liming

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Tailer
Bueskytter
Innlegg: 38
Registrert: 16 jun 2008, 00:07

liming

Legg inn av Tailer »

hva er det dere limer med når dere bruker flere tresorter på sammme bue?


takk på forhånd:)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: liming

Legg inn av Moen »

Heisann.
Vanlig hvitt snekkerlim. Casco, for eksempel. Pass bare på at flatene er rene før du limer :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: liming

Legg inn av nidrinr »

Bruker trelim jeg også, men noen mener det ikke er bra nok. Jeg for min del har aldri opplevd at trelimet ikke har holdt, så inntil jeg er overbevist av det motsatte kommer jeg til å fortsette med trelim. Jeg bruker forøvrig vintertrelim, og en kombinasjon av så mange klemmer jeg er i stand til å oppdrive, + sportstape som strammes HARDT mellom disse for å klemme dem godt sammen.
Håkan SLS
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 21 mai 2008, 14:58
Sted: Stockholm, Sverige

Re: liming

Legg inn av Håkan SLS »

Glöm heller inte att mätta bitarna ordentligt innan de sammanfogas, annars kan de lätt suga i sig hela limfogen.

Jag minns fortfarande den 1:a bågen jag gav mig på, utav furu från brädgården (det var det exotiskaste träslaget de hade utan väntetid). Jag skulle limma på en råhudsbackning och tyckte jag tog i bra när jag tunnade ut en skvätt lim (Casco trälim) med lika mycket vatten, strök på, väntade 2 minuter och sedan limmade ihop.
Eftersom råhuden var blöt tyckte jag det skulle räcka, men icke då. Morgonen efter kunde jag lyfta av råhuden med bara lillfingret.

Med dagens moderna limmer kan jag sätta en slant på att rätt teknik vid limningen är viktigare än vilket lim man väljer.

/Håkan
Håkan
Stockholms LåsbågeSällskap

Age and treachery will always
overcome youth and skill.
Svar