Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Hmm, det kunne kanskje vært noe det :)

Vi trenger jo bare korte lengder - gjerne ikke mer enn 60 cm, også ikke mer enn rundt 7cm diameter.

Må ta meg en runde og se om jeg kan finne noe lokal lønn først, men kanskje vi kunne gjort en deal til f.eks inne-NM, eventuelt?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Grauten »

Håper vi kan få til en sammenkomst, hvor det hadde vært mulig å pumpe gutta for
smådetaljene som stopper en annen stakkar. Har jo fulgt med på Atarn noen år, men
tanken på å investere store summer i materialer som en ikke er sikker på, for så å dumme
seg ut, frister ikke. Tror nok jeg kunne lagt beslag på noen timer med mye spørsmål og
diskusjoner rundt denne buetypen gitt. :D
Men Kviljo, det siste prosjektet ditt, hva vil forhindre håndtaket ditt fra å skilles fra buen?
Jeg glaner og glaner, men kommer frem til at du ikke vil få senene til å holde det på plass.
Korriger meg dersom jeg har sett feil, men håndtaket ligger i fremkant av buen?
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Må vel prøve det her etterhvert jeg også... Men det kommer ikke først i køen.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Materialkostnadene er ikke skremmende, i alle fall ikke i forhold til buen man kanskje ender opp med.

Jeg har handlet inn et lass horn og sener nå, så det kan godt tenkes jeg lager noen horn-laminater for salg.

Grepet skal visst holde, ifølge ekspertene på atarn. Jeg tvilte litt, selv om det så ut som om andre også hadde gått for den varianten. Det ligger jo i fremkant av buen, men et godt senelag pakka rundt, eventuelt også med noen surringer, så bør det holde. Det vanskeligste er visst å få hornet til å sitte fast på kjernen.


Vi burde absolutt hatt et nytt hornbueseminar snart, før jeg begynner å kalle det kurs :P
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Grauten »

Ok, trodde påvirkningen på senelaget, med den innoverbøyde vinkelen, ville gjøre
at senelaget ville delaminere og ta med seg håndtaket. Men med litt surringer og
fett med sener, så får du det nok til, du pleier jo det. Kviljo, du er som katta, uansett
hva du fyrer i gang, så lander du på beina(som oftest! :lol: )
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Håper det holder, i alle fall. Ville ikke gjort det slik på en trebue, dog.

La på første laget sener i dag. 12 gram sener var igrunnen nok til å dekke hele buen. ...og Adam anbefaler mellom 70 og 100 gram sener... Det må bli en del lag dette her. Tror det var bedre plass til sener på tyrkeren, faktisk. Vel, kjører først på med tre lag, så får man se.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Grauten »

Dette ser "berre lækkert" ut. Venter i spenning på den store dagen du skal fyre den.
Husk ishockeyhjelm og vernebriller! :P
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Den der ser ut til å bli tøff, Ivar.
Ang håndtaket, så så jeg på atarn at en eller annen mente at de gamle buene hadde senesurringer rundt buen som forsterkning (Muligens under råhud/barklaget?), istedenfor de trådsurringene de fleste bruker nå. Uansett så tror jeg en type sånn surring er med på å holde ting på plass.
Byggenr1 har også hel kjerne mellom siyahene, dampbøyd og håndtaket limt på foran, og det har holdt der. Men den har jo mindre setback. Og så lot jeg trekjernen bli gradvis tynnere akkurat der, sånn at den ikke bøyer i overgangen fra håndtak til buelem.
(dette var klønete forklart, ja :roll:)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Senesurringer er nok bedre enn trådsurringer, siden senesurringene vil stramme seg selv. Det spørs vel om jeg skulle gitt denne noen surringer, bare for å være sikker på at den ikke tar livet av seg selv. Får vurdere nærmere etter at den har fått siste senelaget. Kunne kanskje vært en god løsning å ha de under neverlaget. Får se litt på det :)

På min er kjernen omtrent like tykk hele veien, så det blir jo unektelig en del stress på fuga, men jeg planlegger å legge på ganske tykt med sener over grepet, så får det holde om det vil holde. Man lærer stort sett mer av det som går galt enn det som går. :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Alright :) Time for an update, now as I have killed the bow :lol:

Half way prepared the tips a few days ago. The leather patch went on much easier than I thought.

I made one tepelik today, and I tested the limbs. One limb went nicely around the tepelik, but the other delaminated. - just as Adam described in his troubleshooting-section in his book. The horn separated from the core at the reflexed part by the kasan bend.

The horn didn't suffer any major damage, so I decided to give it another try. I wasn't really prepared to soak the limb in hide glue to fill the crack, so I filled it with super glue. Let's see if it holds :)


I'm really happy that one limb held. After all, this is my first one, and it was glued with really fast gelling gelatine.

All thoughts are welcome :)


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

thænk yu verry møtsj får de øpdate :wink: Men krysser finga for superliminga! Kanskje greit at den ga seg på teplikern og ikke på fullt trekk :shock: Er repet på teplikene av råhud?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Det er hamp-hyssing fra biltema :)

Veldig kjekt at den rauk på tepeliken ja, for jeg tror det er mulig å redde den. Kommer nok til å gi den noen senesurringer nå, hehe.

Men må jo si den ser kjekk ut der den er bøyd over tepeliken 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

Biltema faktisk :lol: Men den bøyer ass! Sener er heftige saker :twisted:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

shit! den så jo så fin ut...................
...........men av prinsipp: Nei til suprelim!!!!!!! Lykke til likevel da :wink:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Får håpe at liminga holder. Blir det helt krise legger jeg den i vann og bruker delene på nytt igjen.

Siden jeg er tom for hudlim (venter ny ladning i posten om ikke lenge) står det litt stille med hornbuene nå. Fant fram et barlindemne i stedet, og begynte å spikke ut en ordentlig Mary Rose replika i kveld. Håper at jeg slipper å tille den noe særlig etter at målene fra originalen er overført. Breddeprofilen er ferdig, mens den er noen millimeter tykkere enn den skal være. Tror det blir en kjekk bue.

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar