Overflatebehandling med kvae/terpentin ++

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Overflatebehandling med kvae/terpentin ++

Legg inn av Amund »

Som noen kanskje husker fra bueforum.net så holdt jeg på med å eksperimentere med kvae som overflatebehandlingsmiddel. Etter endelig å ha fått ut fingern, så har jeg gjort noen tester på dette de siste to ukene. Brukte 2cm tykke, og 1m lange askelister som jeg kuttet ut av noe askeplank jeg hadde liggende. To stk. prøver av alle eksperimentene. Ett ble tørket på 20C, og ett med hurtigtørking i badstua(helt genialt til å tørke trær btw). Fant ut at de to tørkemetodene ikke hadde forskjellige resultat, noe som jeg egentlig hadde trodd, særlig på hvor mye det trengte inn i treet. Blandingene ble påført i et godt lag, men dog ikke for tykt.

Første blanding var ren oppvarmet kvae. Var vannavstøtende som pokker, men under bøyning av materialet ble det lett sprekker. Den sugde dessuten ikke så mye inn i materialet.

Deretter testet jeg kvae og terpentin. Dette er den vanligste blandingen jeg har hørt om, og fungerte greit nok. MEN, vil nok si at tre lag med Danish-Oil er bedre. La seg som et tynt lag på materialet, og trengte ca 2mm inn i treet. Ga en nydelig finish da. Gyllenbrun farge, nesten "fiolin-finish". Fargen kommer vel kanskje litt an på hva slags kvae en bruker. Selv har jeg brukt lokal kvae fra granskogen bak huset :) . Kan hende furukvae gir en lysere farge.

Varmet opp kvae og ukokt linolje til like under kokepunktet(95C) mens jeg rørte om til det ble en homogen blanding(trodde jeg). Det tok ca. 30 min. Ga også en nydelig finish, og ganske vannavstøtende. Men trengte ikke så veldig langt inn i treet. Den ble også ganske sprø og dannet lett sprekker etter at jeg simulerte lang bruk, dvs. masse bøying :P

Derimot hadde jeg større suksess når jeg kokte hele blandingen. Ble omtrent som blandingen med terpentin, men ga en mørkere farge. Tror kanskje at siden jeg ikke kokte opp på første forsøk ble den ikke så homogen som jeg trodde. Gikk ca 1.5mm inn i treet, og olja gjorde kvaen mye mer fleksibel. Bøyde på trestykket mitt en god del uten å se noen sprekker eller liknende.

Resultatet er i allefall at viss en ikke har lyst på mørk fiolin-finish, så er nok olje like greit. Men det var interessant iallefall. Særlig ettersom det er dokumentert at det har blitt brukt kvae på en bue som er funnet i Danmark fra 12-tallet elns. (sto om det i en artikkel jeg fikk fra middelaldercenteret i Danmark, skal prøve å lete den fram)

Jeg skulle ha prøvd å få tatt noen bilder, men dessverre ble det ikke noe av. Glemte kameraet i en sekk som sto ute, og da ble det nok litt for kaldt for den, stakkar.

edit: bare flytt tråden viss den ble postet i feil subfora.
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Har du prøvd kvae/tjære/etc som lim til mot tre/tre? Planlegger etterhvert et lite "bjerketjærelimprosjekt". Har noen liter med ekte tykk milebrent tjære laget av tyrifuru, aner ikke om det vil fungere som lim, men det er et forsøk verd. Har noen meget vellykede erfaringer med fiskeblærelim (torsk). Tenker meg at bjerk/bjerketjærelim/bjerk eller furu/"furulim"/furu vil fungere best. Et slags "homo" lim:-) Slik er det gjerne i den "moderne" limverdenen...
Bilde
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Har ikke testa det, men skulle rive et gammelt tømmerhus som var full av råte for to år siden elns som var tjæret. Mye av tømmeret var som limt sammen av tjæra, gikk heller i stykker i treet enn i den tørka tjæren. Kan hende det hadde noe å si at det var litt råte da.... :)
Vil gjerne prøve å lage et sånt lim en gang, er liksom noe som ikke stemmer når jeg bruker epoxy når det skal være autentisk :)
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Far min mente at å lime sammen lameller med tjære og så tvinne hele greia med lær-reim som igjen dynkes med tjære kunne bli til noe intressant. Han luftet denne ideen ut fra at sammenføyningene på de beste hundesledene er gjort med lærbånd og tjære. En annen ide var å gjøre dette med håndtaket på en flatbue.

Jeg deler dette fordi jeg sikkert aldri kommer til å få ut fingern for å teste selv, men hvis noen er "gal" nok til å prøve hadde det vært stor stas å få en tilbakemelding på det.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Jo du er god...dette med sleder var meg nytt... dette skal jeg teste ut... men er redd det skal bli veldig klissete?
Bilde
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Du "skrøyt" jo av å ha en bøtte med kliss så du må gjerne hoppe i det 8) . Ser fram til å høre om resultatet he he he :P
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Biltema selger "kliss" (ekte tjære står det), noen som har testa den?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

En vill tanke!!!!

Hva med å "kløyve" et ojlefat og sveise delene sammen til et lite badekar.... Så kan man legge dette på et stativ og tenne opp et bål under for så å koke blandningen med tjære og linolje. Da kan man hive buen oppi karet og la den ligge der og bli kokt litt den også. Vel og merke etter at den har blitt surret med lærreimer. Tenker meg at "oljetjæra" da vil trekke godt inn.....

Meningen er at når dette tørker så vil lærreimene trekke seg sammen og stramme rundt de sammenføyde delene.

Lurer på om det kan være mulig å lage en Randal bue uten å lime håndtaket med trad. lim og i stedet bruke "oljetjæra" som lim samt surring for å holde håndtaket på plass....? Kan bli en fin Orke-bue det he he :idea:
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Kviljo har en boks fra "Skinnlåven" som han skal finne ut innholdet av.
Det ideelle hadde vært at det den inneholder kvae og furutyritjære i et eller annet blandingsforhold. Og innkokt til en høvelig "grøt" (Er det viskositet det heter på fint?....(ingenører??)) Jeg har både kvae og tjære, men hver for seg. Skal teste ut ved første anledning, kjenner jeg min hustru rett er ikke kjøkkenet rette stedet :evil: vi får se. Kviljo har også noe på gang..
Bilde
Svar