Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Egentlig ikke. Gjorde det som det står i boka. Har ikke prøvd med alkoholdamp og å stryke barken etterpå, men det ser ut til å fungere ganske greit. Tror kanskje trikset for salene er å strekke barken på buen. Etter fulltrekk har den rynket seg litt der buen bøyer mest.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Fikk endelig testa den i skytemaskinen. Skaut to lette karbonpiler og ei tyngre trepil. Satte skytemaskinen til å slippe på 26 tommer, målt fra buken. Etter skytinga målte jeg den til 65 pund ved 26 tommer.

Pilene gav følgende hastigheter:

236 grain 252 fps
323 grain 216 fps
545 grain 174 fps


Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Se det ! Det var interessant. 15 grams pil er jo egentlig ganske tungt. 3,6 grain pr pund er jo mer enn vi pleier å bruke på trebuene. Og da synes jeg det er imponerende med 252 fps ! de beste 26 tommers pilene mine ligger på 13 til 14 gram . Jeg er overbevist om at denne vil skyte godt over 300 m !skulle vært artig å se hva den får til med litt lettere piler.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Enig! Dessverre har jeg bare to sånne moderne plastikkpinner, så det ble ikke målt for lettere piler. Kanskje får jeg korte ned ei av de jeg har. Buene som Adam K. testet, gikk bare fortere og fortere helt ned til under 2 grains per pund, så det er kanskje sannsynlig at denne også har en del å gå på. Det samme gjelder vel for din også, om jeg husker rett?

http://www.atarn.org/islamic/akarpowicz ... _tests.htm

Jeg tror de fleste flightpilene mine er rundt 200 grains, så det blir vel rundt 3 grains per pund på søndag.

Har du fått krysskoblet fps-målinger med lengde for ei god pil, forresten? Godeste Badger mener at 250 fps skal kunne gå forbi 400 yards, men jeg vet ikke om jeg tror helt på det.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Akkurat det samme har jeg også tenkt. Kanskje har han rett, men det raskeste jeg har målt med laminert flightholmis er 250 fps. Og den buen skjøt ikke så veldig mye over 300 m. MEN ! Skulle ønske jeg hadde gjort nettopp det du foreslår. Å krysskoble fps med lengde altså ! Det skal jeg jammen gjøre.
Ivar, jeg har akkurat de pilene du trenger. Jeg fikk noen proffe karbonskaft av godeste Martinus Grov i vår, 5-6 mm tykkelse og skyhøy spine. De er lette også. Jeg skal sende deg noen, så kan du teste ! Jeg har laget dem ferdig med spiss, nokk og fjær.
Grain pr. Pund : helt riktig, min hornbue har gjort det best med superlette piler, ned i 1,6 gpp.
Gleder meg til å høre hvordan det går i nm. Lykke til !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Du kommer ikke på NM altså? :(

Jeg hadde en plan om å skyte litt lengde med skytemaskinen og la kronografen måle skuddene samtidig, men det har ikke blitt noe av så langt. Kanskje man bør prøve å få det til nå en gang iløpet av høsten.

250 fps og rett over 300 meter høres egentlig ganske overførbart til denne buen. Jeg forventer ikke noe mer i alle fall. Det blir artig å se, om skytinga går greit.

Yey! Takker gjerne ja til ei testpil :D
Det skulle forresten vært sabla moro og sett noen fps-tall fra hornbuen din. Det er nok et fint tall :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Det skulle jeg også likt, men kronografen min har tatt kvelden og hornbuen har fått lengre tupper. 6 cm på hver tupp. Og da ble den såpass ustabil at jeg ikke har turt å skyte med den enda. Det vil si det ene lemmet har en ørliten vridning, så strengen ikke er ordentlig sentrert. Har varmet forsiktig en gang og vridd litt, men jeg er ikke i mål enda. Men jeg har tro på at jeg skal klare det til slutt. Ellers har jeg en lovende 50 punder som nesten er klar til take off 8)
Jeg kommer nok ikke på nm i år, men har ikke pensjonert meg helt enda.. Tipper jeg fortsetter med lengdebuer på si i fremtiden. Det var den 400- metern da...kun 9 meter mangler :?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Kopierer dette fra atarn:
I finally got the mushamma to work reasonably well. It just needed some extra wax to stick properly to the grip and to itself. Drawing with the specialized grip is putting a lot of pressure between the thumb and index finger, and 12 arrows drawn to 65 pounds is about what my hand will take at the moment. Need more practice.

Anyway, this is what the equipment looked like at the range. Thumb ring, siper with new leather/silk parts, mushamma, pishrew arrows, flightarrow-box and the bow. 65# @ 26".

A friend of mine who watched the siper during the shots said the arrows were drawn about an inch behind the grip. - which mean they were drawn to about 26 inches, and the speed probably around 250 fps. Out of 12 shots, the two best arrows went 392 and 391 meters. There was about 5m/s wind at a slight angle from the back. Added over 100 meters to my personal best, and also added one meter to the current Norwegian flight record.

So now that the bow has done its duty, I will see if I can tune it a little. It has still got horn all the way up the kasans, and I feel confident the tips can be reduced somewhat as well. Also, there's still two more inches to be drawn within the siper.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Herlige bilder ! Takk for innspill om krist-hornbuen....jeg tar av hornene og lager ny kjerne.
Her er hornbuen min med forlengede tupper. La på 6 cm på hver tupp, og nå har jeg omsider fått den stabil. Tok noen forsiktige testskudd i kveld, uten siper og med bare 21 eller 22 tommer trekk. Pilene landet mellom 300 og 350 meter. Blir spennende å prøve skikkelig :D
20140902_194319.jpg
(104.68 kiB) Lastet ned 2772 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Oh, det lover bra! Nå bør den jo tåle vel i alle fall to tommer lengre trekk sammenlignet med tidligere?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ja, den bør vel det. Den er blitt trukket til ca 23" før, så rundt 25" skal være mulig. Mao. 23 tommers piler og siper. Så spørs det hvor lette piler jeg kan få til på den lengden. Bør ned i 10 gram hvis det skal bli noe action tror jeg. Hvor tung er pila du skjøt lengst med ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Snasent 8)

Jeg tipper din er gladere i lette piler enn min er. Jeg er fortsatt litt forbauset over at tyrkeren gikk såpass bra med de relativt solide kasanene og tuppene - sammenlignet med hvor lette tupper din må ha til sammenligning.

Jeg glemte faktisk å notere meg hvilken pil som gikk lengst. Det var to av seks stykker som gikk 392 og ca 391. Veide de i kveld, og samtlige ligger mellom 220 og 230 grains. Tror kanskje de er litt tunge for denne buen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

193 grain pil skutt fra 26" på tyrkeren

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av dagsunde »

Egentlig er det tallet der tøffere enn 300... 8)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Grøss.....nå går det alvorlig fort ! 400 meter blir bare en formalitet. 450 minst, kanskje 500. Says I . Utrolig resultat med såpass tung pil ! Du har nok rett ang. Buen min. Den må ha lette piler. Men jeg tror likevel at din vil oppføre seg som Adam sine, eksponetiell fartsøkning med lettere og lettere piler. Men det betyr selvsagt ikke at de letteste pilene vil gå lengst.
Svar