Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
NWO
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 22 aug 2008, 12:15

Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av NWO »

Jeg syntes 45# er litt i meste laget, og lurer på om det er noen måte å gjøre lemmene mindre sterke?

Jeg prøvde å holde lemmene under vanndamp mens buen var spent, men det ble ingen endring.

Å slipe ned litt av materialet er vel også en mulighet, men er redd for at resultatet skal bli stygt.

Evnt hvor på lemmen bør man slipe ned?

Man kan kjøpe nye lemmer, men da må de ha midtstykket og det har jeg ikke så lyst til å sende fra meg.

Noen andre måter å gjøre dette på?
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av GreenMan »

Skaff deg en svakere bue i tillegg. Nå er jo ikke 45 pund så fryktelig mye da. Det handler mer om teknikk enn styrke egentlig.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av KEn »

Glassfiberbue?

Det eneste du da evt. oppnår med vanndamp eller varme er at den delaminerer delvis eller fullstendig...Exit!
Om du absolutt vil kan du slipe den smalere, om det er en typisk 3-delt bue med brede lemmer burde det fungere OK. Ikke rør rygg og buk. Om du vet hva du gjør, tror nok at med håndlag skulle det bli brukbart. Grovt sandpapir gjør jobben forholdsvis raskt, på en båndsliper kanskej FOR raskt.

Om den er 45# og 45mm bred og du tar av 1mm på bredden i hele lengden burde den bli 44#, 5mm ->40# osv. Like mye på begge sider og runde hjørnene på glassfiberen (fint sandpapir) før oppspenning. Lakke med klarlakk eller ønsket farge etterpå. Det er slik de justerer de siste # på buene når de blir laget, om de ikke treffer 100% etter liminga.

Om det er en bue som kan selges for en fornuftig pris, er det nok bedre å selge og kjøpe ny.

K
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av woodstick »

Alternativet vil være om du har medlemskap på Sats, Elixia, Golds Gym eller noe og pumpe litt jern :wink: Jeg er enig med første mann at det handler mest om teknikk. Skyter du i noen klubb eller holder du på selv?
NWO
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 22 aug 2008, 12:15

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av NWO »

Jeg skyter for Vidar, og har skutt compound siden august. Recurve buen i tre kjøpte jeg for ca 2,5 uke siden.
45# er ikke så aller værst, men jeg sliter med teknikken når det blir litt tungt.

Var på tradstevne på Vasshøyholtet i Strømmen 08/02, og der så jeg at de "store" gutta siktet en stund før de slapp.

Å stå for lenge og sikte med 45# er ikke bra for teknikken min nå i starten.

Har også delvis mistet følelsen i langefingertuppen pga trykk i første leddet fra strengen.

Å ta fra sidene på buen var en god ide. Skal sjekke ut om det kan la seg gjøre med et pent resultat.

Pumpe jern gjør jeg hele dagen på lageret der jeg jobber, og har ingen problemer med å trekke opp kraftige buer. :)
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av woodstick »

...jamen da vet jeg hvem du er!! Jeg skyter for Lillestrøm ..jeg er den største bueskytteren i Lillestrøm (vi snakker da volum) Du gjorde det bra til å være så fersk med trad ...så bare stå på!!! Du er velkommen innom på torsdager fra 16.30-18.00 da har vi egen trad trening om du vil ha mere "trad-tips" Du må regne med såre fingre i starten. Men du kan tape fingertuppene dine før du putter dem i hansken, det hjelper veldig. Alternativt så kan du prøve å skyte med tab, jeg synes det er bedre for fingrene og gir mye bedre og renere slipp.
NWO
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 22 aug 2008, 12:15

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av NWO »

woodstick skrev:...jamen da vet jeg hvem du er!! Jeg skyter for Lillestrøm ..jeg er den største bueskytteren i Lillestrøm (vi snakker da volum) Du gjorde det bra til å være så fersk med trad ...så bare stå på!!! Du er velkommen innom på torsdager fra 16.30-18.00 da har vi egen trad trening om du vil ha mere "trad-tips" Du må regne med såre fingre i starten. Men du kan tape fingertuppene dine før du putter dem i hansken, det hjelper veldig. Alternativt så kan du prøve å skyte med tab, jeg synes det er bedre for fingrene og gir mye bedre og renere slipp.
Vel, 135 poeng av 300 var under det jeg håpet på. Nå var det mitt aller første stevne av noe slag, så nervene lå tjukt utapå. :)

Da skal du ikke vente alt for lenge før jeg dukker opp en torsdag. Det er stengt hele uken i bunkersen til Vidar, så imorgen kanskje?

Prøvde med en tab jeg lånte fra Vidar sitt utlånsutstyr, men syntes det var vondt. Mulig det er forskjell på tykkelsen på skinnet. Til det har jeg ikke nok erfaring til å svare på.

Trad er gøy, og jeg har bestemt meg for å bli like god med det som med compound.
Mao, ikke så god! :wink:
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av Sturlabuer »

Tror jeg ville satset på å trene opp teknikk og fingerne først. Det krever presisjon for å tukle med buelemmene uten at det blir skjevheter og vridninger.
Det er helt normalt med såre og "daue" fingre i starten, bedre å begynne litt pent. En konkurranse blir kanskje litt mye.
Etter å ha trent en stund, trekker du sikkert 45# uten store problemer, selv med bare fingertupper :D
Evt. kan du prøve å spikke en pinne som skal ende på 45#, for så å havne på ca. 30#. Så kan du øve litt med denne en stund først.
Lykke til!
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av woodstick »

Da kanskje vi ses i dag :)
NWO
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 22 aug 2008, 12:15

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av NWO »

woodstick skrev:Da kanskje vi ses i dag :)
Det gjør vi! :D Har buen her på jobben, og gleder meg til å lære et knep eller to.

Ja, det er nok kanskje best å la lemmene være for å unngå vridninger. Dumt å ødelegge en bue til 4000,- bare fordi man syntes den var litt tung. Får heller kjøpe en som er litt lettere i opptrekket til en rimelig penge. Eller, nå er det jo finanskrise, så kanskje jeg skulle spart pengene istedet? :?
NWO
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 22 aug 2008, 12:15

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av NWO »

Da viste det seg at 45# er greit likevel etter ypperlig hjelp av Woodstick hos LOB idag.
Veldig glad jeg ikke rakk å gjøre noe med buen.

Med et så klarte jeg å treffe blinken likevel.

Klarte å rote bort strengen min på veien til trening, og så på vei ut fra lokalet at det satt en og lagde sin egen streng. Er det mye utstyr som skal til for å lage sine egne strenger?
Hvilken bok bør man kjøpe for å klare det?
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av GreenMan »

Strengmaking trenger ikke så mye stæsj. Se www.handbue.org/kompend.shtml (strengemaking)

Jeg har laget strenger bare ved hjelp av tråd, en saks og et dørhåndtak ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av woodstick »

Det var faktisk så bra skutt av NWO at snart er det han som må lære oss :D
NWO
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 22 aug 2008, 12:15

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av NWO »

woodstick skrev:Det var faktisk så bra skutt av NWO at snart er det han som må lære oss :D
:oops: Blir litt flau av skryten, men ærlig talt så var det hele din fortjeneste Woodstick som er slik en god lærer.

Ola Klaapbakken er igang med å lage streng til meg imorgen, og da er jeg snart oppe og går igjen for mer trening. :)

Det er ikke sikkert fingeren min er like glad, for den sier au. :?
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Endre pundstyrke på recurve take down lemmer

Legg inn av woodstick »

Sier takk for tillitten:) Fingrene må herdes litt en periode. Skyt jevnt og trutt og ikke for mye hver gang så har du snart elefant hud som beskytter nervene:)
Svar