Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz » 18 nov 2019, 10:53

Tøffe piler! Hva slags ting skøyt du bluntspissene mot? I betydningen hvor harde. Ser jo ut som de holdt greit.
"If it breaks you get to keep both parts"

Brukeravatar
Jæger
Mester

Legg inn av Jæger » 18 nov 2019, 11:02

Jeg har skutt mot gress- og lyngtuster. I noen har det vist seg være stubber eller stein. Det har likevel gått greit, tuppene holder bra! Jeg så etter ei lita økt i går at det ene skaftet hadde fått noen sprekker rett bak tuppen. Skrått treff på hard overflate gjentatte ganger er nok synderen. Ikke verre enn at det kunne limes. Til bruk mot jordvoll/butt må dette være nesten uslitelige piler.
Det hender pilene spretter litt, men er som regel lette å finne. Har ikke forsøkt i høy eller tett lyng, går kanskje greit men ser for meg at det kan medføre unødig mye jakt etter piler.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin

Brukeravatar
Jæger
Mester

Legg inn av Jæger » 18 nov 2019, 23:05

Nerdepiler fra siste del av yngre steinaler, etter fonnefunn i 2018 og 2019 i Oppdal av Tord Bretten.
Bilder av originalen er dessverre ikke publiserbare enda. Skaftet var meget fragmentert og ikke helt komplett. Uvanlig formet skiferspiss med spissovalt tverssnitt. Dette er ikke supernøyaktig kopiering men baser på bilder og informasjon fra Tord.
Skaft av selje, lengde 54 cm basert på to andre skaft som virker komplette. Kjekt å kunne bruke flintstikkel laget på buemakerseminaret etter instrukser fra Morten Kutchera :)
Det kan muligens forklare at Åndfonnebuen har vært brukt til jakt. Eller?

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin

Svar