Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Tror du får bra kast i den designen iaf. :P
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Den kraftige ask flatbuen du nylig har laget minner om min flatbue. Både i design, styrke og hastighet. Så du har ingen grunn til ikke å skyte rundt 230 meter med den, det klarer i alle fall min etter en del bruk.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Riktig ja 8) Har din samme tiller? Er litt usikker på om den burde bøyd mer ytterst. Litt vanskelig å se uten et bilde av fullt trekk men.

Uansett burde det være mer å hente, for den kunne nok både vært kortere, og lettere mot tuppene.


Det hadde vært moro å lage en lik bue, men gitt den en omgang med varmluftspistolen, og sett om det var mulig å gi den noe holdbar motbøy 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Tilleren ser forholdsvis lik ut. Jevn bøy hele veien. Bare grepet er stivt. Bøyer også i tuppene. Det er jo en lang diskusjon om stive tupper er raskere enn buer som bøyer mer mot tuppene. Men lette bør de uansett være.

Det er ikke noen regel som sier at korte buer er raskere men lange, men korte lemmer er raskere enn lange. Du kan jo heller gå over til litt lengre grep. Blir buene for korte får du en bratt strengvinkel på fullt trekk, noe som heller ikke er heldig.

Du som produserer så mange buer, burde prøve deg litt på noen hypereffektive lengdebuer. F.eks. den som Dan Perry nylig har laget: Langbue som er like tykk som den er bred. Blir tykkere mot tuppene og bøyer også mer der :shock:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ikke godt å si hva som er best av stive eller bøyende tupper. Men trolig kan stive tupper være like lette som bøyende tupper, om man bare smaler dem av nok. Bøyende tupper bør jo være breiere enn stive, for å hindre stringfollow. Med stive tupper får man jo ei feitere force-draw-kurve, men jeg tror kanskje dette er viktigere for de som lager buer med fastsatt dravekt. Det gjør jo i prinsippet ikke noe om buen stacker litt, så lenge man klarer å dra den fullt ut. - om man da kun er ute etter lengde, og ikke lengde i forhold til dravekt.

Er forsovidt med på tanken om langt grep og derfor kortere lemmer med mindre masse. Men det er noe som skurrer med den teorien. En bue med (langt) stivt grep vil fordele spenningene på et mindre område enn en bue med kort eller bøyende grep. Derfor vil den også følge strengen mer. Så sett at man lot det stive området bare bøye såvidt - sånn at det er langt fra grensen til at det følger strengen. Da vil det lette spenningene litt på resten av lemmene, og buen vil følge strengen mindre. Klart, for mye bøy innerst vil ikke være bra, men litt bøy med null stringfollow kan ikke skade.

Men igjen, det er ikke godt å si hva som veier opp for hva :) Det beste er nok å bare prøve det i praksis. Kanskje jeg skulle lage to tilnærmet identiske buer, en stiv midt på, og en med såvidt litt bøy midt på.

Du fikk med deg den buen du også ja 8) Helt utrolige distanser de skyter med så minimale pundstyrker :shock:
Men jeg forestiller meg at slike buer krever litt annet materiale enn ask, hehe. Jeg har noen gromme emner liggende, men jeg våger ikke å begynne på de :oops:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Supereffektiv er ikke denne iallefall (70-90# 71" lang, den sist omtalte):
Bilde

Skaut et skudd med ei lengdepil av furu med 3" x 1/2" fjør i kveld, men den gikk ikke lengre enn omtrent 200 meter.
For å sammenlikne, skaut jeg ei 11/32 cedarpil med 125 grain spiss og 5" x 1" fjør. Og til tross for dimensjonene gikk den bare 25 meter kortere :roll:

Så dette stemmer jo bra med kronograftestinga, der de to forskjellige pilene fikk omtrentlig den samme farten.

Forhåpentligvis er det noe å hente på å skyte flere skudd, og sannsynligvis er det også litt å hente på en kortere og mer whip-ended bue med smalere tupper.

Men dæsken så moro med litt power i buen! Høres jo nesten farlig ut når pila slippes, hehe. Snart må jeg lage meg en 100-punder 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, jeg kortet ned denne med to tommer, og smalnet av tuppene en del. Den gikk fra 144 fps til 169 8) Tilleren ble mye mer whip-ended, og den stacker merkbart mere, men hva gjør vel det så lenge man får noen ekstra fot per sekund? :lol:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Den buen der så fin ut, ja! Og hvis du peller fjøra av lengdepilen din, eller iallfall reduserer dimensjonene til ca. 25 x 6 mm i bananform, legger du nok på en femtimeter, skulle jeg tro. Fjær bremser utrolig mye!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det er jo lov å drømme om det iallefall 8)
Men jeg kunne gjerne hatt hundre meter ekstra, hehe :D


Må finne meg et bedre egna lengdeskytingsområde en dag, så blir det testing av tre buer og piler med litt forskjellig spine og mindre fjør.

Det er jo ennå litt igjen av 2006, sååå...

...om ikke du tar 300-meteren nå til helga da 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Barlindbuen som er omtalt her tidligere begynner forresten å ta form nå 8) Det var nesten ekstatisk å gå over buen med glattebein :mrgreen: Det ble vanvittig gromt 8) Så må jeg få skutt den inn litt, tynna ned tuppene, og satt på hornnokker. Er usikker på om jeg skal gå for svarte i bøffelhorn, eller om det burde bli hvite i hjort eller reinsdyr.
Jeg tok visst sjansen på å la den bli litt kraftig likevel. Tipper den er mellom 70 og 60 pund, og nesten like tykk som den er brei i hele lengden. En liten teaser :lol: :

Bilde


Her er forresten forskjellen på 144 og 169 fps, oversatt til tillerspråk:

Bilde
Bilde



Til venstre ligger samme buen som på de to bildene over. Litt smalere nå ;)
Bilde

De to til høyre er D-buer av askeplank, den ene med beiset buk (30-40#), mens den andre er 70-80#. På bildet var den 80" lang, så den fikk ikke plass i bildet, men nå har jeg kortet den ned til 75". Den følger forsovidt strengen 1" etter tillingen. Kommer nok til å bli mer som 3"-4" etterhvert rekner jeg med :lol:

Padleåra har jeg store forventninger til. Med rett tiller burde den være rimelig rask 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Pip Bickerstaffe har en grei tommelfingerregel som sier noe om hvor mye trekkstyrke du vinner på å korte ned buen: For hver 1% i lengde du korter ned buen, øker styrken med 5%.

Din kraftige flatbue som du kortet ned fra 71" til 69" vil si en forkortning med ca 3%, altså burde styrken ha økt med ca 15%. På en 70# vil de si i overkant av 10# ekstra. Ikke rart buen gikk raskere.

Padleårebuer er i følge Tim Baker ikke så veldig effektive siden de har mye masse plassert langt ut på lemmene, men det er forsøket verdt. Du har i allefall ikke lagt igjen for mye vekt ute ved nokkene. :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, sant nok :) Men pund er ingen hindring, som sagt :D, så lenge man får litt ekstra fart 8)

Det kan nok tenkes at padleårebuer generelt er treigere enn pyramidebuer. Det har nok like mye å gjøre med draw-force-kurva som mye masse midt på lemmene. En padleårebue krever jo en helt annen tiller enn en pyramidebuer, så massen midt på lemmene skal ikke bevege seg så langt som på en pyramidebue, ergo kan ikke det være problemet med designet.

Den bøyer svært lite innerst, bare akkurat slik at midtpartiet bidrar litt - uten å få stringfollow. Så dette er jo i prinsippet en bue med langt ikke-bøyende midtparti og korte lette lemmer. :wink:


Nå har jeg forresten satt på hornnokker på krigsbuen min 8) Tror jeg syntes at det ble litt for lyst med hvite nokker. Kameraet sin av/på-knapp har begynt å leve sitt eget liv nå, så det ble dårlig med bilder :x
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Woho :D

Ny kronografrekord 8)

Padleårebuen med flightpil -> 183fps 8) og det på omtrent 28" trekk, kontra 29-30 på den rekurverte som gjorde 180 :)

Men den stacker ganske mye, så jeg tror jeg må prøve samme designet i en 190cm lang bue. Må jo prøve å lære noe av middelaldermenneskene, hehe :wink:


Nå må regnet slutte snart, så jeg kan komme meg ut og dra den en tomme ekstra 8)

Her er forsovidt oppstrenget profil, og stringfollow til padleåra:

Bilde

Bilde

Den er forresten 67" lang og 1 3/4" brei på det breieste. 55# ved 20" trekk, hehe 8) Tipper denne også er en plass mellom 70 og 90 pund. Foreløpig har den fulgt strengen en halv tomme, målt fra buken.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, og nå ny skjønnhetsrekord :mrgreen:


Bilde

Engelsk krigsbue, inspirert av Mary Rose-funnene. Av Pacific Yew, eller Barlind fra Junaiten, hogd høsten 2005. 1 1/4" brei ved grepet, og 70 1/2" mellom nokkene.

Gjennom hele lengden er den stort sett nesten like tykk som den er brei, med et tilnæmet firekantet tverrsnitt. Ved grepet er den 33mm brei og 30mm tykk. Midt på lemmene er den 27mm brei og 25mm tykk. Foreløpig - før innskyting - har den 1 1/2" motbøy/reflex. Uten å ha veid den vil jeg anslå den til å være en plass rundt 80 pund. Strengt tatt burde den være relativt hissig. :lol: 8)

Bilde



Bilde
Sist redigert av Kviljo den 05 okt 2006, 19:20, redigert 1 gang totalt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Veldig pen Ivar. Det er noe med engelske krigsbuer asså ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar