Japansk pil-bambus

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av Moen »

Hehe..Nei! Skal ikke skyte en millimeter heller. Nå er moroa slutt for en lang laaaaaaaaaang tid. Har heller ikke planer om å skyte til neste år "at all".

Woodstick: Ser ikke problemer med å lage de hule, er bare å legge litt mere jobb i de, men JEG kommer ikke til å prøve. De to her er garantert de to siste. 10-15 timer pr skaft er litt i overkant av hva jeg gidder. Og sånn ca koster ett skaft rundt 4-600.- bare i materialer. Så da dr.... jeg i hvor langt de vil gå :wink: En annen ting er om hule S-C skaft blir noe bedre enn hele bambus skaft...
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av woodstick »

dæven.....! det ble såpass dyrt :roll: Da skal jeg ikke bestille et dusin :)
eivind
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 07 mar 2010, 12:46
Bosted: Fjellstuveien

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av eivind »

Japanske piler lages av hel bambus, dvs at de er hule. De rettes ut og herdes stive ved hjelp av varme. Trekull i en ovn med en gjennomgående åpning som skaftet kan føres gjennom. Leddene glattes ved hjelp av en liten høvel. Hule skaft er både stivere og lettere enn tilsvarende massive. Tradisjonelt er vekten på pilene 1/1000 av buens trekkraft. 25kg gir da en optimal pilvekt på 25gr. I moderne materialer som karbon og aluminium ligger pilvekten på litt over 30 gram avhengig av pilens lengde.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Japansk pil-bambus

Legg inn av Grauten »

Angående bambuspinner Kviljo: Ola har tatt inn noen bambuspinner har jeg sett.
Et annet alternativ er å sjekke ut Ebay, jeg gikk glipp av 100 stk for en liten stund siden, jeg var for forsiktig med budgivningen. :shock:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Svar