Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dagens arbeidsinnsats:

Bilde

Til høyre en flatbue av rogn på 66,5 tommer. 46 pund ved 28" trekk.
Rett under 1 1/2 tomme brei på det breieste.

Bilde

Plasserte kvisten i håndtaket for å unngå trøbbel.


Bilde

Varmebehandlet og svidd med varmluftspistol.


Bilde


Bilde

Følger strengen rett under to tommer.



Bilde

Så et forsøk på å lage en decrowned flatbue, med tverrsnitt som neolittiske flatbuer. Dette er ryggen på buen.


Bilde

Det var rundt 12 cm motbøy (:D) etter gulvtillinga.


Bilde

Og tilnærmet strak etter tillingen. Ganske fornøyd med tanke på at emnet bare har fått tørke tre dager i romtemperatur, i tillegg til en times hurtigtørking med varmluftspistolen 8)



Bilde

Her oppspent med litt for kort streng.




Bilde

Også utøksing av en kommende muskelkiller av en holmegårdsbue.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Bilde

:lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hva slags bue, og hvor tunge piler?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det tallet fikk jeg da jeg testa buen av rogn som det er bilder av ovenfor her, med ei furu-flightpil uten spiss. Tipper mellom 20 og 30 gram.

Men dessverre er nok 231 fps ei feilmåling, tipper det andre skuddet på 197fps også var galt, for de neste fire målingene lå gjevnt på 150fps +/-2.

Skal love jeg fikk store øyne da "231" dukka opp på displayet :shock: :D

Testa forsovidt tre lengdeskudd med samme buen i dag, og det underbygger 150fps rimelig godt :) På øyemål vil jeg si mellom 140 og 170 meter.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Høres rimelig ut ja. Vi har også opplevd en del feilmålinger med hastighetsmåleren her i byen.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Desverre er det slik at for å få en nøyaktig måling må man bruke to
hastighetsmålere satt opp i tandem, dette når det gjelder piler. Det hender
at pila går skakt igjennom måleren og da får man feil hastighet ved
bruk av bare en måler. De som tester buer for de amerikanske
buejeger bladene bruker bestandig to målere satt opp i tandem.
For oss vanlig dødelige er det allikevel lite aktuelt å kjøpe to målere, så
vi får heller leve med at det ikke blir helt nøyaktig. Hvis man skyter
ei og samme pil gjennom måleren ti ganger og så tar en gjennomsnitthastighet skulle det ikke bli så halvgæernt. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Små variasjoner fra skytterens side (i tillegg til haugevis av andre faktorer) påvirker målingene ganske mye, så om man ikke har et eget testrom med en bueskytemaskin, ser jeg ikke hensikten med å være så opphengt i å få absolutte målinger.


I kveld lagde jeg meg en ny flatbue. 73 tommer lang, 4cm brei fra grepet til 20cm fra nokkene. 26 pund ved 28" trekk. Null reflex i emnet, og følger strengen en halv tomme etter en kort innskyting. Skaut ei vanlig 11/32 cedarpil med 125 grain feltspiss 110 fps. Skal korte den inn i morgen og se om den blir kjappere.

Bilde Bilde




Også en bue til broren min som blir 11 på fredag. 57 tommer fra nokk til nokk, 2" brei fra grepet og til 15cm fra tuppene. 48 pund ved 28" trekk. Den stacker voldsomt, så heldigvis trekker han ikke så langt :) Selv om jeg har trukket den til 28 følger den ikke strengen mer enn 1 cm. Skaut igjennom kronografen med 136 fps. Tydelig et resultat av lite spenn på strengen ved lavt trekk :) Av askeplank, som dere sikkert ser.

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Da har jeg korta inn den 73 tommer lange flatbuen til 66 tommer.
Den gikk fra 26 pund ved 28, til 37 pund ved 28", og fra 110fps til 122fps :) Den følger faktisk strengen mindre nå enn før: under en cm :D Det har sikkert noe med at jeg ga den en omgang til med varmluftspistolen 8)

Bilde

Bilde

Bilde



Også lagde jeg meg en liknende bue, dog litt kraftigere -> 57 pund ved 28". 72" lang, og 2/3 av lemmene er 2" breie. Målt fra buksiden av grepet har den 1cm motbøy, selv om planken jo var helt rett fra starten av. 7% fuktighet i emnet. Den skaut den vanlige pila (11/32 m/125 grain spiss) 144 fps. En liten nedtur der, så jeg skal korte inn denne også litt, og smale inn tuppene litt mer, så tilleren blir litt mer eliptisk.


Bilde

Bilde

Bilde



Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Da har jeg kortet inn askeplank-buen fra 72" til 68". Nå er den 2" brei, med 11" avsmalning mot 1/2" nokker. Tilleren er noe mer whip-ended enn på bildene over her, og den havnet på litt over 60 pund ved 28" trekk.

144 fps med vanlig pil steg til 158 fps. Og ei lettere lengdepil gikk 171 fps igjennom kronografen. Den følger fortsatt ikke strengen, og til tross for det kaster den faktisk dårligere enn sin eldre 61,5" lange rekurverte bror, som klarte 180 fps:
Bilde


Så jeg lurer på om jeg skal prøve å korte den inn noen tommer til 8)

Hvor mange fps måtte man ha for å nå 300 meter igjen? :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Yes, da har jeg lagd meg enda en bue :oops: Ble så godt fornøyd med stringfollowen på den forrige plankebuen, så da ble det likegodt en til, dog noen pund krafigere, og slankere mot nokkene.

Bilde

Bilde

For første gang prøvde jeg en såkalt stringer (hjelpestreng for oppspenning av buen?) for å få spent buen opp. Derfor dobbelt sett nokker :)


Bilde

Den er 55 pund ved 22" trekk. Trekker til 28", men fiskevekta mi går bare til 55 pund. Tipper den er en plass mellom 70 og 90 pund. Den er iallefall akkurat på maksgrensen av det mine armer greier for øyeblikket :oops:


Bilde

Jeg skal vel ikke skryte på meg at jeg har skutt den inn, men den har vært trukket til 28 tommer noen ganger, og målt fra buksiden av grepet følger den ikke strengen :D 8)


Bilde


71" fra nokk til nokk, og 2" brei fra grepet, og smalner konvekst mot 14mm breie nokker.


Gleder meg stort til å teste den i kronografen 8)

Har også gulvtillet en kortere rekurve i samme leia. Dessverre tok jeg nesten livet av den da jeg skulle prøve å bøye rekurvene med varmluftspistoler :roll: Det sprakk opp en del, så jeg avbrøt og gikk over til damping. Det gikk helt perfekt på den ene lemmen, så jeg skulle selvfølgelig bare satt igang med damping først som sist. :x Men sprekkene er fulle av epoxy nå, så jeg tror det skal gå bra likevel 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Testa akkurat buen (den rett ovenfor her) i kronografen 8)

Seks målinger på 176 +/-2 fps med flightpila.
...og fire målinger på 172 +/-3 fps med ei vanlig 11/32 pil med 125 grain spiss. :P

Det sier meg at man ikke trenger veldig lette piler på veldig kraftige buer :wink:


Har fælt lyst til å korte inn denne også. Det burde være mulig å få litt mer ut av den, om ikke ekstra stringfollow veier opp for mindre masse.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Hei Ivar.
Med den farta du lager buer, er det vel snart ikke flere asketrær
igjen på vestlandet. :wink:
176 fot er fint til en trebue å være. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Fint å være student :)

176 er jo greit nok det, iallefall med ei vanlig pil. Men det er jo langt fra nok :roll:

Kanskje har dere noen tips til hvordan jeg burde designe neste bue?


Fikk endelig psyka meg opp til å file ned ryggen på barlindbuen i kveld. Det gikk rimelig bra faktisk, så jeg tok sjansen på å lage litt spon også. Så nå nærmer den seg gulvtilling 8) Jeg gir den et mer firekantet tverrsnitt, ála de som er gjengitt i Robert Hardys Longbow. Forhåpentligvis vil det bidra til at den beholder litt av de nesten to tommene motbøy, så kanskje blir det litt liv i den også 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Hur gick det med denna:
Bilde


Och jag är spänd på mätningar från denna:
Bilde

Du frågade vilken design du skulle laga härnäst, och jag tycker designen på den på sista bilden här är otroligt vacker. En laminering på en sådan design borde väl ge ett hyffsat kast? Red elm som buk, actionbambus som core och sen tonkin bambus backing :twisted:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Den rekurverte ligger her på hybelen og forbereder seg psykisk på å bli torturert :lol: Venter på at det skal dukke opp noen sener i posten, så jeg kan få gjort den ferdig :)


Den andre der er så slapp at jeg ikke gjorde bryet med å måle den på noen måte. Den skulle bli en barnebue, og det ble den :) Tipper den er på rundt 20 pund. Og sånn sett skulle den beholdt mye av motbøyen, men treet var nok litt for fuktig til det. Jeg tror forsovidt tverrsnittet funker bra om man unngår kvister, så jeg kommer nok til å spikke frem en til når emnene har blitt noe tørrere.


Laminering er nok veien å gå for å få en kjapp bue. Men det er ingen kjapp måte å få en bue på, hehe :D
Jeg har to bambusstrips liggende her, som venter på noe kompresjonsdyktig tre å bli limt til. Det skal bli moro!
Om jeg har forstått ting riktig er alm sin beste egenskap strekkstyrke, så det ville sikkert fungert fint som backing. Dessverre florerer det ikke av alm på vestlandet :(
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar