Long bodkins..

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Long bodkins..

Legg inn av arco »

Kjøpte noen long bodkins fra USA. Vëdlegger et bilde. Satt på en av disse spissene på et tungt og kraftig bjørkeskaft. Må si at jeg har lurt veldig på man kan bruke slike spisser til etter at de dukket opp i posten. De ser veldig tøffe ut, men de virker for tynne til å bruke til å lage kikkehull i stålplater og sånn. Well, anyway.. Måtte jo prøve faenskapen. Fant ei to tommer tykk furuplate, 70 # langbue og 30 meter.
bodkins.jpg
(18.18 kiB) Lastet ned 1603 ganger
Tror ideen var at pila skulle dele plata, men i stedet forsvant spissen svært godt inn og ble sittende. Pila brakk.. Uhuh.. Neste gang bruker jeg 120 # buen og et askeskaft..

HVa bruker man slike spisser til? Drepe elefanter?!
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Long bodkins..

Legg inn av Kviljo »

Såvidt jeg har forstått går man fra lange tynne til korte solide fra 500 e.vt. til 1500 e.vt.. Tanken er vel at de lange tynne går lettere igjennom så lenge spissen ikke krøller seg, men så fort stålplatene blir solide må man bruke korte og mer butte spisser for at spissen skal tåle å bli pressa igjennom plata.

De der går nok fint igjennom 1-2mm stål. Prøv :D De tidligste brynjebryterne er ganske mye lengre og tynnere, så disse kunne nok være ment som boksåpnere.

Alle spisser med tilnærmet firkantet tverrsnitt kan vel kalles krigs-spisser, mens jaktspisser nødvendigvis må ha en viss grad av skjærende egg. En elefant ville nok bare blitt hissig :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Long bodkins..

Legg inn av arco »

Har sett flere eksempler på lange tynne bodkins. Disse veier vel 160-170 grains og er maskinerte tipper jeg, så de tåler nok ikke så helsikkes mye, men skal kjøre en crashtest på dem så får vi se. De er meget effektive mot furuplater. Kan eventuelt korte dem inn litt og gi dem form som de på side 245 i TBB4? Blir vel mer holdbare da..
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Long bodkins..

Legg inn av MalaWolf »

Kviljo skrev: Alle spisser med tilnærmet firkantet tverrsnitt kan vel kalles krigs-spisser, mens jaktspisser nødvendigvis må ha en viss grad av skjærende egg. En elefant ville nok bare blitt hissig :lol:
haha .. fikk et levende bilde av en langbueskytter med et stoort dyr etter seg der ja ...
Svar