Damping av gemsbok-horn

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Gøtrevøter
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 13 jan 2006, 18:46

Damping av gemsbok-horn

Legg inn av Gøtrevøter » 30 jun 2009, 08:49

Hei!

Er i gang med å lage en tyrkisk hornbue, og har fått tak i et par gemsbok-horn. Men har litt problemer med å få flata de ut. De første 5-6 tommene går greit, men resten er veldig vanskelig. Noen som har gjort dette før og kan komme med et par tips? Hvor lenge kan jeg "koke" de før de tar skade av det?

rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Damping av gemsbok-horn

Legg inn av rosa77 » 30 jun 2009, 21:11

rosa

Brukeravatar
Gøtrevøter
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 13 jan 2006, 18:46

Re: Damping av gemsbok-horn

Legg inn av Gøtrevøter » 06 jul 2009, 00:36

Takk for tipset :) Men det er vannbøffelhorn på den videoen, ikke gemsbok. Har lest at gemsbok ikke skal være så veldig vanskelig å få rett, men jeg har ikke fått det til enda. Så dersom noen har et par tips, blir de tatt meget godt imot :D . Bør jeg raspe hornet ned til riktig tykkelse før jeg damper det?

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3644
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Damping av gemsbok-horn

Legg inn av Kviljo » 08 jul 2009, 17:17

Har aldri prøvd slike selv, men jo tynnere du får hornet jo bedre og lettere er det å damp-rette de. 3-4-5mm tykkelse skulle duge til en moderat tyrker, f.eks. Det var vel en på paleoplanet som viste flating av slike horn for ei god stund siden.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri

Svar