"Build -Along" - bambus/massaranduba r/d bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 592
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Så tar jeg fram epoxy, blandeglass, blandepinne, latexhansker, målesprøyter til limet. Kort sagt alt som trengs.



Og rigger opp planken det skal spennes opp på. Her har jeg en liten tørrprøve igjen.. Alternativ fasong, enklere å tillre , like rask men ikke så pen å se på og angivelig mer handsjokk- men det har jeg aldri merket.


Bilde

Bilde

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 592
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Voila, ferdig

Stikkord ved limingen:
- rene flater
- flatene passer sammen uten for stor kraft
- blande limet nøyaktig, og grundig

- varmt nok i rommet, jeg har ovn i vaskerommet (tør ikke fyre i snekkerbua), mer enn 20°C, mer er bedre, måtte inngå visse avtaler for å få bruke vaskerommet (ordne all klesvask..)
- nok lim på flatene, treet suger litt lim (epoxy), så væt begge limflatene med lim, la det trekke inn i noen få minutter og smør på mer der det trengs.
- dobbeltsjekk at flatene er dekket med lim
- Sørg for at presset er stort nok til å presse ut litt lim langs hele fugen
- enklere hvis den ene flaten er større enn den andre

Bilde

Slik

Bilde

Ikke slik, her må en klemme til, eller en klemme flyttes
Bilde

Om limtvinger: bruk MANGE , jevnt press er tingen. Det skal ikke presses hardt ( på epoxy, trelim og PU lim skal ha hardt press) så billige tvinger gjør susen. De fleste skruetvingene her er 19.90 på Europris, Klypene er 9kr på Clas Ohlsson.

Istf. klyper kan en bruke 100 "Narvesen" -gummistrikk og 2" spiker, istf. tvinger tau og kiler.

Da er det bare å vente.. 24 timer MINST, pleier å bruke 3 dager

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3650
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Har ikke den myke puta på pussemaskinen en tendens til å runde av kantene? Det er iallefall min erfaring.

Støvmaske er nok lurt uansett hva slags tre man jobber med. Dumt å fylle opp lungene med støv.

Fortsett med de gode bildene! Dette var inspirerende :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 592
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Jo den kan nok gjøre det. Men denne er faktisk nokså hard, det er mer det å holde maskinene helt plan om planken er for smal.
Her er planken med vilje for bred, både mhp. sliping og liming.

Det er også helt unødvendig å bruke el. sliper til dette når en bruker #60 sandpapir. En plan kloss er minst like bra.



K
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 59
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

Glimrende tiltak KEn.
Fine bilder, ser veldig bra ut.
Persolig liker jeg bedre C-tvingene på chlas-er'n. De koster mindre mener jeg å huske, og de slår de vanlige tvingene med flere hestelengder i kvalitet.

Et tips jeg lærte av Gerd Jørgensen til alle som vil laminerer:
legg en lengde glapakk under bue-emnet før limet haes på, deretter pakkes plasten rundt "pakka" før tvingene settes på plass. Null søl :) Aberet er livsfarlige kanter dær limet har kommet ut av emnet og tørket mot en fold i plasten :(

Mvh
-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3650
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hvordan går det med buen? Begynt å spikke?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 592
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Limt på midtseksjon/håndtak, Rosewood her gjelder sandpapir og aceton for å bli kvitt oljen i treet.

Bilde
Bilde


Klar for tillering

Bilde
Bilde

K
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1695
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Dette ser bra ut. Har du oppnådd gode resultater med West System epoxy? En mengde skrutvinger gjør susen, men jevnt trykk får man ikke. Jeg liker "brannslange" metoden best når jeg laminerer buede former.
Slange, jern og bolter kan kjøpes fra Bingham.http://www.binghamprojects.com/features.htm
Vi venter på fortsettelsen. Oddbjørn.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1695
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Her er hva jeg mener med brannslange metoden, hvis man er litt sveise-
kyndig kan man godt klare det selv. Bingham har alt man trenger.http://www.binghamprojects.com/features.htm
[img][img]http://img.photobucket.com/albums/v145/ ... slange.jpg[/img][/img]
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 592
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

West System funker som bare det.
Det er klart at "brannslangen" gir jevnere press, jeg har også prøvd surring med tau eller gummistrikk. Har imidlertid kommet fram til at sålenge flatene er helt jevne og en ikke trenger å bruke store krefter (og heller ikke gjør det...) så blir det helt jevn og syltynn limfuge med ørten tvinger også.
Jeg har ikke tilgang til bandsag stor nok til å lage "formen", dessuten liker jeg å variere profilen på buene.

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 592
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Dette går ikke fort.

Finner fram rasp/filo (sløydfil heter den) og siklinger
Bilde

Rasper filer fasetter langs buebena. Her er det viktig å raspe langs buen og ikke "sage" på tvers. egner hjelpelinjer først og rasper inntil.

En linje på side av buebena ~5-7 mm fra ryggen og en 1-1.5cm innpå buken fra siden så det ser ut som en trekant.

Bilde
Bilde

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 592
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Så er det å begynne å tillre.

Raspe rolig på langs av buken inntil buen kan bøyes. Her er jeg igang med siklingen allerede. I fasen mens en bruker rasp er det særskilt viktig å sjekke stivheten med å gulvtillre ofte, ettersom raspen faktisk fjerner en del ved...
Bilde

Skarpt verktøy er essensielt: En godt oppsatt sikling fjerner jevne, nesten gjennomsiktige spon i hele draget.

Bilde

Så filer jeg nocker. Bruker en motorsagfil.

Bilde

Bilde

Og lager en fasett på 45grader på kanten av bambusen.

Bilde

Nå kan tilleringen for alvor begynne

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 592
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Fasetten lager jeg med fil, og pynter den med siklingen. Faktum er at nesten ikke bruker sandpapir etter at jeg begynte å bruke sikling. Bare 320 før jeg oljer.
Nøkkelen til en fil som virker godt på treverk er å kjøpe en ny god fil og ALDRI bruke den på metall.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3650
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ahh, en fryd å sitte her og se på. Flotte bilder 8)

Tror jeg må øve litt til med siklingsoppsettinga for å få til slike spon, hehe :oops:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 59
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

Vakkert KEn
Klem på

-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Svar