Mr Moen`s buer..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Fant igjen ei rytterbue som jeg limte for snart ett år siden..eller er det ett halvt..? Samma det, egentlig. Den ble da ferdig i løpet av dagen. Bua skulle egentlig sønnen i huset få. men nå passer den ikke lengre :? Valnøtt i rygg/buk, vinstraku, beiset lønn i grepet, og wengè ører. Surringer kun for utseende sin del. Jeg har brukt samme oppskrift her som på de andre rytterbuene mine...Sener fra vinstraku, epoxy, klin og styr.. osv.
Bilde

12#@14" Hehe... Ikke rare greiene. Jeg lagde noen piler av carbon-rør..jada, jada.. Det var det eneste jeg fant her som hadde passende dia. Rørene har sittet på en slik drage, og fungerte ok. Langt gikk det også.. Kanskje en ny klasse i lengdeskyting..max 15#

Seriøst pappa..! MÅ du ta bilde nå? ...Noen må jo holde buen i mens pappa knipser..
BildeBilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Christian »

hahaha :lol: så søøøt :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

..og for ordens skyld.. Det var denne sønnen, jeg mente.. Har så mange unger, så det går av og til litt surr :D
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Hehe, herlig! Er vel ikke lenge til minsten din og minste her skyter bedre enn oss begge.. Har vært inne på tanken om "minibuelengde" jeg og.. Ville vær morro å få til for morroskyld :lol:


Her er noen bilder av enda en av Tangens oppvoksende småtroll med sin einer"krigsbue".. ("Jeg er ikke 2 år pappa, jeg er 2 og et halvt!")


"Hæi'æ pila mi pappa. Å bua mi"
Bilde

"Se nå! Se nå Eggebert, se nå pappa, SE NÅ!" :P
Bilde

-stillhet, fasinasjon og beundring av vakker pilflukt... :)
Bilde
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Hehe.. Artig. Nå skjønner dere det med Tangen og tunge buer, vel? Vi starter treninga veeeeldig tidlig. :wink:
Mauser68
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 23 sep 2009, 11:54
Sted: Voss

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Mauser68 »

Etter å ha bladd i gjennom denne tråden her, så må eg rett å slett bøye meg i støvet her.. Rett å slett imponerende arbeid og ikkje minst kreativitet på dei buene dine Moen.. :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Takk. Og velkommen.
Du skulle bare visst hvor mye frustrasjon det ligger innimellom :wink:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

R/D langbue along.. Tenkte jeg skulle få med hele prosessen. Med alle frustrasjonene og hele balletten :lol:
Er jo votter og vinter siden sist gang, men tror jeg husker litt. Jeg har vært hos naboen på røvertokt. Han hadde liggende tykk finér som jeg trengte. Vi får ta regningen når han kommer hjem. Noe sier meg at slik finér er dyrt :? Jeg har i alle fall lagt to 21mm plater oppå hverandre, smørt på lim og pepret de med skruer. Fasongen kommer fritt levert fra eget hode...
Nåh.. Så var det å finne kabelen til kameraet igjen... :oops:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Hahh.. Visste dere at nye kameraer har minnekort som man kan putte rett i pc`n...? :oops: Du verden, et kabel-løst samfund! Blir det slik som i den papirløse verden, kommer huset til å flyte over av kabler..og papir Men nok om dèt..
Her er i alle fall noen bilder fra formproduksjonen.

Tegne..
Bilde
Tegne..
Bilde
Skru..
Bilde
Skjære, skjære.. Fort gjort :wink:
Bilde

Siden jeg ikke eier hemninger, fikk jeg med meg såpass finèr så jeg lagde en form til.. 54" Recurve, men det blir en annen gang.
Jeg hadde egentlig tenkt å lage en enkel form for gummistrikk, men så ballet det bare på seg.
Bilde

I morgen skal jeg ut å handle slange og flattjern. Og så skal jeg stikke innom en kar med pussemaskin. Stikksaga lagde ikke SÅ fint kutt :? Tenkte jeg skulle prøve å lage hvit og rød "overlays" av hjemmelagd glassfiber. Forresten, noen som vet hvem som selger fargestoff til polyester???
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Forberedelser til "alt-lov-lengdeskyting"..?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Hehe... Neida. Disse går nok ikke så fryktelig. Men det skal nok bli noen kreasjoner utover våren 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Av en eller anna grunn tviler jeg ikke :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Tsja, den siste der ser ut som en flightbue det finnes en artikkel om på nettet? - hvis jeg husker rett. Den burde jo minst gjøre 300 meter med 50+ pund og rett bøy.

Dette lover jo absolutt bra. Håper du mekker noen replikaer av disse "standard" flightbuene med overtrekk og det hele.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Jeg har to buer som er på tapetet. Èn 60# Yeoman Flightbow, Frank Bilson (den ligner egentlig litt på den 54" formen min)
Bilde

Og så er det en 50# raring-recurve. Den får jo på en måte overtrekk. Skulle visst gå fryktelig langt med 4mm karbonskaft og "vanes from razorblade" Skal bli spennende å kjenne den kreasjonen stryke over knokene :wink:
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Christian »

den siste saken ser jo direkte selvskadende ut :shock:

ser ut som et bilde i serien: Hvorfor man skal slippe strengen og ikke bua på full trekk...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar