Kvae?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Kvae?

Legg inn av bueeirik »

Er en som klager på meg fordi jeg bruker to-komponert lim, han sier jeg bør bruke kvae på pilspissene mine, noen som vil ambefale det? :wink:
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Kvae?

Legg inn av nilstor »

Hvis du skal ut i krigen og skyte fi med pil og bue, er kvae OK, for da blir spissen antagelig sittende igjen når feltskjæren drar ut pilen. Og hvis du har klint på litt bedervet kjøtt eller møkk, blir det en sabla betennelse som sannsynligvis vil gjøre fi stridsudyktig i lang tid. Vestlandske hvalskyttere brukte forresten samme knepet når de skjøt småhval med armbrøst. Engelske langbueskyttere som stakk pilene i jorda foran seg for å ha dem lett for hånden, benyttet seg også, ubevisst, av knepet. Ymse jordbakterier på pilspissene gjorde sikkert samme "nytten", selv om de den gang ikke visste noe som helst om bakterier. (Men det foresvever meg at Genevekonvensjonen har en artikkel om bakteriologisk krigføring ...?)

Sysler du med fredligere ting, slik som blinkskyting, f. eks., er tokomponentlim alle tiders, for da blir spissen med ut igjen , nærmest uansett hva du har skutt den inn i.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kvae?

Legg inn av nidrinr »

Var det ikke noe om kvae + køl..? Moen, hva var det du nevnte på tlf her om dagen?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Kvae?

Legg inn av Moen »

Joda. Så et program på Discovery. Ray Mears og Chris Boyton Han blandet kvae/harpiks fra "sår" på furua og kull...på en varm stein. Klinte på litt "lim", varmet litt, så surret de med neslefiber som fikk en omgang til med kvae/kull. Søk på: Ray Mears' Bushcraft - Aboriginal Britain. Ligger på Youtube.com en plass.
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Kvae?

Legg inn av bueeirik »

har selv sett det moen nevner, men da tror jeg at jeg holder meg til to-komponert lim jeg :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kvae?

Legg inn av Kviljo »

Mye avhengig av blandingsforhold holder trekull/fiber/harpiks ganske bra. Harpiksen alene blir sprø som glass etter at den har vært varmet opp til flytende form, men litt kull/fiber-magring hjelper. Det er uansett såpass sprøtt at det ikke vil holde særlig lenge. Kult til piler som skal være historisk riktige, dog :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Kvae?

Legg inn av bueeirik »

Har jo sett at de blander in litt kull, men jeg tror ikke jeg kommer til å begyne med det på vanelig piler :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kvae?

Legg inn av nidrinr »

"vanlige piler" og litt mer forseggjorte piler skal det jo være litt forskjell på. :)
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Kvae?

Legg inn av Stein »

Dette med kvae, blandet med kull osv, er det noe historisk belegg for det?
Hvorfor kvae, og blande med kull, når en kan skaffe seg bek enkelt, som også er svart, og blandes med kullstøv, og blir en seigere masse, som stivner som bare det. Eller mer oljeholdige produkter, er det ikke bitumen det kalles?
Er det kvae ispedd kull som er brukt, eller er det bek?
Som tidligere nevnt her, fikk vi ut bek fra never. Det stivner når vannet er fjernet. Og er svart. Men er ikke kvae.
Vet Kviljo om det finnes noen analyser av det som har vært brukt til festemiddel?
Eksvis til spisser, men også til feste av fjær.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kvae?

Legg inn av Kviljo »

Kvae er nok enklere å lage enn bek. Harpiksen plukker man jo bare direkte fra treet, varmer det opp og blander inn allskens uhumskheter. Bek krever lufttette anordninger, som nok ikke har vært fryktelig lett å få til back in the old days.

Men til fjørsurringer er det nok bek som har vært brukt. Da trenger man noe klissete greier, og harpiks er langt fra klissete i blandet tilstand. Til feste av steinspisser er nok harpiks best, men jeg har aldri sett noen studie på dette. Interessant problemstilling, dog. - og absolutt noe som burde være undersøkt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Kvae?

Legg inn av jamar »

Stein skrev: Eller mer oljeholdige produkter, er det ikke bitumen det kalles?
Bitumen brukes vanligvis som betegnelse på de tyngste bestanddelene av mineralsk råolje (som har så lav viskositet at den stivner i normaltemperatur). Kan sikkert brukes, men har nok mer historisk relevans i midtøsten der oljepølene ligger opp i dagen enkelte steder. De boret ikke i nordsjøen i vikingtiden (tror jeg...) :wink:
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Kvae?

Legg inn av bueeirik »

Prøvde foresten sån kvae/terpentin blanding etter varmebehandling på min 90ib askebue, den ble relativt sterkere :shock:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kvae?

Legg inn av nidrinr »

Det har jeg også opplevd. Trur definitivt det har noe for seg.
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Kvae?

Legg inn av Ingis »

Festemiddel av kvae og kull,skal vistnok bli mindre sprøtt hvis man blander inn litt bivoks i kokeprosessen. Dette i følge svensken Christer Holmgren i artikkelen: "En pinne med snøre". Publisert i "Buejegeren" nr1. -2001. Jeg har selv brukt blandingen til feste av beinspisser på piler,men ikke sjekket med skyting hvordan det fungerer. Prosenten av bivoks er nok avgjørende for hvor stor/liten sprøheten blir. Her kan det testes folkens! :)
"Back to nature!"
Svar