Mr Moen`s buer..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Grauten »

Jeg er en vanvittig rastløs sjel, og har hatt mange forskjellige jobber. Samtidig har jeg pleiet bekjentskapene på hver enkelt arbeidsplass greit. Da går det greit å låne maskiner og utstyr som en til vanlig ikke har tilgang til
Mener bestemt du har nevnt noe om CNC styrte fresemaskiner osv. tidligere ja :D
Småkjekt verktøy å ha på baklomma Moen. :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Oi... Lite brukt tråd, liksom :?
Jeg fikk et eksemplar av "Ottoman Turkish Bow" i posten her forleden. (Takk, Ivar :D ) Det fikk i alle fall fingra til å klø noe forferdelig. Rett inn på låven å hente tyrker-kjerner som ble limt sammen av Tangenlønn for to år siden etter tegninger/instruksjoner fra Atarn-folket. (De må da være tørre nå? :wink: )
Jeg fikk en briliant ide ang limpotte. Kjelene fra et stormkjøkken funker jo perfekt til vannbad. Men funker aluminium og hudlim sammen??
Jeg har en haug råhud fra geit her. Funker det til hudlimprod, eller skal jeg kjøpe limet ferdig?
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg har en dobbel limpotte som er en del år gammel, den er i støpt aluminium, fungerer helt fint. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Aiaiaiai :mrgreen: Dette liker man 8)

Adam skriver at man helst bør styre unna å lage hudlim selv, fordi det visst er vrient å få bort alt fettet fra råhud, og fordi man billig får kjøpt hudlim av god kvalitet. (dick tools, f.eks.) Lag heller svømmeblærelim, for det trenger du til liminga av hornene mot kjernen. Hudlim gelatinerer for raskt, mens svømmeblærelim holder seg flytende i romtemperatur. Mao har man bedre tid til å klemme hornene fast.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Oddbjørn »

Heia Moen gå nå på, flere hornbuer vi venter på--
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Oddbjørn »

Skulle gjerne hatt visst hvor de koreanske buemakerne får svømmeblærene fra, er det inge detektiver her?
Kanskje Jonas Gar Støre kunne hjelpe, Gar er jo en krokodille lignende fisk som de buejakter på i USA og Støre ligner jo på Stør. Hmm, jeg er visst i det morsomme hjørnet i dag, synes jeg selv da.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Zeida »

Oddbjørn skrev:Skulle gjerne hatt visst hvor de koreanske buemakerne får svømmeblærene fra, er det inge detektiver her?
Kanskje Jonas Gar Støre kunne hjelpe, Gar er jo en krokodille lignende fisk som de buejakter på i USA og Støre ligner jo på Stør. Hmm, jeg er visst i det morsomme hjørnet i dag, synes jeg selv da.

:o ............. :? ............ :lol: .
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Kviljo skrev:Adam skriver at man helst bør styre unna å lage hudlim selv, fordi det visst er vrient å få bort alt fettet fra råhud.
Jepp. Leste den biten. Mere for å prøve enn for å bruke. Den boka var utrolig bra, forresten.. Ga meg liksom et ekstra spark i ræva :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Den er helt rå 8)

Mener det har vært nevnt på atarn at koreanerne brukte svømmeblærer fra "croaker". Ordboka mi har ikke oversettelsen...
Steinbit skal være fint, men jeg tipper de fleste lar seg bruke. Jeg har lagd noen liter av skrei. Den må i kjøleskapet for å gelatinere, så den bør være fin til å blande ut med hudlim.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Bowman »

Tipper at Jonas kommer fra en primærernæringsfamilie og heter Jonas Gar Stør. For at han skulle få innpass i de akademiske kretser ble det hele gjort om til Støre. Da blir det ikke fullt så flaut....... :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Bowman »

Oddbjørn skrev:Skulle gjerne hatt visst hvor de koreanske buemakerne får svømmeblærene fra, er det inge detektiver her?
Kanskje Jonas Gar Støre kunne hjelpe, Gar er jo en krokodille lignende fisk som de buejakter på i USA og Støre ligner jo på Stør. Hmm, jeg er visst i det morsomme hjørnet i dag, synes jeg selv da.
:mrgreen:
Sist redigert av Bowman den 14 apr 2011, 22:14, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Stefflus »

Var ikke Jonas han som ble spist av en stør?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Bowman »

Jeg tror det var en hval.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Croaker blir oversatt til "kvekker", en fisk i snapperfamilien i "Rex Hunt Fishing Adventures" :wink:
Bruker du hud/blære-blandingen til horna, eller rent blærelim? Føler meg ikke helt komfortabel på limsiden, så her trengs det mere detektivarbeid :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Til nå har jeg brukt hudlim, men den gelatinerer for fort til at det blir optimalt. Man må blande inn litt svømmeblærelim for å senke gelatineringstemeraturen/forlenge tida før limet gelatinerer.

Les kapittelet om lim i boka et par ganger, så har du kontroll.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar