"Build -Along" - bambus/massaranduba r/d bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

"Build -Along" - bambus/massaranduba r/d bue

Legg inn av KEn »

Et godt norsk ord for "build-along"?

Uansett, tenkte jeg skulle dokumentere byggingen av en bambus-backet massaranduba-bue.
Den blir 66" lang, 38mm bred på det bredeste, "pyramide" lemmer, 10-12mm brede hornforsterkede (gevir, hjort) tipper. 45#@28", og skal kaste 450grs piler +160fps.

Bambus er tonkin bambus, Arundinaria amabilis McClure

Massaranduba er "bulletwood", "beefwood", "balata" , Manilkara bidentata

Råvarene: bambus-splitt og planke, høvle bambusen ned til riktig tykkelse (veldig tynn) og helt plan på baksiden er mye og nøyaktig jobb.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Woho :D Dette blir gøy å følge med på :)

Les litt om denne:
http://www.flightarchery.com/forum/inde ... opic=110.0
Det er en 65" bambus/"IPE" som visstnok skaut 248fps :shock:
Helt vanvittig! Dessverre er det ikke noe bilde av buen der, men den beskrives ganske godt i teksten der. Masse reflex, men ser ut som en vanlig langbue når den er oppspent visstnok. Om jeg husker rett ble det tippa at den ville skyte over 400 meter :shock: :lol:

Er det lov å spørre hvor du får tak på så fin bambus?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Jeg kjøpte den av Mark Horne, hornesarchery.com

Men jeg har kjøpt tilsvarende av ola klåpbakken før, jeg kan ikke se forskjell. Tror den ble noe billigere fra US, men du verden for et styr..

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Buemakerlogg, det er det det er!

Her er bambussen høvlet, måten jeg gjør det på (el. høvel opp ned i skrustikka; Brrr..) er for farlig til å fotografere.

Profilen tegnet på- romslig

Og høvlet litt til

Bilde

Bilde

Bilde

Det vises ikke på bildet, men tykkelsen er vel ujevn ennå. jevnt avtagende tykkelse (jevn taper, Are :lol: ) er viktig, letter tilleringen, i tillegg til å se bedre ut.

I morra skal jeg sette den opp i skruestikka og prøve opplimingen, uten lim (dry run :twisted: )

Nå skal jeg sage til noen bedre klosser til opplimingen enn sist, dessuten tror jeg de er brukt til fyring i mellomtiden.

K
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

God idé den loggen der, den kan gi noen og hver gode tips udi buemakeriet. Og vi gleder oss til å se det ferdige resultatet!
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Ikke gjort mye siden sist, kappet noen foreløpige klosser og spent den opp slik jeg vil lime den.

Sjekker for mellomrom og ujevnheter mens det er trørt og fritt for lim, intet hastverk og alt kan gjøres om igjen.

Undersøker hvor jeg trenger klemmer og finner dem fram.

Bilde

Bilde

Bilde

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

"Lime-bordet" mitt er en 2x4 (48x98 :wink: ) som er satt fast i skruestikka. Før jeg limer rydder jeg og fyrer opp til mer enn 20°C.

Limer med West System Epoxy, den er enkel å få tak i, limer hva som helst men er særskilt godt egnet til tre. Flaskene på bildet koster et par -tre hundrelapper og holder til en mengde buer, fiksing på båten og diverse reparasjoner

IMG]http://i26.photobucket.com/albums/c137/ ... G_0145.jpg[/IMG]

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Bilde

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ahh, deilige bilder 8)

Ser skikkelig gromt ut! Men jeg må innrømme at jeg syntes du legger i litt lite reflex når du først er igang :P Bambusen tåler vel mer enn som så? Men på den andre siden er det vel kanskje ikke hensikten å satse på noen fullblods flightbue heller?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Dette skal bli en allround/target-type bue, ikke noen flightbue. Jeg legger inn 5cm reflex, tipper det er ned i 2-3cm etter tillring og innskyting. Det er nok i massevis for gi en rask nok bue (1" reflex kontra 2"deflex på en vanlig "selfbow").

Buer med veldig kraftig reflex blir vanskelige å tillre, får lett "levende" tiller, et de endrer tiller fram og tilbake i 100 eller 1000 vis av skudd, er (mye) mindre holdbare (plutselig endrer tiller seg), vanskelig å strenge opp, mindre tilgivende for skytefeil etc.

Jeg anbefaler ihvertfall IKKE å lage sin første laminerte bue med 15cm reflex.

Men slapp av, det er flere trær i skogen...

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Hvor mye refleks tror du egentlig en slik tåler?

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Okay, fornuftig det egentlig, iallefall når det går med en del arbeide. Trasig å knekke en slik. Og den blir nok uansett ingen sinke som du sier 8)

Problemet med skiftene tiller på buer med mye reflex går vel på at buken blir stressa for mye, slik at den får kompresjonsskader? - men med massa-ettellerannet så kan det da ikke være så galt?

Den bambusbacka Ipe-buen på flightforumet har 4" reflex. Den er ikke skutt inn ennå, så de 4" er nok sikkert ikke langt fra det den ble limt opp med.
At 67" long with 4" of reflex and an extrapolated draw weight at 28" of 65# this bow could have a par mass weight of closer to 21 oz
Men så er det jo stor tvil om hvor lenge den buen vil vare :D

Hvor mye reflex man kan slippe unna med er vel avhengig av hvor brei og kraftig man lager buen. Bambusen setter jo visse begrensninger der med sin krone (? :lol: crown). Ipe-buen er nok rimelig smal, så sånn sett kan det jo være at 4" ikke er allverden. Selv bjørk/eik-samebuen min har 4" reflex (spørs hvor lenge den vil leve på tilleren :lol: )
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Det er greit med en bue en er trygg vil holde, innimellom :D

4" går fint med bambus, -massaranduba eller med hickori for den del, men hickoribuen indikerer at det er på grensen. Den skyter forresten som en demon med sine 42 pund, viser imidlertid tegn på at den ikke vil leve evig.
4" går og med ask på eik, men er ikke helt sikker på hvor lenge, knakk to r/d buer av den sorten før jeg fiksa tilleringa, det var nok ikke verdens beste ask heller.

Riktig at diameteren på bambusen setter grenser for bredden - enter hickori igjen, eller lete etter riktig tykk bambus, det fins 8-10" bambus.

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

OK, klar til liming.

Før jeg limer sliper jeg overflatene med grovt sandpapir, planslipe og ny ren overflate, det er egentlig ingen vits med el.sliper

MAssaranduba er giftig, eller jeg er allergisk, slipestøv virker ihvertfall omtrent som tåregass på meg. Derfor støvmaske og hette.

Bilde

Bilde

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Når jeg har pusset både bambusen og treet med grovt sandpapir, vasker jeg dem med Aceton til det ikke kommer slipestøv på papiret/filla lenger.

Bilde

K
Svar