Hvordan "backer" jeg en bue med skinn o.l.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
ulvehund
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2006, 04:52
Bosted: Kristiansand
Sted: Kristiansand S

Hvordan "backer" jeg en bue med skinn o.l.

Legg inn av ulvehund »

Forsøker meg på en bue av amerikansk valnøtt nå og har hørt ettsted at det er greit å "kle" ryggen med noe som gjør at dunderet ikke knekker. Tror nok ikke dette blir noen kraftkar akkurat, men det ville uansett være kjedelig, så hvordan fester jeg skinn,hud, slange, jute eller noe annet til bueryggen? Må det dekke hele buens lengde eller kan grepet være "fritt"?
Ulvehund. To keep your childish joy for adventure is a must. :lol:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Hei
Hadde håpa noen med mer peiling enn meg hadde svart på dette, men får prøve da. Hvis buen ikke bøyer i håndtaket, så skulle det ikke være nødvendig å bakke håndtaket når det ikke bøyer seg. Hvis liminga er så bra at ikke bakkinga slipper. Men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor håndtaket skulle være uten backing? (Mange hvis her. Heter det "bakke" i Ares norske orliste forresten? )
Råhud, sener, stoff som lin, silke, hamp, osv kan limes på med snekkerlim, eller hudlim. Snekkerlim bør tynnes noe. Eller sikkert med araldit/epoxy også. KEn bruker epoxy når han backer med glassfiber. Men jeg ser for meg at linlerret med araldit må være noe griseri. Veldig viktig at alle flater er helt rene og avfetta rett før liming (aceton fx) , for at limet skal sitte godt.
Ellers så er både KEn og jeg med i Kristiansand Bueskyttere. Ta en kikk på hjemmesida vår: http://www.kristiansandbue.org/ så ser du hvor vi holder til, og når vi trener. Besøk oss en dag!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
ulvehund
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2006, 04:52
Bosted: Kristiansand
Sted: Kristiansand S

Legg inn av ulvehund »

Hei. Flott!
Prøvde meg frem litt på egenhånd med en "bue" laget av valnøttplank og la på glassfiberstrie som jeg festet med epoxy, ser greit ut, men buen er som en gummistrikk å regne...
Var å "hilste på ved siste trening i hallen, du husker nok 3 piler 3 meter opp på betongveggen...
Møter nok opp fler ganger skal du se, gir meg ikke så lett...
Ulvehund. To keep your childish joy for adventure is a must. :lol:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

"backing" = "ryggforsterkning"
"backe" = "ryggforsterke"
:wink:

Selv legger jeg aldri på ryggforsterkning hvis det ikke er absolutt behoc for det. Det at noen andre sier man bør gjøre det er ikke god nok grunn for meg. Valnøtt er så vakkert at jeg mener det ikke burde blandes med glassfiber eller andre kunstfibre. Men det er nå min mening da :)
Brukeravatar
ulvehund
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2006, 04:52
Bosted: Kristiansand
Sted: Kristiansand S

Legg inn av ulvehund »

Yess! Valnøtt er nydelig tre, men dette var noen planker jeg hadde liggende etter et bilinnredningsprosjekt og det gikk årringer på" kryss og tvers" :P. Følte at jeg var nokså nær sammenbrudd når jeg spente den så noe måtte gjøres. Mange takk for svar.
Ulvehund. To keep your childish joy for adventure is a must. :lol:
Svar