gran til bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Tailer
Bueskytter
Innlegg: 38
Registrert: 16 jun 2008, 00:07

gran til bue

Legg inn av Tailer »

lurer på om gran er et bra bue emne?? granen er jo ganske rett og få kvister på.

takk på forhånd:=)
demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

Re: gran til bue

Legg inn av demian »

hei...sitter og leser i Helge Ingstad sin bok Nunamiut.. Her berskriver han kort en bue disse innlands eskimoene brukte:
"buen var rett, laget av gran med den indre bark bevart og omsurret med tynne strimer av dyrehud..."

Videre skriver han om pilene.."pilens lengde var fra en utstrakt venstre hånds knyttede neve til strupehodet. Spissen var laget av flint eller helst av reinsdyrhorn og var da temmelig lang - som fra utstrakt langfingers spiss til den bakerste forsenkning i håndbaken... dette er eskimoenes gamle mål.."

en av disse eskimoene Ingstad levde sammen med, som hadde drevet buejakt etter rein, hevdet han felte reinen temmelig sikkert på avstander opp mot 75 meter. Det vanlige var at de felte rein på 25-50 meter med disse buene.

Ørgen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: gran til bue

Legg inn av nidrinr »

Har ikke laga noen seriøse buer i gran, men for å videreformidle noen ord fra TBB så er det visst mulig å lage bue av så og si alle trær, det handler bare om å velge rett utforming på bua. Det vil nok la seg gjøre å få til ei OK bue av gran, men det finnes veldig mange andre trær som er bedre..

Om du vil prøve gran, ville jeg råda deg til å laga ei flatbue med veldig breie lemmer. Finn et emne med minst mulig kvist, og rettest mulig årringer. Også fint om årringene er tette (gjelder bartrær). Ville ikke satsa på gran hvis bua skal så mye over 40#, men det er lov til å prøve.
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: gran til bue

Legg inn av arco »

Vel, nå kan vel jeg ikke skryte av for mye erfaring med buemaking. Erfaringen min begrenser seg til 6-7 eksplosive buer. Jeg har prøvd med ask, lønn, og sikkert bananpalme og vet ikke hva. Jeg kjøpte, for veldig mange penger, svære fine emner som angivelig skulle være gode til buer, men det var noe med årringene eller håndlaget (mangelen på håndlag) som gjorde buene så til de grader eksplosive. Når en 70-80 # buejævel takker for samarbeidet og treffer deg i halsen (så forøvrig ut som et sugemerke utført av en flodhest) eller man nesten blir blind når treflisene fyker deg i ansiktet, eller kombinasjonen av en 50 # buestreng som treffer armen (som for øyeblikket IKKE er beskyttet av armbeskytteren) og at bueemnene penetrerer hud og hår.. Vel, det er da man gir opp.. Eller? For å komme til poenget. Altså... Min første bue som skulle vise seg å være stabil er laget av gran. Min bror, snekkeren, hadde ribbet en planke som skulle bli til en utforing til et vindu. Årringene i denne var snorrette. Jeg nappet den rett ut av hendene på han og etter 10 min med litt elektrisk høvel og grovt sandpapir dukket en utrolig rask og presis bue opp. Etter 40-50 piler kom det et lite knepp i den (det sprakk opp en liten flis). Jeg surret denne sprekken beinhardt på plass. (Ikke f"#¤% om jeg skulle gi meg når endelig buen virket). Tipper den er et sted mellom 30 og 40 # og den måler 210 cm (Det er helt sant) mellom nockene. Den er nydelig og morsom å skyte med. Hvis jeg skulle modifisert den på noe måte ville jeg backet den med et eller annet for å unngå flere sprekker, men vet ikke hvordan jeg gjør det.

Vel, carpe arcum!
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: gran til bue

Legg inn av nidrinr »

Hvis bua er 210 lang er den nok ganske sikker. Hvis du vil ha enkel backing kan du bruke linstoff. På et par tidlige buer bare limte jeg på stoffet i strekk med trelim og klippa til. (+ surringer ca hver 20 cm). Alle buer jeg gjorde dette med lever fortsatt, noe jeg ikke er sikker på om de ville gjort uten stoffet.
En enda enklere løsning jeg brukte som gutt var å bruke 1 lang remse med sølvtape. :wink:
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: gran til bue

Legg inn av KEn »

Hvis bua er 210 lang er den nok ganske sikker
Kommer vel an på bredden? Jeg har laget buer av både furu og gran, det funker det. Fordelen med disse treslagene er at det fins 1000ggr flere "perfekte" emner.
Om du bruker vanlig flatbuedesign, men 7-10cm brede lemmer istf. 4-5 så går det helt fint. ~60cm lange lemmer bør ikke være mer enn 10-11mm tykke for ikke å følge strengen for mye.

K
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: gran til bue

Legg inn av nidrinr »

Jo selvsagt bredde også. Og emnet i seg sjøl. Skal ikke uttale meg ut fra mye erfaring med gran, det blir mest sitering av hva andre har rapportert. jeg er nok litt bortskjemt med tilgang til andre tresorter jeg foretrekker før grana. :wink:

Furu har jeg forøvrig planer om å bruke i et laminatprosjekt når tida tillater det (og jeg får ordna med x antall andre bueprosjekter). Har sett meg ut ei fin og feit "kvistfri" grein jeg tenkte jeg skulle utnytte kompresjonsveden i. Morro å prøve om det blir så bra som jeg har hørt.
Svar