Handshock

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Handshock

Legg inn av Sturlabuer »

KEn skrev:compoundskytterne bruker det til fulle på "parallell limb" buene
Og endel rytterbuer (de ekte) har også paralelle lemmer ved fullt trekk.

M.a.o. ideen har vært benyttet flere ganger før. Ikke lett å komme opp med noe nytt her nei :oops: :roll:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Handshock

Legg inn av Truls med bogen »

synes disse rytterbuene er "vinglete"...vanskelig å skyte rimelig presis med, uten at jeg vet helt hvorfor. Heller ikke vår hjemmlige Robin Hood, Trond Kvitnes får det helt til med slike buer..han er jo fin å kalibrere buer med...han skjøt utrolige 550 kontrollerte poeng på trening sist uke..rått bra spør du meg... :D
Bilde
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Handshock

Legg inn av Sturlabuer »

Disse rytterbuene ble kanskje ikke først og fremst laget for å plukke innertiere, men i hvertfall er det hos meg veeldig mye
å hente på skyteferdighetene :oops:
Det meste ramler helt sammen på over 10m :lol:
Det er enkelte slengere på langt hold også, men da kun første pila, flaks?

Mange av disse rytterbuene fyller vel heller ikke designkriteriene nevnt av bl.a. Kviljo og Griffin, med siyahs(ører) som treklubber,
f.eks. den ene min som nesten ga nakkesleng hvis jeg holdt litt godt i den, sikkert ment å holde for godt over 100#.
Nå har jeg fjernet ganske mye treverk, det hjelper, men jeg kan nok ta en god del til.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Handshock

Legg inn av Griffin »

Ja dom lagas nog idag med liknande mått efter gamla bågar som var uppåt 200#

Men man måste tänka på att även Grozers bågar är "billiga" Jag gav runt 2500:-
för min c-shape med ormskinn. Givetvis måste dom laga bågarna safe.
Det blir ju fort dyrt med ens ett par % som returneras.

Billiga bågar kan inte räknas att vara så effektiva som möjligt.

Tillern bör vara bra, och det är den på min grozer också,
men när man minimerar massan extremt så blir det delvis väldigt individuellt
och sammtidigt förkortas livslängden vid "normalt slit och släng bruk"
(tunna toppar bryts lättare, tunna lemmar vrids lättare osv)


Så det är många saker att ta hänsyn till när man letar efter en båge som skjuter snabbt och stabilt och med lite handshock. Den har finjusterats och arbetats med mer.
Det blir fort så att man får det man betalar för.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Handshock

Legg inn av Truls med bogen »

he he...nakkesleng...påfyll i "Wip slash" forbundet..bue med airbag? Det er laget statistikk på pil 1-2 og 3...første pila alltid best..2 nr. 2 og tredje nr. 3... skyt to tiere....den siste er en hard nøtt ja:-) Noen kaller det prestasjonsangst:-)

Hestebuerytterne har ikke kraftige buer, naturlig nok, snitt på 30pund tipper jeg? Selv har jeg en 30 punds 2500 kroners Kassai bue...jeg ser jo at man kan treffe godt med den, AJA sende meg en DVD fra siste "World Meeting" der mesteren selv rir i full (men sakte) galopp med en fyr sprint-løpende ved siden av. Han kaster "papp-tallerkner" opp 8-10 meter fra Kassai. Han treffer 10 stk av 10 mulige...på ca 60 meter..dette er med stort publikum, så det er ikke mulig å klippe bort bomskudd. Jeg tror det er den største bueprestasjon jeg har sett...bortsett fra vår hjemmlige Trond Kvitnes avsluttende 10-10-10 på siste Tradpila i helgen. Eller hans 550 på siste trening i forrige uke, det er i verdensklasse...jeg er dønn seriøs når jeg mener at selveste og salige Robin Hood ville fått noe å bryne seg på her..
Bilde
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Handshock

Legg inn av Sturlabuer »

Det er vel snarere dagens ryttere som bruker svake buer. De skal jo bare skyte papp, og hvis noe skulle gå galt så...
Bytt ut pappen med sinte soldater i rustning, så øker buestyrken fort.
Eller hva med noen tusen engelske bueskyttere med 30# buer mot franskmennene?
Tipper de franske ridderne hadde ledd godt da, og vi hadde hatt ett språk mindre å lære :wink:

Det er forøvrig ikke Grozer buen min jeg har spikket på, den er for pen :D , det er en fra en av konkurrentene hans.
rfz
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 03 mar 2009, 16:00
Sted: Oslo

Re: Handshock

Legg inn av rfz »

Har kanskje litt å si at moderne bueskyttere til hest ikke er krigere av yrke (leiesoldater, noe som tydeligvis var vanlig hvis man graver i sammensetningen av hærene som dundret over steppene) og heller ikke gjetere til hest, noe som betyr adskillig mindre tid til trening av
de ting som krever det, ridningen og bueskytingen. Så får man heller gå med på at man rir hesten mellom snorer (sitter på) og skyter med
svakere buer..
Dog vil det være et poeng at det først er i det siste at tyrkiske bueskyttere bare trekker til munnviken, til fots var trekket til skulder, ridende
skulle det være til ~øret (80%). Og trekket var slik som de gjør hos Kassai, med skulder og albue i linje, ikke høy albue, dog med tommelgrep.
rfz
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 03 mar 2009, 16:00
Sted: Oslo

Re: Handshock

Legg inn av rfz »

Når jeg nevner tyrkere så er det bare som eksempel på asiatiske bueskyttere.
Slide serien her : http://www.turkisharchery.info/?p=!phot ... 7244174321
er i kontrast til alle de gamle bildene på samme site hvor trekket er til halsgropen.
Trekke fullt til fots og 80-90 % ved skyting fra hest er fra gammel-kinesiske 'lærebøker', kilde
atarn og Chinese Archery av Stephen Selby.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Handshock

Legg inn av Truls med bogen »

Morsom bildeserie:-)
Det sies at paddede korsfarerne så ut som pinnsvinn etter møte med hestebueskyttere...å dra opp en 80 punder i full galopp var nok for de få også den gang? En 30 punder med 30 tommer drag skyter tvers kjennom en sandsekk, så det vil nok kunne gjøre vond det også...en pil i en upaddet hesterumpe er nok også ubehaglig for rytteren. Disse buene ble jo også brukt i arrtillerisammenheng fra bakken. Vi er jo alle enige om at jo sterkere bue jo mindre presisjon...og vi er tydeligvis også enige i at jo kortere bue jo mindre presisjon..her har jeg bue-guruen (TBB) Paul Comstock med meg med sitt:" ...by short we mean 50 inches or less...Short wooden bows have the reputation of beeng difficult or impossible to shoot accuratly"...fra hans "Hit the Mark"
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Handshock

Legg inn av woodstick »

...men på den andre siden, når man skyter med grov kaliber så er det jo moro at det rister litt redskapen:) Jeg har ei grovkalibra rifle som koster omtrent ei flaske vin hver gang jeg drar i avtrekkeren ...det hadde vært en flau følelse om jeg ikke fikk en passe karamell når det smeller :mrgreen:
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Handshock

Legg inn av nilstor »

Vi skal være forsiktige med å undervurdere våre forfedres evne til å spenne tunge buer, og særlig med å legge dagens fysiske tilstand til grunn når vi vurderer tyngden på buene deres. Med jevn trening fra barnsben av, er 80 pund barnemat. Det dobbelte var ikke uvanlig! Djengis Kahn og Henrik 5. & co rotet definitivt ikke rund med trettipunds sportsbuer!

Hva angår trening: Min erfaring er at fra 50 til 80 pund er det få problemer, fra 80 til 100 krever det litt mer, men det er ellers ganske uproblematisk det også. 100 til 110 blir nesten det samme, men derover går det tregere, da må det større treningsmengder til. Men altså ikke umulig, selv for det moderne menneske. Og husk at rett teknikk blir viktigere jo tyngre buen blir! Jeg antar at for å spenne en 120-130 punds bue, spiller teknikk minst like stor rolle som styrke. Jeg kan ikke bevise denne påstanden, men erfaringen tilsier det.

Vi kan gjerne diskutere presisjon som funksjon av buestyrke, men min påstand er er at de faktisk var i stand til å treffe det de siktet på, uansett buestyrke, å treffe er jo hele poenget!Igjen, dette er et resultat av regelmessig trening med gradvis sterkere buer.

En parallell: En kjenning av meg begynte vekttrening i 12-13årsalderen. Han tok over 280 kg i markløft før han var 18 år.
Så det er det der med trening ...

Ta forresten en titt på nettstedet turkisharchery som rfz henviser til, der er det mye bra, særlig om trening. ATARN har også mye bra.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Handshock

Legg inn av Truls med bogen »

Det virker både rett og rimelig det du skriver her, men at "jo hardere bue, jo mindre presisjon" er like aktuellt i dag som i går...Carl Dreyer skriver i sin bok et sted "Bue og Pil" at vikingepinglene (100 pund:-) ble presisjonskyttere, og vikingebamsene (200 pund:-) ble artilleri...uansett svake eller sterke buer, Kassai og Arnt Jonny imponerer stort til tross "svake buer"... Ville ikke prøvd meg på sistnevnte i handbakk, han jobber daglig som jernbinder...trener bue/hest nesten daglig..en av landets mest dedikerte seriøse trenende bueskyttere...

he he jada Henrik den åttende hadde jo strengt forbud mot lette piler...35 pundsskyttere ville vel ha blitt halshoggd eller hengt i sin egen buestreng...det var han som startet klubben jeg er medlem av artilleribueskytterbroderskapet "Fraternity of St.George"...som i moderne tid har innført en ny og hyggeligere regel:
Klubben skal være hyggelig og vennlig...en regel som også Norsk Langbuelag har adoptert...blir den tatt ut... :evil: melder buefruen og jeg meg ut umiddelbart...
Bilde
rfz
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 03 mar 2009, 16:00
Sted: Oslo

Re: Handshock

Legg inn av rfz »

I de samme kildene som referert til over (ATARN & Stephen Selby's Chinese Archery) advares det på det sterkeste mot å benytte sterkere/tyngre buer enn at man kan skyte med 'god form'. Det vil virke mot sin hensikt (reproduserbar treffsikkerhet).

(ca 1600)
First, the equipment must be optimized. That is to say, the weight of the bow must be
arrived at on the basis of one’s own strength, and the arrow must be selected in accordance
with the draw-weight of the bow. The power of your arms must exceed the draw-weight of the bow: not the other way
round.
Men der er trøst å hente likevel (ca 1500):
So [Wang Ju’s] Manual says: “Don’t worry that the bow’s [draw-weight] is light: get used to it,
then you’ll still get a good distance from it. If you’re worried that a bow’s draw-weight is weak:
draw it and it will naturally fire crisply.” But to get sufficient strength to draw your bow you must
draw it fully. Starting off by shooting at short range, then getting further away is not an easy method.
Basically you still have to learn to pull the bow back to full draw and be able to cover a long
distance, then you come back in and start working up your accuracy. It’s not as if someone who
has never pulled a bow just restricts himself to twenty to thirty paces. That’s just holding oneself
back. How can you ever achieve any distance?
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Handshock

Legg inn av woodstick »

Det sier seg vel selv at jo tyngere bue jo mindre presisjon. Men det gjaldt nok å finne "sweet spot" den gang som nå mellom forholdet egene krefter, pund og presisjon.
Tipper at de hadde ulike buer til ulik strategi. Skulle de avverge et storm angrep på flat mark ...så ok 100 - 200 punds buer, man rekker kanskje å skyte 4 - 5 pilskurer.
Skal man stå i et langskip og skyte halve dagen så tipper nok 70-100 på folk flest.
Jeg leste for en tid tilbake en artikkel om indianerbuer og der kom det frem at buene lå på 40-50 pund. Altså nok til å skaffe mat og ikke tyngre en at man er presis, men tung nok til å felle en bøffel fra hesteryggen på nært hold.
Hadde en Colt pyton for noen år siden. Skøyt presist med cal 38 i den, men 357 mag var spredningen større. I benk hadde det sikkert vært likt, men på frihånd IKKE!
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Handshock

Legg inn av Truls med bogen »

når du først er inne på krutt...Man skyter ikke spurv med kanoner, nei!
Bilde
Svar