Hassel

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Hassel

Legg inn av nilstor »

Var hjemme en tur i påska, og nyttet høvet til å ta med meg noen fine bueemner av hassel. Har ikke laget bue av dette treslaget siden jeg var gutt, og da var det helst flatbuer av det enkleste slaget det dreide seg om. Men d..... ta som de gikk!

Til saken: Særlig det ene emnet nermest skriker etter å bli engelsk langbue, og nå lurer jeg på om noen har erfaringer med å lage ELB av hassel? Ellers ligger det nok an til iallfall én Holmegårdsbue, så får vi se hva det tredje emnet blir til.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Hassel: Supert til ELB og til alt mulig annet, minner meg meg om at jeg må ut og samle...

Har en ELB ca 44#@28" , 182cm ntn, 25mm bred , svakt recurvet i tippene, tror den er rask. Akkurat nå er det ene benet backet med råhud,det andre venter..
En flatbue (mare heathe) 73#@28", 185cm ntn, 50mm bred, følger strengen ca 3cm
Og en recurvet flatbue 48#@28" 165cm ntn, 40m bred, som skyter meget bra.

Hassel er topp bueved.

K

Hva slags karbonbue er det du har?
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Fikk kjøpt et par Yamaha karbonlemmer (husker ikke betegnelsen i farten) av Egrem i Larvik for en del år siden, og bygde håndtak av valbjørk som hadde vokst på 900 meters høyde, og ligget og tørket i nesten førti år. Skjøt barebow med den noen år, men nå henger den mest og tar opp plass.

Den er omtrent 60 tommer lang, og veldig rask. Går og sysler med tanken om å bygge den om i litt mer retning av trad, gjøre om midtstykket, litt, fjerne det løse pilleiet, osv., kort sagt, gjøre den litt mer spiselig.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Jeg har ikke så god erfaring med hassel. Kun laget barnebuer, men synes den er "sprø" , knekker lettere enn ask. Mulig "min" hassel har hatt for god og varm oppvekst langs Oslofjorden?
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

In all days..?

Min erfaring er at hassel er mye "seigere" og mer "gummiaktig" enn ask, som er sprøtt og stivt.
Vil nesten plassere det i samme kategori som barlind, massaranduba og osage, seige greier- men kanskje ikke helt så seigt.
Problemet er at de som regel bare er noen tynne pinner.

Har du forresten flere hickoriplanker igjen? Uten kvist?

K
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Takk for gild sist på Bronseplassen i helgen. Det er nok ikke tillfeldig at hassel er blitt brukt til tønneband, sveip mm. Den bør tas om vinteren i følge min tyske venn Hanko, faglært bødker, som dukker opp på de fleste markeder i Norge. Dyktig fyr.
Ja, jeg har masse hickory, rimelig kvistfritt. Et helt kvistfritt tre har jeg enda tilgode å se :wink: stikk innom om du er på Oslotraktene!
Bilde
Svar