Mr Moen`s buer..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer.. **Hornbue**

Legg inn av Moen »

Hehe... Dette kommer til å bli en dryg "byggalang". Tror jeg slenger inn noen buer i mellomtiden, altså. Veeeldig uvant og måtte vente så himla lenge før man kan gå videre. Jeg har laget nye lemmer til kjernen..i LØNN.. Men siden hornet bøyer naturlig, skal kjernelaminatet dampes/bøyes i nesten samme form?

Nåh... Det er jo NM i helga..Sikkert mye vits i å poste dette innlegget i dag.. :roll:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Jo, kjernen skal dampes i motbøy når det gjelder tyrkere i alle fall. Men det er såvidt jeg har forstått bare to korte områder som skal dampes. Den typen Lurz lager trenger ikke å bøyes forover.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Hardwood »

Hei !
Vanvittig flotte buer ! Dere som laminerer med alskens eksotiske treslag : Kan man bruke mahogny og teak til buer ? Jeg har noen gamle, tynne laminat av mahogny pluss noen bjelker av noe jeg tror er teak og mahogny. Sikkert Honduras, har ligget i maange år. hva slags egenskaper har disse ? Vil tro at mahogny er sterk i kompresjon ? Teak derimot, synes jeg virker sprøtt. Er spent på å høre hva dere vet om dette ! Er jo vakkert tre da !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Mahogny er ikke bra sies det. Teak er vel omtrent som ask, om man skal tro det som skrives på de amerikanske forumene. Men trekvaliteten varierer stort fra tre til tre, og ofte med enn mellom artene. Så det beste er å bare prøve plankene, eventuelt få noen med erfaring til å se på de. Prøv en litt brei og lang flatbue først, det burde de uansett fungere fint til.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Hardwood »

Ok ! Takk for det. Laminatene som jeg har, er uansett så tynne at de kanskje passer best som kontrast mellom lysere lag ? I midten kanskje ? Får prøve meg frem med egenskapene !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Det fungerer de nok uansett fint til, selv om teak nok er temmelig vrient å lime siden den er såpass fettete. Jeg bruker sjelden noe avfetting, men ei fille dynka i aceton kan nok være hensiktsmessig når det gjelder teak.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

3 dager med utrolig ensformig jobb... De 7 første buene er allerede sendt... Og 6 gjenstår...Serieproduksjon :wink:
Alle er av parallelle ask/valnøtt laminater, og har "bøffelhønn" i tuppa. Grepene er av en eller annen merkelig grunn, ikke like.. :D
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Hardwood »

Fyttigrisen for noen rålekre buer ! Håper du tar med mange buer på treffet som vi kan beundre og bli inspirert av !
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Tja... Jeg har bare tre buer... :?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Hardwood »

Wow ! bare tre buer ? Hvor mange har du laget, da ? 1000 ? :mrgreen: Skyter du ofte ? Jeg synes det er gøy å skyte presisjon. Bygget min første bue i januar, og har siden laget 30 buer. 5 av dem har jeg selv. En til distanse, og 3 til presisjon på forskjellig hold. ( pluss min første bue, så klart :D )
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Mine buer trives best i 45 graders vinkel... og med strikkepinner :wink: Ikke så ofte dèt skjer heller..
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Oddbjørn »

Ser flotte ut, er de med Vinstraku? Oddbjørn.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Du er i grunn noen hakk over det som regnes som ganske produktiv... Merker jeg ønsker meg mer tid til spikking jeg også...

-Disse buene er ikke bare pene å se på, de er gode å skyte med også.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Oddbjørn: Nei. Disse har kun ask og valnøtt på seg. Og ekte bøffel. Utrolig gode buer, om jeg kan skryte litt :oops:
Nidrinr: Du kan ta over. Nå er jeg lei, for å si det mildt. Har faktisk ryddet litt i fabrikken i dag. Tro det eller ei :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Rydda?? -Ikke væst!

Kan forstå du er lei av masseproduksjon, det blir litt ensformig. Du får heller spesialisere noen lengdebuer fram til neste helg. Skal vi satse på lengdeskyting søndag?
Svar