker spesielt mht spine, men også på håndverksmessig teknikk. Synes det virker veldig vanskelig å vite hvilken spine pila kommer til å få, før jeg har formet den. Litt kjipt å bruke masse arbeid på å tønneforme skafta, for så å oppdage at spinen ikke stemmer..

Joachim
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Tønneformede piler

Legg inn av Sturlabuer »

En måte er å la pilene være for tykke på midten, dvs. for stive. Så er det "bare" å pusse ned til du treffer riktig stivhet.
Ingen sak med et sett på tolv.
Jeg har bare laget noen få tønneformede piler. Tidligere satte jeg dem i bormaskinen og pusset ned mot endene.
Nå bruker jeg for det meste finhøvel og til slutt pussekloss, det gir bedre kontroll, og så slipper man at skaftene kan vris i stykker.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Tønneformede piler

Legg inn av nilstor »

Holder med Sturlabuer, bormaskina har forårsaket for mange istykkervridde emner. Dessuten, i bormaskina er det alt for lett å slipe bort for mye tre. Jeg bruker høvel, slipeklemme, håndkraft og tålmodighet. Idiotsikker metode! Det ligger ellers mye god Zen i å lage en pil!

Når du faser av endene, blir pilene - kanskje - marginalt mykere, på den annen side blir de lettere, så dynamisk spine beholdes, stort sett.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tønneformede piler

Legg inn av Moen »

Jeg fikk tak i noen skaft tidligere i høst. 110# POC og 80-90# Gran. Grana ble overraskende lite svekket, i mens Cedar-skaftene tapte litt mer. Jeg er ikke så veldig opptatt av verken Zen eller broren (Hvis han har èn, da) når jeg lager piler, så jeg bruker drill og pussemaskin :wink: Jeg fester en lang plate av MDF på anlegget, i riktig vinkel selvsagt, starter pussebåndet, og dytter skaftet pent og pyntelig innover til jeg har fått riktig tapering og tykkelse. Da er det ikke snakk om vridning av noe slag. Men som Nils skriver, kan derimot drill og pussepapir i hånden være hardt for både hender og skaft. En eller annen gang kommer papiret til å bli med skaftet rundt. Og uansett viljestyrke, så vil du automatisk prøve å stoppe det...med finga selvsagt. Fordelen er at du får myke og følsomme puselanker, og du kan føle blindeskrift på 2 cm avstand :D Jeg var sikker på at jeg hadde en bildeserie av dette på "Mr Moens piler", men en eller annen mongoloid idiot med fritidsproblemer har vært inne på fotobøtta og klussa til :evil:
Brukeravatar
Gøtrevøter
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 13 jan 2006, 18:46

Re: Tønneformede piler

Legg inn av Gøtrevøter »

Takk for tips :) Skal prøve det ut når jeg får tid til å drive med litt buemakeri igjen :D
Svar