Mr Moen`s buer..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Oddbjørn »

Dette ser fint ut. Jeg har også laget en slik RD langbue form, men siden jeg er litt "syk" i hodet når det gjelder å få alt helt nøyaktig, gikk jeg et skritt lenger. Jeg fikk en kar til å tegne kurvene på data, spør meg ikke hvordan det ble gjort, og så ble en 8 mm stålplate skåret ut med en data styrt laserkutter for å lage en mal. Så kan malen brukes til å frese eller pusse ut en helt nøyaktig bueform. Oddbjørn.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Jo, jeg òg har en mal som jeg freser ferdig forma med, dog kun laget av 9mm finèr. Det er jo komplett umulig å få forma rett/jevn uten... En annen løsning, er å lime i ei tynn alu list i forma. Den tar bort tilfeldige hakk og slik. Problemet kan bli at forma blir skjev..
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Jeg har ombestemt meg litt... Jeg mangler PEN wenge til grepet til langbuen, så jeg tenker jeg gjør ferdig en 3-delt recurve. Grepet til den har jeg hatt liggende i nesten ett år, og det samme har laminatene og glasset. Foruten 1mm klart glass forran og bak, bruker jeg 1 tapert og 2 paralelle laminater av actionbambus som kjerne, paralell Osage i buk og valnøtt i ryggen. Hvis mine beregninger er riktige, havner buen på 60-65# (Sist gang jeg prøvde på 60#, havnet buen på 130-140#. Men noe må jeg da lært?) Litt usikker på om jeg skal legge inn kiler i tuppene..
Grepet/riser er av valnøtt med striper av bjørk..
Bilde
Bilde

Innsatsgjengene har jeg laget selv. M12 bolter som jeg kappet på 20mm, borret og gjenget til M6. Kostet meg ca 5 kr i motsetning til ca 100,- for ferdige, + 10 min forran en dreiebenk.
Bilde

Hvis formen er bra, skal jeg prøve å få limt den første lemmen i morgen.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Grauten »

Moen er i gang igjen :D Gleder meg til å se sluttproduktet!
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Joda, jeg er vel det. Men ikke på langt nær som før. Småkranglete form de siste ukene, gjør sitt med hvor lenge jeg gidder å holde på.
I dag har jeg laget ny recurve form til TD`n, limt den første lemmen. Det var alt jeg rakk, men jeg får jo ikke gjort noe mer før limingen er ferdig like vel.
Jeg lagde formen slik at jeg kan bruke både strikk og brannslange. Jeg mangler noen biter til slangene, så denne buen må nøye seg med strikker. Men det funker jo brukbart så jeg tipper på godkjendt denne gangen også. Slenger med noen bilder tatt av dagens innsats.

Jeg borret 9,5mm hull i formen, og kappet noen skaft som jeg tredde gjennom. Disse er løse slik at jeg kan fjærne de når slangen er klar. Litt uvandt å ikke ha maskiner rundt seg. Men man kommer langt med skarpt verktøy. Japansaga er jeg blitt skikkelig glad i. Og sager man KUN tre (og ikke elghorn f eks), holder den nok lenge.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

For at laminatene skal ligge i ro, borret jeg et 4mm hull gjennom alle, og tredde etter en stålpinne. Litt spennende når jeg skal ta det i fra hverandre. Jeg glemte nemlig å dra ut pinnen før forma ble lagt i ovnen :?
Bilde

Jeg endret sammensetningen rett før liming. Nå er det 2x1mm glass, 1x valnøtt (buk), 1x actiombambus (kjerne) og actionmambus rygg. Forsterkningen er av lønn. Jeg får bare håpe at dravekten ikke blir for lav.
Bilde

Ferdig med limklin :D
Bilde

Koke, koke...
Bilde

Da er det bare å vente på at limet herder. I mellomtiden skal jeg gjøre ikke no... :lol:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Ok. Da var begge lemmene limt, Like ble de også:) Ser ikke aller verst ut.. Fikk to små bobler på ryggen, men de blir nok borte når forsterkningen er på plass. Angrer litt på at jeg ikke brukte valnøtt i kila, men alt kan jo ikke være perfekt. Blir den for jævlig, finnes lakk å få kjøpt :lol:

Bilde
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Grauten »

Dette ser lovende ut Frode! :D Nå er det bare å glede seg til flere bilder og ferdig produkt?
Men jeg datt litt av i en av svingene her, du nevner en forsterkning som skal på plass, og som vil dekke til boblene dine. Hva/hvor kommer/er den forsterkningen?
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Den plata som ligger under skruefeste. Trenger ikke slike, for jeg har kappet lemmene i riktig lengde, og da ble boblene med i søpla, men actionbambus er ikke av de mest spennende utseende, så jeg velger å lime på en valnøttflis. I og med at jeg brukte lønn i kila, så ble det litt kjedelig. Skiva skal også få valnøtt innlegg. Tenker også på å slanke grepet litt. Men det skal jeg vente med til resten er ferdig.
Bilde
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av jamar »

Moen skrev:Japansaga er jeg blitt skikkelig glad i. Og sager man KUN tre (og ikke elghorn f eks), holder den nok lenge.

Ser du har samme som jeg hadde med til Tangen i høst. IKKE sag MDF-plater med den. De syntetiske harpiksene sløver den fort som fy. Har måttet kjøpe en til.
Buen ser fet ut - som det meste av det du har på gang. Hvilke mål har du på grepet? Tenker først og fremst på lengden og vinkelen på flatene der du fester lemmene.
mvh jamar
PS: Fin-fin avatar, forresten :wink:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Avataren er jeg fornøyd med. Hehe.. Etter å ha klipt bort litt rusk :lol: :lol: Grepet er 18" langt,1 3/4" bredt og vinkelen husker jeg ikke, men dèt skal jo være kjapt å finne ut av. Japansaga kjøpte jeg etter jeg lånte din i fjor. Glimrende sag. Den første prøvde jeg på horn og mdf, men ikke denne :? Man lærer som regel etter noen turer på Claser`n.. :D
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Her går det fremmover, altså.. Sakte men sikkert. I dag har jeg borret opp hullene til innsatsgjengene, gjenget og prøvd. Hva slags lim er best å bruke tro? Oddbjørn...
Nå ser jeg at festet skulle vært litt lengre innpå lemmen. Hvis en ser på buen på grepet, så treffer den rett i skrufestet. Men det skal vi nok løse på no vis. Her gir vi ikke opp av bagateller :wink:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Nå er det egentlig bare å skjære ut, og pusse lemmene, så er det snart prøvetur :D
Jo mere jeg ser på denne type buer, jo styggere blir de egentlig..av en eller annen grunn. Tror ikke det blir så mange slike æltså :lol:
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Oddbjørn »

Epoxy av et eller annet slag, hva slags skruer skal du bruke?
Ser bra ut dette her. Oddbjørn.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Jeg tenkte jeg skulle maskinskruer med senkehode. Men så tenkte jeg kanskje at skruen setter seg..? stål mot stål.. Men nå finnes det masse fint å få kjøpt. og litt sink vil jo gjøre susen :D
GlennGB
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2008, 23:33

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av GlennGB »

Meget pent arbeid:) Alltid bra med dreiebenk.. 8)

Hvordan har du lagt inn bjørka i grepet? båndsag og skvisa bjørka mellom?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Jeg er en vanvittig rastløs sjel, og har hatt mange forskjellige jobber. Samtidig har jeg pleiet bekjentskapene på hver enkelt arbeidsplass greit. Da går det greit å låne maskiner og utstyr som en til vanlig ikke har tilgang til :D
Hvordan har du lagt inn bjørka i grepet? båndsag og skvisa bjørka mellom?
Jupp. Jeg lager bare laminatet like tykt som sagskåret,og sauser inn med lim.
Svar