Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Hva ? Har 370 - buen sidenokker ? Overraskende. Hvorfor valgte du det ? Når jegtenker meg om, så slipper du gjerne å bekymre deg for hornoverlegg som løsner.... ?

Holmalongen lever, den !!! Den fikk en del kompresjonsmerker etter noen økter. Da sluttet jeg å skyte med den, og hengte den opp på stas. Men det er sikkert ingen grunn til bekymring ? Du virket litt usikker, Kviljo, på om buen ville holde. Derfor ville jeg ikke pushe.... Jeg trekker jo tross alt 31".
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Sidenokker er hendig siden trykket fra strengen innover mot grepet kommer mot lemmene og ikke bare på nokk-overlegget, jepp. Også blir det jo tullete å ha hakk på begge sider av tuppen. Men det kan nok tenkes at nokkoverlegg og hakk direkte i ryggen er rett vei å gå for å få lettest mulig tupper. Jeg brukte som sagt sidenokkene til å kompensere for litt ustabilitet sideveis.

Bra den lever :D Jeg var strengt tatt litt usikker, siden det var så kort tid mellom varmebehandlinga og NM da den skulle testes for første gang. Men om kompresjonsmerkene ikke utvikler seg og er jevnt fordelt ville jeg ikke vært redd for å bruke den. Er det noen av merkene som ser ut til å bli dypere kan du eventuelt justere litt med et par siklingsstrøk. Har aldri opplevd at en bue har knukket etter å ha blitt dratt til fullt trekk etter den 10. ganga. Knekk skjer oftest når de blir trukket lengre enn det de har vært trukket til tidligere.

Kompresjonsmerker er jo ikke nødvendigvis noe man ønsker, og de gjør buen tregere. Men samtidig er de en god bekreftelse på at treet i buen jobber fullt ut, og om merkene er jevnt fordelt viser de også at buen er jevnt stresset. 370-meters-buen hadde også kompresjonsmerker langs begge de indre lemmene. 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Å hoi :? Da MÅ jeg holde koken med styrketrening; hvis jeg skal klare å trekke Speedmonsteret til den får kompresjonsmerker :D

Kompresjonsmerkene på Holmalongholmisen er ikke dype, og de er forholdsvis spredd over indre buelem. Så det holder sikkert !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Tror du skal trekke den ganske langt før den får kompresjonsmerker ja 8) Trikset er jo selvsagt å trekke den helt dit, også skru klokka tilbake litt for så å trekke den en halv tomme kortere :mrgreen:

Kan ikke forestille meg annet enn at det blir enda mer moro på lengdeskytinga neste år 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

haha ! Ja, det trikset skal jeg bruke... Men jeg skjønner hva du mener; Den leverer best helt opp til FØR den får kompresjonsskader. Og det punktet finner man jo ikke før merkene faktisk er kommet...... Vel , det går nok bra for jeg har ikke sjangs på å spenne den så langt enda. Men jeg trener, og trekker allerede 5 pund mer enn for 3 uker siden. Og nå har jeg laget noen nye flightpiler som er 1 - 2 "lenger. 8)

Ja, det blir moro neste år, sikkert ! Du har vel planen klar for en ny flightbue tenker jeg :wink: Hva planlegger du ?
Her i klubben er vi nå 6 stk. som har laget rene flightbuer. Selv planlegger jeg en Bambus/Osage, og en kraftigere variant av Speedmonsteret. ( Hvis muskelbunten vår blir med, han som trekker tyngre buer enn vi har klart å lage :lol: ) Og damene kommer også...... Ny rekord i dameklassen ? Kona til Magne skyter med bue på 60 pund !!! 8) Og nå har hun fått flightbue også..... dette blir gøy
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av SilentG2 »

Hardwood skrev:Å hoi :? Da MÅ jeg holde koken med styrketrening; hvis jeg skal klare å trekke Speedmonsteret til den får kompresjonsmerker :D

Kompresjonsmerkene på Holmalongholmisen er ikke dype, og de er forholdsvis spredd over indre buelem. Så det holder sikkert !

Hei.. Trikset med treninga er å skaffe en jobb som kan brukes til å tjene penger å ha trening mot bueskyting med betaling... Slik som jeg tilfeldigvis har om dagen.


Nå er jeg fryktelig dårlig til disse omregningene mellom pund og kilo, men jeg håndterer ca 700 skinker fra gris på mellom 13 og 18 kilo fra gulvhøyde til brysthøyde med trekkarmen i riktig posisjon daglig... jeg har som mange andre tro på mengdetrening over lang tid, så kanskje jobb på foredlingsbedrift kunne gjort seg....?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

Et annet viktig poeng er at alle delene av fysikken din må få være med på treninga. Det er liten vits å trene opp gorillaarmer hvis finga dine ryker på 60#. Husk på håndleddet til buehånda også, hvis styrken ikke er der blir bare håndleddet ditt krønsja under trekkvekta :?

Dra til en sykkelreperatør og hent deg noen gamle sykkelslanger! Så er det bare å dra :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Jeg kjører konsekvent romaskin. Tror det kommer mye godt ut av det. Da kan jeg høre på bra musikk i tillegg. merker at jeg er sterkere. Skuldra er bra igjen. Jeg drar vikingbuen min på 88# helt opp. Den leverer fra seg 10mm bjørkeskaft fast og bestemt. :-)
Hvor kraftig er holmalongen?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Den er ca 40 pund tror jeg, på... var det 30 " ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Kommer nok til å satse på å få til en ordentlig tyrker også neste år, men om det blir tid til det kommer jeg kanskje til å lage en svakt modifisert kopi av 370-metersbuen.

Særs kult at interessen for lengdeskyting også er oppadgående i nordvest!


Tror holmalongen ble målt på 28". Står sannsynligvis noe om det i buildalongen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Hei

Går det an å spørre deg ut om 370 meters buen din? Hva slags bue er det og hva slags pil?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Ta en søkerunde her på forumet, så finner du masse :)

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Interessant.... mye bøy midtlems ? Hvor brede var tuppene ? Og de ser da faktisk ut til å ha en del bøy, de også ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Stemmer det. 5-6mm breie i tuppene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Way to go !! 8) Jeg tror jeg enda kan gå kraftig ned i bredde på tuppene på flightbuene jeg lager. I prinsippet kan man vel høvle dem akkurat sa tynne at de ikke bøyer seg sideveis ? Og da kan det godt bli både 5 og 4 mm... :twisted:
En annen ting jeg tenker litt på med 370 - buen ; er ikke grepet lenger enn nødvendig ? Ser ut som 25 - 30 cm ? Vanskelig å bedømme på bilde. Her må det vel være potensiale til å korte ned totallengden på buen ? Speedmonsteret har kun 20 cm i midten som ikke bøyer.
Svar