Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

Hei
Litt om meg, f. 1963, mann bostatt i Ski, av hobbyer er det å spille Armed Assault med kompiser en av dem. Vi møtes på nettet hver torsdag og spiller noen timer. I tilegg møtes vi 4 - 5 ganger i året og spiller på Lan samling. Clanen har navnet NoPryl.
I begynnelsen av juni skal vi ned på hytta mi i Grebbestad, for å spille Arma og vi blir kanskje rundt 10 - 12 stk.

Jeg hadde da tenkt å overraske de som kommer med litt bueskyting, men etter 20 år med IKT som yrke så må jeg bare innrømme at det ikke er fin snekker kvalitetene mine som lyser best.
Jeg hadde tenkt å lage en bue til hver som kommer,til odel og eie. Ca tilpasset dravekt og lengde til den enkelte (det blir ut ifra hva jeg tror). Jeg har ingen nubbe sjangs til å lage 10 aske buer, rogne buer etc. Men det jeg lurer litt på er:
På Coop på vinterbro selger de rimlige gran eller furu lister. Flere av disse har jeg sett har nokså fine åreringer, og det er forholdsvis billig.

Har tenkt å bestille båndsag snart, og først tenkte jeg at jeg kunne lage en profil av lista og bakke ryggen med lin. Muligens er glassfiber billigere og bedre. Neste jeg tenke var at det blir med tanke på at dette er et nåletre vedlig svakt på midten, så da tenke jeg kanskje at jeg kan laminere 2 stk, evt med galssfiber i midten. Med den siste varianten kunne jeg kanskje også fått inn litt stilig reflex i buene.

I fjorhøst lagde jeg en 11kg rognebue til min datter, hun skjøt vel 70 - 80 meter på 3. forsøk og syntes dette var kjempe gøy, og snakker stadig om at hun vil skyte mer. Hadde ikke lyst til å legge ut info her, da buen var med riser og pilhylle. :oops:
Jeg har i alle fall funnet ut at bare folk får prøve så synes de bueskyting er kjempe gøy. Hvem vet kanskje stiller NoPryl med 10 - 15 bueskyttere i trad NM om noen år :D

Hva tror dere? Finnes det noen howtos for raskt og billig, men fremdeles bra nok til at det kan vekke intressen til folk. Vet at dekke ikke blir helt 100% trad, men det er ikke så viktig med en gang.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Moen »

Hahh... Liker folk med den innstillingen :D
Jeg hadde kjøpt 200 cm 2"x6" ask hos f.eks Isene eller E.Hustvedt i Oslo. Fått en eller annen til å splitte opp 10-15 lister på 12-14mm, skjært ut en pyramideformet bue, og limt på et grep. Randalbuen er er slik. Har du båndsag og pussepapir så er det super enkelt. Ask er billigere enn å kjøpe kvistfrie furu/granlister hos Montèr og slik. 100 ganger bedre buer får du også. Det er også veldig enkelt å legge inn litt motbøy med damp eller varmepistol. Skal du begynne å legge inn glassfiber også, koster det først mere penger, og tar mye lengre tid. Jeg lagde 10 slike byggesett til Truls for litt siden. Begynte kl 0800 på morran, og var i Son med buene kl 13 samme dag.. '

Klippet fra forsiden av forumet :wink:
Velkommen
Februar 18, 2009, 4:53 pm
Velkommen til bueforumDOTno - startstedet for alle med interesse for historiske og tradisjonelle buer i Norge.


Lykke til... og jeg vil gjerne se bilder av rognebua.. :wink:

Moen
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

Rognebuen til min datter (på bildet 10 år), er 61" lang fra nock til nock, og ved 25" dralengde er trekkvekten ca 10 kg. Ved 27" er dravekten 12 kg.
Jeg var litt engstelig for at hun skulle synes det var for tungt, hun drar ca 25", men det var ikke noe problem. Ca riktig skytestilling kom omtrent med engang, bortsett fra at hun la fingeren over pila, på dette bildet.
Har ikke beg å lage piler enda, så dette er noe billig greier fra Army Shop.
----
Takk for tipset vedr ask plank Moen, jeg må sjekke opp det. 10 buer på en dag er nok uansett utenfor rekkevidde, men det er jo mer en en dag igjen til juni, heldigvis. Coop bygg er vesentlig mye billigere en Monter, Maxbo og byggmaker, men jeg kjøper argumentet med at det blir mye bedre buer, og kanskje er det ikke så dyrt som jeg trodde med ask.

Får jeg til dette, så vet jeg i alle fall om en haug med unger som står i kø :) Men drøyer litt med det inntill jeg har avklart med foreldre og sikkerhet mm.
Vedlegg
Flatbow.jpg
Min datter og rognebuen
(177.69 kiB) Lastet ned 4783 ganger
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Brage »

Hei, jeg ville styrt unna furu og gran!
Et alternativ som kanskje er litt dyrere, men enkelt og greit, er eik. Bauhaus har glattkantlister
på 240cm til ca 70 kr. (da har du nok til å lime opp et grep også)

Pyramideformen, som Moen sier,krever lite høvling og skraping, da formen i seg selv gir en grei tiller.
Uten å ta for hardt i, kan du sikkert greie en bue om dagen (jeg går utfra at du tar permisjon fra jobben for å
vie livet fullt og helt til buemakerfaget :P )
MartiN
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Moen »

Hos Isene, Oslo.. Enden av Tevlingveien (Motsatt side av IKEA på Alnabru) koster en 2"x8", 240 cm lang, ca 250-350.- Da får du 8-9 stk emner+grep av planken. Også, får du ask som er snorene rett. Prat med Kenneth på lageret. Han har alltid sortert ut noe snacks. (Han er "pil & bue-mann" :D )
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

Gran og furu kommer ikke lengre på tale. Dere bare rocker folkens. Tusen millioner takk for gode råd.
Starter om fjorten dager. Hehe permisjon m/lønn for å lage buer ville jo vært bare lekkert.

Worst case så kan det hende det tar litt tid med båndsag, det kan bli en liten setback, men jeg skal vel klare det.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Stein »

Tipper jeg vet om en som skal få en veldig travel mai måned...:-)
Tips, ut i skogen, finn rundstokk-emner av gode-gamledagers-typen, bruk tiden på å pynte dem litt, og lag piler. Så lager du en flott bue, og lar det være premien til beste skytter.
Da få alle den gode gutte-følelsen igjen, men i konkurranse-setting, og så får de prøve vinnerens bue, og blir motivert til å starte selv.
La det være nødløsningen, når alt annet har gått til h.....

:D
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

Smart Stein, bra med flere forslag og en backup plan ja, hvis alt går at skogen. Ser ut som om jeg må begynne å lese pilmakeren også :D
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Stein »

Ja pilspisser er jo også noe du må tenke på...:-)
Der har du jo en liten aktivitet til gruppen. Du har pilene klare, dog uten spiss. Så har du materialet klart, og de må selv lage spissene, før konkurransen. Noen harddisk-plater, og annet spennede utrangert datautstyr, og noen sager, så kan det jo bli spennende det der...:)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

Stein skrev:Ja pilspisser er jo også noe du må tenke på...:-)
Der har du jo en liten aktivitet til gruppen. Du har pilene klare, dog uten spiss. Så har du materialet klart, og de må selv lage spissene, før konkurransen. Noen harddisk-plater, og annet spennede utrangert datautstyr, og noen sager, så kan det jo bli spennende det der...:)
Utrangert datautstyr finnes i overflod, men tror kanskje vi ikke trekker det ned til Grebbestad. Knacking er det ikke det det heter, av hardisk plater er kanskje litt utfordrende også.
Men jo kreativt forslag, men når alt kommer til stykke er det nok litt viktig at jeg prøver å være litt lur også. Jeg ønsker først og fremst at folk skal bli intr, og kjenner jeg noen av dem rett, så bør antall minutter med hazzel holdes nede. De øvrige er der først og fremst for å spille, drikke øl and have fun. Litt usikker på rekkefølgen enkelte ganger.
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

Dravekt, noen svært få er i god form, de fleste er average. Vil en dravekt på 15 til 25kg passe? Min datter på 10 hadde i alle fall ingen problemer med 10-11 kg.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Sturlabuer »

25kg kan lett bli litt tungt;) Selv for en i god form, hvis han ikke har lekt med buer på en god stund.
15 - 20kg er vel mer passe tror jeg.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av nidrinr »

Jeg ville gått for 20-30 kg. da er det morsommere å skyte lengde også! Bare husk å fortelle dem at de ikke kan pruke klypegrep på pila så bør det gå bra.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Lurz »

Ville absolutt hatt noen buer rundt 15 kg. Min erfaring med nybegynnere er at det er veldig mye lettere å forklare teknikk når ikke all konsentrasjonen går med til å hale og draaa :? Bedre at folk får buene opp til fullt trekk og ankring enn at de kan skryte av å ha dratt x kg.
Du kan jo eventuelt ha en 50kg+ killer som de kan teste lengdeskudd med :twisted:
"If it breaks you get to keep both parts"
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

Takker for korrigering og gode forslag. Da blir det 12 buer mellom 15 og 20 kg. Hvis jeg rekker en ask eik deflex reflex tyngre en 20 men mindre en 50kg for lengdeskyting og premie. Sikker på at du ikke tok bitte litte hard i Lurtz :shock:
Dersom noe sånt skyter lengre en 150m har jeg muligens et lokaliseringsproblem. Satt med google map over grebbestad i går kveld, finner flere jorder (men de dyrkes), men det er ikke mange egnede plasser der tror jeg. Skyte ut over vsnnet fra stranda blir litt dyrt :)
Svar