Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Lurz »

Hardt i? Hvordan kan du tro det :P ..men litt kansje :oops:
Men min 35 punds (15 kg) Grozerbue skyter over 150 meter. (Riktignok med vinstraku i, men med vanlig blikpil. Så det kan du fort risikere :shock: Og kviljo sin 356 meters-bue var vel såvidt jeg husker rundt 80 pund et sted (35+ kg?)
"If it breaks you get to keep both parts"
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

Moen skrev:Hos Isene, Oslo.. Enden av Tevlingveien (Motsatt side av IKEA på Alnabru) koster en 2"x8", 240 cm lang, ca 250-350.- Da får du 8-9 stk emner+grep av planken. Også, får du ask som er snorene rett. Prat med Kenneth på lageret. Han har alltid sortert ut noe snacks. (Han er "pil & bue-mann" :D )
Da har jeg avtale med Kenneth neste torsdag mellom 12 og 16. Tenker jeg kjøper 2 stk så har jeg litt å gå på, en kan vel aldri få for mye bueemner :)

Isene heter forresten Optimera Industri nå om dagen.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Moen »

Isene heter forresten Optimera Industri nå om dagen.
Jeg vet. Gammel vane vond å vende :D Ta med en bue så har`n noe å titte på også. Er en rimelig ivrig fyr.
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

2"x8" x 2 anskaffet. Rota litt rundt i området før jeg fant det, men med litt hjelp gikk det bra. Tips de tar ikke kontant betaling, mao ta med kortet.
Om mulig skaff deg et kundenummer hos Optimera Industri før du handler. Vil kunne gi en del rabatter.
Ta også med lommelykt, det er vanskelig å sjekke åreringe bredden, da endeveden er behandlet med noe som er dybt blått, og i litt halvdunkelt lys kan det være vanskelig å skille på hva som er hva.
Bruker du ikke henger men skal ha det inn i bagasjen ta også med sag. Korteste lengden var 2.40 tror jeg. Salgsenheten er kubikk :)

På bygget står det fremdles Isene, kun på skilt i porten står det Optimera Industri.
Hehe Moen har solgt minst 3 buer, til ansatte der, og Kenneth plukker alltid virke til side som han tror kan brukes til buer? Så det tok mao ikke vintre og vår for å gå gjennom utvalget. De er svært imøtekommende.

Design pyramide bue: http://bueogpil.dk/index.php?name=Secti ... d=9&page=6 vil det kunne funke?
Bør jeg øke tykkelsen fra 12,14 til 20? + håndtak?
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

Liten oppdatering (det går litt trått)

Dette var ca status rundt 1. mai
Bilde
Emnet til høyre hører eg ikke med til bildet, det er lønn og skal i løpet av sommeren bli en bue til min sønn.

Fikk hjelp av to NoPryl kompiser (som skal være med til Grebbestad) forrige onsdag.
Bilde
Igor juster riser fades

Bilde
Rawhide gjør det samme

Bilde
Igor og Rawhide driver med tillering. To ikea dowels og gaffa tape som midlertidig nock. Raskt og enkelt å sette opp men tar litt for stor plass, dvs at tuppene blir fort litt stive. Er det andre forslag til hvordan lage miderltidige nocks, tar jeg gjerne imot med takk. Dette er litt masseproduksjon, og her er det tid som teller.

Bilde
Rawhide med tiller gizmo

Bilde
Bøyer for mye ved fade til høyre, ikke bra, men jeg håper den kan reddes. Skal ned til 31" (nest nederste hakk på tiller stokken)

Bilde
Sterker fra tiller gizmo

Bilde
Nærbilde av tiller gizmo

Har også limt på riser på de fem 27" buene. Planen er å skjære ut grepet i kveld. Er litt bekymret for disse, da åreringene fra denne stokken var vesentlig tettere en fra den andre. Mulig jeg må bakke dem. Folk har allerede begynt å kjøpe piler, så jeg begynner å føle presset ja.

Har åpen garasje i morgen ettermiddag/kveld tir 26.6 så håper vi kommer en del lengre. :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Hardwood »

Du er en handlingens mann ! Ser profft ut ! Kompisene dine ser rimelig hekta ut her.... Tiller Gizmo er nytt for meg. Smart ! Er den plan eller buer den ? Og hvor langt skal blyanten stikke ut ?
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

Tiller Gizmo muligens reinvented av Eric Krewson http://tradgang.com/cgi-bin/ultimatebb. ... 2;t=000075, evt oppfunnet av ham.

Ta et stk gran eller furu, ikke hardwood, kapp ca 15 cm lang 3 cm bred. Bor 8mm hull ca i midten. Ta en 8m mutter, legg mutteren slik at hullet i mutter er i flukt med hull. Ta ett stykk hammer og bank mutter inn. Muttern går inn i treet, forutsatt at treslaget er mykt nok. Kommer ikke mutteren helt inn, ta en mutter til og bruk som dor. Kant sidene ca som på bildet, for å unngå at hjørnet stopper i tiller strengen. 8mm passer til vanlige blyanter, og da har du større utvalg når det gjelder hardhet på blyet. Går du i forrettning som selger blyanter til kunstnere så kan du velge mellom minst 10 - 15 ulike bly hardheter, jeg liker det når blyet er nokså bløtt, men ikke det bløteste. Spiss blyanten butt, les bruk kniv og ikke blyantspisser.

Hvor langt ut? Står en del om hvordan dette skal gjøres på nettet, men min erfaring er at først så har du blyanten så langt inne, så du nesten er sikker på at det ikke blir noen strek. Så skrur du den litt lengre ut, da kommer det kanskje en kort strek. Litt lengre ut, da kommer det en lengre strek og kanskje en ny strek et annet sted. Er blyanten litt off center, så kan du snu gizmoen og da holde track på flere streker (fordi de ikke så lett samler seg til 1) På denne måten ser du hvor du skal ta av mest, litt mindre, minst, og ingen ting. En strek over det hele og ønsket dravekt er oppnåd, du er ferdig, evt ingen strek over det hele :)

Den midlertidige nock løsningen min er i veien for gizmo, Gizmoe stopper i gaffa teipen, dvs 7 cm unna. Virker heller ikke tett intill fade. Men på denne måten kan jeg få kompisene til å drive tillering uten at det kreves år med øvelse.

Vater på toppen av tilleren er en fordel, for å unngå at ett av lemmene feilaktig blir antatt å være mykere eller stivere en det andre. Må få satt opp et rutenett bak der, slik at dette blir enklere å se.

Med tanke på masseproduksjon. Jeg skriver dra vekt og lengde på siden av riser. Slik at dette er enkelt å se for den som skal drive tillering. Samtidig så blir de vant med at øvre lem alltid er til høyre, forutsatt at jeg har skrevet på rette sted.

Ellers så bare "ser" ting profft ut, jeg har lagd en (1) bue i hele mitt liv, har enda ikke en selv, men hvis Moen klarer å lage et dusin med slike buer før lunsj så burde jeg med litt hjelp kunne lage tilsvarende på en mnd. Det var tanken i alle fall. Kompisene syntes dette var kjempe gøy.
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

Konspetet Tiller Gizmo forutsetter at bunnen (den siden som føres mot undersiden av buen) er plan. Fordi buen når den bøyer er en del av en sirkel form. Det at bunnen er flat gjør da at endene på Tiller Gizmo løfter midtpartiet på Tiller Gismo, slik at dette partiet ikke er intill buen. Er dette partiet intill buen, da er det enten fordi "buen" ikke buer (den er flat, fordi den ikke bøyer der - er for stiv). En må fremdeles bruke hodet, se an kvist og kvast, eller feil i treet, og ikke minst design, hvordan skal egentlig denne buen ende opp.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Moen »

Etter å ha knota litt med sammenlimte skiver, og all verdens "geniale" saker for midlertidige nokker, fant jeg nålraspa og røffa ut nokkspor kun på sidene av buen. Bruker du fallskjermsnor så går det fin-fint...
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

Moen skrev:..Bruker du fallskjermsnor så går det fin-fint...
Som tiller streng, bruker jeg "murer tråd" som jeg tvinner og hadde til overs etter at jeg murte garasje. Tipper du sikter til at fallskjermsnor er elastisk, og derfor "setter" seg i nock sporet. Hmm.. jeg vet ikke, ikke har jeg nålrasp, og jeg liker dårlig å file nocker, har enda ikke klart å lage en som er lik på begge sider, men jeg har flere ganger opplevd at tiller strengen glir ut av nock sporet. Jeg skvetter like mye hver gang og bråker gjør det også. Men som du sier Moen, jeg har lett en del og enda ikke funnet følgende:
1. Genial enkelt å justere lengden tiller streng
2. Genialt enkelt å feste på buen tiller streng.

Min forrige versjon var to fingre fra en harbeidhanske, der jeg sydde inn tiller strengen, og sikret med litt gaffa. Det fungerte greit, men når strengen røk, var vel for tynn da, så fristet det ikke til gjenntagelse. Tok for lang tid å lage.

Andre geinale løsnigner?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Moen »

Hvis du titter på det gamle teltet ditt, som du sikkert har innerst, nederst og lengst vekk fra døra på boden.. :wink: På bardunene der er det en genial løsning for stramming.. Funker som bare det. Jeg har i tillegg laget to "hetter" av lær med gjennomgående maljer, som er ganske likt hansketrikset ditt. De tåler alt fra balsa til vinstraku.
Og fallskjermsnoren (eller heter det persiennesnor?) er død som bare det. Men murersnor skulle funke bra dèt og. Men den er vel tvinnet, og ikke flettet, vel? De tvinnede snorene holder dårligere med røffe nocker.
Ring Jørn Jensen på Lillestrøm tlf: 64 84 10 10, og bestill en nålrasp. 80-90 daler.. Du kommer garantert ikke til å angre.
Når jeg tegner opp for nockene, bruker jeg en justerbar vinkel (skjevinkel). Først en strek over på ryggen, så stiller du vinkelen dit du ønsker, så tegner du strekene på siden = Like spor på begge sider :D
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Lage flere buer på kort tid - hvordan?

Legg inn av Batstat »

Telt bardun stramme dingsten høres genial ut Moen, får se om jeg kan kombinere det en eller annen hette / hylse / fatle dings.
Svar