Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, det er uten tvil noe ekstra spesielt med disse, til tross for at det jo faktisk er et instrument med ei gangske fæl historie.

Tror jeg trenger noen synspunkter på tilleren til den. Emnet hadde litt naturlig motbøy i den ene enden, og oppspenningen min var et forsøk på å gjevne den ut litt ved å legge til litt motbøy på den andre enden også. Den hadde en fin gjevn kurve med ganske mye motbøy etter oppspenningen, men mesteparten har forsvunnet nå. Enden med den naturlige motbøyen holdt naturlig nok bedre på bøyen, og gav meg litt ekstra hodebry.

Engelske langbuer er gjerne asymetriske, der man lar den nedre lemmen være litt stivere for å kompensere for det ekstra stresset den blir påført (via forskjellige strengevinkler på øvre og nedre lem, dersom man trekker litt over midten på strengen).

Dersom emnet har litt motbøy i den ene enden mener noen at det er best å la denne enden være øvre lem. Da tiller man buen uavhengig av motbøyen, og får frem en gjevn bøy igjennom hele lengden. Slik blir den øvre lemmen litt tynnere (fordi den må bøye mer pga motbøyen), noe som vil føre til at motbøyen vil gi seg litt etterhvert, og dermed gjøre buen asymetrisk etter noe skyting. Nedre lem vil da være litt stivere, og man har kompensert for at man vanligvis plasserer pila litt ovenfor midten på buen.

Jeg er litt skeptisk til denne fremgangsmåten, fordi det fører til at man stresser treet mer i øvre lem enn nedre. Derfor tegnet jeg rette streker langs buen, og tillet buen ut fra strekene. Slik garenterer man at treet blir stresset like mye i begge lemmene, og slik kan man lette tillingen betraktelig på emner med mye karakter. Denne fremgangsmåten medfører dog at en av lemmene vil se noe stivere ut, og jeg plasserte derfor motbøyen i nedre lem, i samsvar med tanken om at nedre lem skal være hakket stivere enn den øvre.

Dette medfører litt ekstra komplikasjoner, nemlig at strengevinkelen til den nedre lemmen blir spissere enn hos den øvre, som igjen fører til mer stress på den øvre. Muligens veier dette opp for det ellers omtalte ekstra stresset på den nedre lemmen.

Så med disse tankene i mente, hva mener dere om tilleren?


Bilde

Strengehøyden er litt for høy på bildet -> 6 1/2"


Bilde

Tok forresten livet av refleksen i dag. Men årringene er ikke de beste, og den ble litt kraftigere enn jeg egentlig hadde planlagt, hehe :oops: Tror ikke jeg lyver mye om jeg sier den er 80 pund.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Uvanlig fint barlind evne, bare en liten kvist. Jeg synes årringene
ser fine ut, de veldig tettvokste(norsk barlind) kan mange ganger
være sprø og eksploderer i taket fra tillertreet. Hva med et bilde på tillertreet med buen i fullt drag? Det er da det gjelder at buen bøier riktig.
Ser ut til at du har laget en flott bue Ivar. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Må si jeg ikke helt forstår dette med at visse barlindemner skal være så sprø. Såvidt jeg har forstått skal årringene være tettest mulig, og ifølge ryktene skal Bickerstaffe ha sagt at det bør være så hardt at man ikke lett setter merker i treet med neglen - om man skal lage kraftige langbuer. Jeg håper de to kriteriene er gode tegn og ikke indikerer pangfare, for da tror jeg at jeg lar mitt andre emne ligge i fred, hehe. Det er ikke langt fra at det er dobbelt så mange årringer i det emnet, i forhold til dette. Men det ser nå ut til at buen holder iallefall :)

Du tror ikke heller at det har noe med fuktighet å gjøre?


Her er buen trukket til 26", med 5" strengehøyde.

Bilde

Tror jeg må gjøre den litt mer whip-ended.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Hei igjen Ivar. Man blir jo aldri helt klok på treverk, men det er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha laget en del barlindbuer opp gjenom
årene. M an får en indikasjon på kvaliteten når man begynner med drakniven. De gode er som å skjære i, hva skal jeg si, som i hardt smør, mens de mindre bra lettere fliser opp. Det er ingen hundre prosent regel her. Man kan få både positive og negative overraskelser.
Jeg er enig i at du burde få de ytterste halvdelene på lemmene til å bøye litt mer. Oddbjørn.
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

Vakkert Ivar!
Synes også det ser ut som den er en tanke stiv i tuppene.
Men en skjønnhet er det okke-som

-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hardt som smør var en god beskrivelse :) Dette emnet føltes slik, mens det andre jeg har virker mye sprøere. Så empirien støtter deg :)
Tror jeg må henge tillerstokken min på veggen når jeg skal begynne på den, hehe.

Jeg justerte tilleren litt i kveld:

Bilde


Skal skyte den noen ganger igjennom kronografen, og så justere tilleren på nytt, så nærmer det seg ferdig tror jeg.


Edit:
Det er visst flere som mener det samme om barlind og knekkbarhet:
http://www.primitivearcher.com/smf/inde ... 431.0.html
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Flott bue. Venstre side på bildet som jeg går ut i fra er opp ser helt
perfekt ut, jevn fin bøy med de ytterste 6-7 tommene en tanke stiv.
Kanskje litt mer skraping på høyre sides ytterste 1/3 del for å få litt
mer bøy der. Kanskje lurt å skyte buen en del for å se om noe forandrer
seg først. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, jeg snudde visst buen på det andre bildet. Dårlig gjort, hehe :oops:
Jeg skaut den igjennom kronografen i gårkveld, og fikk to-tre målinger på 150-160 fps, med 27" trekk og ei vanlig 11/32 m/125 spiss. Hadde strengt tatt håpt på litt mer :roll:

Tilleren forandret seg ikke spesielt etter noe skyting, så jeg skal gi den en omgang med siklingen før jeg gjør videre tester. Tror faktisk jeg skal gjøre den såvidt litt mer whipended på øvre lem også, i tillegg til å ta av litt mer der den har motbøy på den nedre lemmen. Det ser iallefall ut til at Mary Rose-buene har en litt mer whipended tiller.


Svært lite handshock forresten :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Skulle ut og øve litt styrke i kveld, med min tidligere 80-90 punds (eller 55 ved 19,5") langbue av ask med stående årringer.

Jeg var godt fornøyd med tilleren, og jeg har trukket den flere ganger til 29", i tillegg til å ha skutt den 10-15 ganger med 28".

Bilde



...det gikk ikke så bra :lol:

Brak sa den, og øverste lem fauk rett i skolten på meg :shock: :lol:

Bilde

Bilde


Svakheten var naturligvis svingende fibre på ryggen, så dette blir nok min siste kraftige ELB av askeplank uten noen sikring av ryggen, hehe 8)

Er glad jeg har synet i behold :shock:


Edit:
Målte akkurat fuktigheten i knekken, og den viste gjennomgående 7% fuktighet. Ser ut til at hybelen min er litt for tørr til å oppbevare buer i :x
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

En buemaker skal ha slike merker i panna, gjerne mangle et par tenner
også, på grunn av at kilene har hoppet ut under klyving av barlind.
Oddbjørn.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Oucha!! :shock:
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

Auda. Har ikke blitt truffet av noen biter når jeg har knekt buer.
Heldig at det var panna som var i veien da.

-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hoppende kiler hørtes skummelt ut :D
Forsovidt er det veldig effektivt å sage et spor i stokkene f.eks med ei sirkelsag før man splitter dem. Så unngår man å ende opp med vridde halvdeler. Helt genialt.

Er glad det bare var panna som var i veien ja. Kunne blitt ei stygg greie det der egentlig. Menmen, så er jeg den erfaringen rikere 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Fælt så slappe dere er :P

Ny padleåre av askeplank:

Bilde

55# ved 21" trekk. 73,5" fra nokk til nokk. Her trukket til 18,5".

Bilde

Den har fulgt strengen en halv tomme etter 50-75 skudd.

Bilde


Skaut tre lengdeskudd med den i dag, og pila havna på omtrent 202 meter hver gang. Pila var ei 32" lang og 24 gram tung tønneforma furupil med tre 70x8mm parabolic fjører. 202 meter fikk jeg også med pyramidebuen som ligger ved siden av den...

...her trukket til 18,5"
Bilde


Æsj, jeg sliter med lengden altså :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

202 meter padling er ikke dårlig. Elegant breddeprofil på padleårebuen.
Er den laget med stående årringer?
Oddbjørn.
Svar