Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Denne er en "Sinirsek". De kalles også "Timarli", som er betegnelsen på flightbuer som skulle i varmeboksen før skytinga. Sinirsek refererer til at det er lagt ekstra sener på buen, noe som også gjør at den liker varmeboksen ekstra godt. I tillegg tror jeg Sinirsek-betegnelsen også innebærer denne halvmåneformen (eller hel, om man vil?). Det er i alle fall to typer tyrkiske flighbuer: "standard" og Sinirsek.


Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Jæger »

Dette ser rått ut :shock:
Må/bør den ha varme både før strengning og oppstrenget rett før skyting?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Slik jeg har forstått det, er det kun snakk om at den settes i en varmeboks noen dager før skytingen. Dette for å hente tilbake mest mulig motbøy, og kanskje for å tørke den ut litt. Når den strenges og skytes skal den ikke være varmet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Jæger »

Takker for oppklarende svar. Spør og graver om mye rart men da får en rede på litt av hvert som en kanskje ikke har bruk for :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av olethearcher »

Kommer til å bli helt sykt å se på når du skyter over 400 meter :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Ny tyrker, som blir klar til NM. Om noen kunne tenke seg denne (ca 80-120#?) er det bare å ta kontakt.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Jæger »

Heftig sak! Kjenner ikke disses indre og ytre kvaliteter så godt men for meg ser det ut som meget pent arbeid, Ivar. Vanskelig å anslå dravekt på disse kraftigere versjonene, skjønner jeg. Ser frem til å se den oppspent under NM :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av GreenMan »

Skulle gjerne hatt jeg, men det var det med penga da - norsk tipping ringte dessverre ikke i helga heller :p
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Hehe... :)

For de som eventuelt måtte lure på dette, pleier jeg å gjøre det slik at jeg ønsker et depositum på 1500,- ved bestilling, og så resten av summen når buen er klar. Siden man må regne med ca et år produksjonstid, har man litt tid på seg til å spare. Prismessig ligger de rundt 25000,- avhengig av type, vekt og utførelse.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Følger det med et sett ekstra muskler? :oops:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Fotbue? :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Om du tar den med på NM er jeg om ikke anna veldig interessert i å se på den. -Men jeg lever på flaskepant og bortkomne kronestykker i bilsetet om dagen, så om det skulle bli snakk om no handel får vi t det etterhvert.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

:D

Det er notert. Vi kan sikkert bli enige om en løsning på betalingen om du ender opp med å måtte ha den 8)

(men det gjelder nok å være litt kjapt ute, for jeg mistenker at den ryker ganske fort om den blir med til Polen på lengdeskytinga der i september)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

For litt over en uke siden var jeg i Polen på den fjerde internasjonale flight-turneringen. Kjekt å treffe "gamle kjente" som jeg ikke har truffet før. Det ble skutt i klassene 35, 50, 70, fri, og overtrekk. Pilene skulle være av naturmateriale, mens det ikke var krav til materiale i bue og streng - bortsett fra at buene måtte ha historisk form.

Jeg brukte buen som er avbildet over her - samme som på NM, bare etter litt trimming. Jeg skaut i overtrekksklassen, hvor det ble andreplass med 429,5 meter, bare 14 meter bak Monus Jozsef. Han skaut en glassfiberbue som det ble sagt var på 150 pund, med fastflight streng, 4-5 tommer overtrekk og ekstra korte piler. Jeg syntes det var rart at han ikke skaut lengre, spesielt siden det var helt vindstille. Uansett interessant å se at min hornbue på rett i overkant av 60 pund skaut nesten like langt 8)

For de av dere som er på facebook, ligger det et fint fotoalbum her:

https://www.facebook.com/adam.radziun/m ... 78&type=3#

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Jæger »

Gratulerer igjen med ei heilt vilt bra lengde :-)
Tett på 716 cm per pund, det er bøst. Og korte, pene buer trukket så langt ser bare enda bøsere ut :shock:

Lenken virker ikke for meg selv om jeg er fb.bruker, mulig det var noe med innstillingene. Mr. Radziun sendte meg denne lenken, kanskje flere kan se den?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar