Fresing av pilskaft

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Fresing av pilskaft

Legg inn av Hardwood »

Hei ! Er det slik dere lager pilskaft også ? Moen, feks. ? Dette er freseriggen til en kamerat. Han fant oppskrift på nettet. Skaftene blir flotte ! Han har fått bra resultat med furu, mens enkelte treslag er verre å få til. Han sager firkantlist på 9.5 mm, setter det i en drill, starter fresen og mater listen inn mens drillen går for fullt. Inngangshullet er 13 mm og utgangshullet er 8mm.
pilfres.JPG
(110.76 kiB) Lastet ned 3426 ganger
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fresing av pilskaft

Legg inn av Moen »

Nope. Jeg bruker en annen vri. Bruker avrundingsfres, og kjører skaftet 4 gangen. Er bilder på tråden min. Jeg har prøvd denne patenten men ble ikke direkte imponert. Det setter veldig høyt krav til nøyaktighet i gjennomføringene. Har du kløvd 100 lister med 0,2mm feil (tynnere) en det som er planlagt, har du driti deg ut. Når du bruker avrundingsfres, har du større mulighet til å hente det inn igjen. Skaftene må jo selvsagt freses litt tykkere pga pussing og slikt. Og jeg høvler ALLTID listene på alle sider før jeg freser. Da får jeg ikke problemer med dimensjonen slik som det ofte blir med kløvsaga. Når bladet blir varmt, slingrer det bittelite grann. Men mer en nok til å rufse opp overflaten på listene. Men hvis en titter litt på utgiftene ved å lage de selv, med perfekt furu/gran/ask, er ikke 14-16 kr for et skaft dyrt! Før du i det hele tatt kommer i gang med fresingen må du sortere ut vrak, og etter de er frest må du sortere en gang til. Det samme etter pussing. Og når du til sist har sortert skaft etter spine, har du ikke mange skaftene igjen. Hvis du f eks handler perfekt furu glattkant på Montèr, kan du ikke regne mer en 30-40% perfekte skaft FØR sortering etter spine. Vanskelig er det også å finne materialer som gir høy nok spine.
Kanskje i overkant negativt dette innlegget, men jeg selv var utrolig fornøyd med å kunne lage mine egne skaft til ca 2,80 pr stk... Men det var kun hvis alle skaftene jeg fikk ut var perfekte 50-60# emner... Sannheten er en helt annen. Men moro er det læll :wink:
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Fresing av pilskaft

Legg inn av Stefflus »

Hardwood skrev:Han sager firkantlist på 9.5 mm, setter det i en drill, starter fresen og mater listen inn mens drillen går for fullt.
Heisann, da har jeg visst funnet opp kruttet på nytt igjen ja.. story of my life :oops:
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Fresing av pilskaft

Legg inn av Stefflus »

Eyh, disse var spennende: http://www.hexshaftarrows.com/about_hexshafts.html
Burde prøve noe sånt, men kanskje med bare 4 strips
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fresing av pilskaft

Legg inn av Moen »

Lag ange tynne laminater og lim de sammen som "vanlige" laminerte skaft (Actionwood) Bruk limfugen som "årringer"! Da snakker vi stive skaft 8) Med kun 4 biter blir ikke skaftene så mye stivere, og å lime de rett blir litt utfordring. De vil vri seg lettere også...og umulig å rette opp igjen.
Gisle
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 08 mai 2013, 08:04
Bosted: Norge
Sted: Røros

Re: Fresing av pilskaft

Legg inn av Gisle »

Jeg har eksperimenterte litt med å frese pilskaft de siste kveldene.

Best resultat fikk jeg uten tvil med avrundeingsfres slik som Moen har beskrevet. 11 mm firkantlister kjørt gjennom avrundingsfres med dia 22 mm og radie 6,4 mm, etterfulgt av en runde med pussing ga nydelige skaft på 10 mm. Egentlig ønsker jeg skaft på 8 mm, men siden jeg ikke har mindre avrundingsfres så ble ikke disse like vellykket.

Hvilken diameter på listen og radie på fresen vil passe best til 8 mm skaft?
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Fresing av pilskaft

Legg inn av Jacob97 »

Stefflus skrev:Eyh, disse var spennende: http://www.hexshaftarrows.com/about_hexshafts.html
Burde prøve noe sånt, men kanskje med bare 4 strips
Mener å huske at en i klubben (woodstick) prøvde disse, og han var ikke særlig imponert...
Gisle
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 08 mai 2013, 08:04
Bosted: Norge
Sted: Røros

Re: Fresing av pilskaft

Legg inn av Gisle »

Har funnet fres hos Gustavsen as med radie 3,2 mm og en på Clas Ohlson med radie 4 mm. Sistnevnte er på salg for kr 49,- i nettbutikken.

Det blir nok bare å prøve seg frem.
Svar